Cel mai vechi drum comercial al Bucurestilor, Calea Mosilor, traieste astazi o cumplita drama. Hacuita pe jumatate in vremea demolarilor masive din perioada comunista, azi, Calea Mosilor iti dezvaluie doua lumi: cea a cladirilor cu arhitectura specifica, din anii de demult, si cea a blocurilor "cutii de chibrituri".
O plimbare pe o portiune a Caii Mosilor iti lasa azi un gust amar. In partea noua a arterei de circulatie, forfota este asemenea vremurilor apuse. Totusi, de la intersectia cu Bdul Carol, situatia se schimba. Cladiri cu o arhitectura splendida, multe imobile fiind declarate monument istoric, plang, traindu-si, din pacate, ultimele clipe. Agonia mortii a cuprins foarte multe din casele de aici incat, la un cutremur de o intensitate moderata (nu mare!) nu va ramane piatra pe piatra!
Am pornit din intersectia cu Bulevardul Carol, agale, cercetand cu grija fiecare casa si, in scurt timp, la nr. 134-136, am descoperit Hanul Solacolu. "Cladirea cuprinde la parter incaperi boltite «cu vedere» spre strada (azi, cu bucati de placaj ce tin loc de geamuri – n.r.) in care se gaseau tot felul de pravalii (de unde se deduce varsta mai recenta a acestui han, spre deosebire de celelalte cladiri asemanatoare), iar la etaj, camere de locuit cu cerdac spre curte, inchis cu geamlac. Nu se stie sigur cand a fost ridicat si se cunosc foarte putine lucruri despre evolutia sa in timp. Proprietarii care au dat si numele hanului erau probabil de origine macedoneana, veniti din sudul Balcanilor, dovada terminatia numelui in oglu, Solacoglu, devenit, in timp, Solacolu", arata Lelia Zamani in volumul "Comert si loisir in vechiul Bucuresti". Unii cercetatori considera ca Hanul Solacolu ar fi fost construit prin 1810. Profesorul Aristide Stefanescu spune in lucrarea "Hanul Solacolu" ca un anume J. Solacoglu ar fi dobandit proprietatea prin 1858-1859, mai ales ca, intre 1946-1851, aici se afla fabrica doctorului Tucar. Acest J. Solacoglu a solicitat in 1859 o autorizatie, sa poata construi, in antrepriza, un imobil cu doua etaje, cu pivnita boltita, beciuri si dependinte. Totusi, documentele arata ca, inca de pe vremea domnitorului fanariot Caragea Voda (1812-1818), aici ar fi existat o fabrica de fidea, numita tot Solacoglu. Se mai spune de asemenea ca, in vremurile acelea, cum nu existau malaxoare pentru framantat, doi simbriasi se dezbracau pana la brau si, spate in spate, framantau coca asezata intre ei! (sic!)
Cat despre Hanul Solacolu, se zice ca, pana sa aiba proprietati in Bucuresti, aici era gazduit si Manuc Bey care ar fi avut casele apoi pe Calea Mosilor, pana sa construiasca hanul celebru, care-i poarta numele.
Renumit
"Odata cu secolul al XIX-lea, hanurile au inceput sa dispara, lovite, repetat, de incendii devastatoare si de cutremure; dar si vechimea lor avea un greu cuvant de spus, precum si noile cerinte ale timpului care le-au facut sa cada in desuetudine, fenomen mai evident spre mijlocul epocii", subliniaza Lelia Zamani in cartea "Comert si loisir in vechiul Bucuresti". Autoarea spune ca "treptat hanurile incep sa-si schimbe infatisarea. Se fac pravalii spre ulita, se sparg ferestre in zidurile groase si se diminueaza fereala si paza strasnica de altadata. (…). Vremea hanurilor era de-acum dusa, iar Bucurestii au cunoscut noi cladiri, monumente chiar, numite hoteluri, de influenta occidentala, precum si magazine, restaurante, cafenele moderne, alternative la pravaliile si carciumile existente in hanuri."
Hanul Solacoglu a devenit Hotel Solacoglu. Detinea si o statie de bristi, de lux, care, la cererea clientilor din zona, pentru un leu, un leu cincizeci, duceau musteriii pana aproape de centru, ba chiar pana la padurea Pantelimon, la petreceri, la iarba verde. La Solacoglu a locuit si scriitorul si publicistul bulgar Liuben Caravelov care a redactat si tiparit intre 1869-1872 ziarul Libertatea, respectiv, intre 1873-1874, Independenta, publicatii ale miscarii national-revolutionare bulgare. Candva, pe cladire se afla medalionul cu chipul scriitorului, si placuta pe care care se preciza ca "in aceasta casa a locuit si lucrat marele Liuben Caravelov", inscriptie disparuta azi. Prieten cu Caravelov, poposea aici, adesea, si Hristo Botev. In urma nationalizarii din 1950, cladirea fostului han a fost trecuta din proprietatea fratilor Constantin si Stefan Solacolu, in proprietatea statului. Asa a inceput declinul. Politica din perioada comunista, prin mutarea tiganilor in casele de pe Calea Mosilor (si nu numai) pentru a contribui la devastarea treptata a imobilelor, a dat roade. Urmele se vad si astazi, adanci. Fostul Han Solacolu este o ruina unde se ascund noaptea tot felul de persoane fara adapost. Insa situatia catastrofala nu este doar aici. Din loc in loc, paradoxal, in foarte multe cladiri monument istoric, etajele sunt cu vedere la soare, luna si stele, de ferestre nici nu se mai pune problema, iar la parter functioneaza, ca si in vremurile bune, pravalii de cartier, fara teama inundatiilor provocate de ploi!
Casa de la numarul 103 are si ea povestea ei. Se spune ca aici, in noaptea de 13-13 iunie 1944, Emil Bodnaras, Lucretiu Patrascanu, C. Stanatescu, I. Mocsony-Starcea, M. Ioanitiu, generalii C. Vasiliu-Rascanu, Gh. Mihail, colonel D. Damaceanu precum si Grigore Niculescu-Buzesti s-au intalnit, intr-o consfatuire secreta desfasurata pe Calea Mosilor nr. 103, adoptand, dupa aprinse discutii, planul prezentat de PCR, pentru declansarea unei insurectii armate, arestarea lui Antonescu si a colaboratorilor apropiati si intoarcerea armelor Reich-ului nazist.
Pe masura ce te apropii de zona Sf. Gheorghe, situatiile cladirilor cu etajul in paragina se inmultesc. Calea Mosilor isi continua drumul spre celebrul magazin "Vulturul de Mare cu pestele in ghiare", devenit, dupa retrocedare, sediu al unei banci comerciale. Cladirile monument din aceasta zona n-au avut o soarta mai buna. In balcoanele in care odinioara erau jardiniere cu felurite flori, multicolore, cresc astazi buruieni...
Podul Targului de afara
Dar sa nu incheiem periplul fara sa vorbim despre Podul Targului de Afara, devenit apoi Calea Mosilor. Candva, in vremurile de-alta dat’, era drumul comercial al Bucurestilor, legand cele doua targuri – Targul Dinlauntru (din preajma Curtii Domnesti) si Targul de Sus (din preajma bisericii Zlatari), de Tara Moldovei si portul Brailei. In preajma bisericii Oborul Vechi se structurase Targul de Afara, mentionat si in cronica domnitorului Constantin Brancoveanu de la 1693, ca loc de executie a boierului Staicu, care umblase dupa domnie, iar drumul care lega acest targ de oras s-a numit Podul Targului de Afara. Constantin C. Giurescu arata in "Istoria Bucurestilor" ca "(…) traditia bucuresteana care pune intemeierea Targului Mosilor in legatura cu Matei Basarab, si anume in legatura cu pomenirea celor cazuti in lupta cu Radu Ilias, (desfasurata in afara orasului, la nord de Balta Fundeni – n.r.) are un fond de adevar, atunci, tot in vremea acestui voievod, trebuie sa admitem si inceputul unui al treilea targ «Targul de afara», care s-a tinut mai intai in preajma actualei biserici Oborul Vechi, mutandu-se apoi, dupa ce orasul s-a intins, pe locul cuprins intre sfarsitul Caii Mosilor si Halele Obor." Asadar, denumirea avea sa i se traga de la Targul Mosilor, organizat in preajma Rusaliilor, cel dintai fiind organizat pentru pomenirea acestor stramosi (mosi). Peste ani, mai bine zis prin 1825, Calea Mosilor avea sa fie cea dintai strada pietruita a Bucurestilor, iar prin 1906 era cea mai lunga strada, avand 2830 de metri. Tot pe Calea Mosilor (Podul Targului de Afara) erau purtati in lanturi, cei care erau dusi la locul de spanzuratoare, aflat in Targul Mosilor. Osanditii le cereau iertare tuturor celor care le ieseau in cale, acestia, la randul lor, raspunzandu-le: "Iertat sa fii!", in timp ce femeile le ieseau in cale cu cofe cu vin, imbiindu-i, sa bea, sa nu simta streangul.