x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cât de mult au evoluat mașinile coreene

0
Autor: Cătălin F. Vărzaru 08 Feb 2018 - 19:30
Cât de mult au evoluat mașinile coreene
Vezi galeria foto


Sportage este un model emblematic pentru producătorul auto sud-coreean. La cea de a patra generație, Sportage speră să mulțumească pe toată lumea, încercând să se ridice deasupra concurenței extrem de serioase din segment cu ceva mai multe calități decât competitorii la câteva capitole. Totuși, pentru aceste îmbunătățiri, Kia Sportage se vinde acum cu aproape 25.000 de euro.

Sportage a fost întotdeauna un model robust. Mi-aduc aminte că acum 13 ani, când apăruse pe piața românească modelul coreean, am avut în teste cea de-a doua generație de Sportage. Frate aproape geamăn cu reputatul Tucson, Sportage-ul m-a surprins cu abilitățile lui de cățărător și a reușit să mă ducă până la Sarmizegetusa Regia, în creierii munților din Parcul Național Grădiștea, pe drumuri cu adevărat grele. Kia a încercat să păstreze pentru Sportage faima de mașină care se descurcă în situații grele în condițiile în care a trebuit să o transforme într-un automobil la nivelul cererii actuale. Adică un SUV compact de oraș care trebuie să arate bine, să fie și spațios, și bine dotat la interior, dar să suporte și eventualele aventuri ale familiei de oraș. Înainte de a vorbi despre ceea ce se vede și ține mai mult de alegerea subiectivă a unei mașini - design exterior, dotări interioare -, voi intra în detaliu cu privire la ceea ce se simte și nu se vede în fotografii sau imagini filmate.

177 de cai turbo

Automobilul pus la dispoziție de importator pentru sesiunea de drive test a fost un model în echiparea Style - dotări superioare, cu o motorizare 1,6 litri turbo pe benzină – de generație nouă, cutia automată cu dublu ambreiaj în șapte trepte și tracțiune integrală. Motorul este unul de 177 de cai-putere și își atinge capacitatea maximă la 5.500 de rot/min, așa că, dacă nu mergeți cu motorul turat, nu veți simți valențele sportive ale SUV-ului. Dar pentru asta, producătorul a găsit un artificiu despre care vom vorbi ceva mai jos. Cuplul este și el bun pentru greutatea mașinii care poate atinge 2.170 de kilograme și se situează la 265 Nm disponibil de la 1.500 de rot/min până la 4.500 rot/min la această valoarea maximă. Cu alte cuvinte, manevrele efectuate la turații reduse, cum ar fi o deplasare pe un teren accidentat sau depășirea unor obstacole, beneficiază de întreaga forță de care este în stare propulsorul. Capabilitățile motorului fac ca SUV-ul să se poată deplasa cu viteze pe până la 201 km/h.

Modul Sport

În ceea ce privește sprintul, acesta este, conform cifrelor oficiale, de 9,1 secunde, dar pentru a atinge respectiva performanță este necesar ca mașina să ruleze în modul Sport. Pentru aceasta, există la dispoziția șoferului un buton plasat lângă schimbătorul de viteze cu care se schimbă vizibil comportamentul mașinii. Primul impact este la nivel sonor. Antifonarea noului Sportage este foarte bună, motiv pentru care la modul normal de condus, aproape că nu se percepe nivelul de zgomot al motorului. Situația se schimbă în varianta Sport pentru că turația la care este ținut propulsorul crește la peste 3.500 de rot/min și de sub capotă se aude un zgomot gutural. La prima apăsare de pedală mai serioasă, turația ajunge rapid la valoarea de 5.500 de rot/min, unde se atinge nivelul maxim al celor 177 de cai-putere. Modul Sport nu modifică doar turația, ci și raporturile cutiei de viteze, acestea devenind mai scurte și schimbând mai rapid. Mașina devine mai iute și se mișcă mai ușor. Chiar și așa, greutatea în raport cu motorul de 1,6 litri își spune cuvântul pentru că sunt momente, mai ales la viteze mari, când apeși pedala blană, sperând în rezerva de putere, și primești mai nimic, semn că ai depșit deja limita celor 4.500 de rot/min de la care cuplul nu face decât să scadă.

Cât consumă

În ceea ce privește consumul, n-am urmărit să obțin cifre aproape de cele anunțate de producător în specificațiile de marketing, ci unele reale, pentru traficul de zi cu zi. În coșmarul din oraș este de așteptat să se ajungă la 11 litri/100 de km, ceea ce este onorabil pentru un motor turbo pe benzină, tracțiune integrală, cutie automată și reprize sportive. Pe autostradă, consumul a ajuns la 8,9 litri/100 km, la o viteză medie de 120 km/h și un asfalt uscat, care probabil a necesitat în proporție de 90% tracțiune doar pe puntea din față. Sportage este o mașină robustă, bine închegată, iar suspensiile reglate pentru un mix de sportivitate și mașină de oraș ajută la un echilibru bun și la viteze mari. Un plus la acest capitol îl dă tracțiunea integrală permanentă care știe să controleze mișcările mașinii, astfel încât să împiedice orice mișcare care ar putea să o plaseze într-o zonă periculoasă. Sportage nu beneficiază de funcția start stop decât la nivelul motorizării GDI.

Cum se mișcă 4x4

Sportage a ales să se diferențieze de concurență de SUV-uri urbane punând la dispoziție un sistem de tracțiune care oferă, pe lângă tracțiunea integrală controlată electronic, și opțiunea unei blocări a diferențialului. În modul 4x4 lock, care poate fi setat printr-o simplă apăsare de buton, cutia de viteze transmite puterea egal pe cele două punți. Sistemul 4×4 realizat de Magna, chiar și cu blocarea varierii raportului de putere între punți la un nivel fix, neutralizează tendințele subviratoare sau supraviratoare cu ajutorul unui senzor care înregistrează accelerațiile laterale. Sistemul substituie astfel și folosirea sistemelor electronice prin care se păstrează siguranța mașinii, dar prin micșorarea capacităților de tracțiune.

Cifre de off-road

În privința capabilităților de abordarea a porțiunilor în off-road, cifrele indică un downgrade față de versiunea anterioară. Unghiul de atac a fost redus de la 22,7 grade, la 16,7 grade, iar de la un unghi de degajare de la 28,2 grade, la 23,9 grade. În schimb, unghiul de rampă a fost ridicat de la 17,7 grade la 18,6 grade. S-a păstrat garda la sol de 17,2 centimetri și suspensia fermă. Totuși, în ciuda cifrelor, trebuie să ținem cont de faptul că avem de-a face cu un SUV gândit în primul rând pentru jungla urbană și mai puțin ca o mașină dedicată exclusiv aventurilor prin râpe și noroaie.

Sisteme de siguranță

Există, ca pe orice automobil lansat în aceste momente, o serie de echipamente care au ca scop principal îmbunătățirea siguranței rutiere. Sportage dispune de atât cât să îndeplinească cinci stele la testele EuroNCAP după ultimele norme. Sistemul CITY & URBAN & PEDESTRIAN MODE ajută la prevenirea accidentelor prin identificarea situațiilor critice iminente și avertizarea șoferului și prin pregătirea mașinii pentru evitarea situațiilor critice, cum ar fi reducerea automată a vitezei de rulare. În caz de urgență majoră, pentru evitarea unui accident iminent, mașina frânează în mod automat. Sistemul de asistenţă pentru păstrarea benzii de rulare induce mici corecții la nivelul volanului în încercarea de a menține direcția pe calea de rulare dacă nu este acționat semnalizatorul pentru o depășire voluntară. Sistemul este capabil să avertizeze și șoferul că se procedează la depășirea involuntară a benzii de rulare. SLIF este un sistem cu funcție de informare a limitei de viteză care citește informațiile prezente pe semnele de circulație și le afișează pe sistemul de navigație, dar și sub forma unor pictograme pe bord. Cruise Controlul este unul clasic, fără funcție automată, dar beneficiază de un limitator de viteză.

Spațiu la discreție

La interior, Sportage se remarcă prin spațiu și accesorizare. În special la nivelul pasagerilor din spate, care beneficiază de scaune încălzite, priză pentru reglarea fluxului de aer provenit de la climă și posibilitatea de a regla spătarul scaunelor după dorință. În plus, au la dispoziție un spațiu mai mult decât generos pentru picioare. Față de versiunile anterioare se simte un plus evident, nu doar la nivel de dotări, ci și la calitatea materialelor. Toate spațiile sunt puse la îndemână și există locuri suficiente nu doar pentru pahare sau căni de cafea, ci și pentru mărunțiș, lucruri mici sau telefonul mobil care, opțional, poate fi încărcat și prin wirelles. Sistemul multimedia este bun la redare, ușor de programat din tableta prezentă pe consola centrală și cu o facilă legătură bluetooth cu telefonul. O poziție mai puțin obișnuită este a frânei de parcare, care trebuie acționată cu piciorul, fiind plasată lângă portierea șoferului. Capacitatea portbagajului este de 503 litri sau 1.492 litri în varianta cu scaunele din spate rabatate. Importantă este și garanția oferită de Kia, care ajunge la şapte ani, timp în care proprietarul trebuie să respectele reviziile din cartea tehnică la service-urile agreate de importator.

9,1 secunde, sprintul până la 100 de km/h

175 de g/km de Co2 norma de poluare pentru motorul de 177 de cai-putere

Avantaje

  • sistemul de tracțiune cu 4x4 blocabil

  • spațiu și confort

  • cutia de viteze

Dezavantaje

  • consum în oraș

  • anumite opționale, condiționate de motorizări

  • puterea motorului la viteze mari

 

Citeşte mai multe despre:   Sportage,   Kia Sportage

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de