x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cât de sigure sunt maşinile inteligente

0
Autor: Cătălin F. Vărzaru 27 Mar 2018 - 20:50
Cât de sigure sunt maşinile inteligente
Vezi galeria foto


Autonomia este cea mai fierbinte investiţie din industria automobilelor. Afacerile sunt la acest moment de miliarde de dolari, şi e doar începutul. Maşina autonomă şi electrică este vedeta oricărui salon auto internaţional. Cel mai adesea sub formă de prototip, cu promisiunea unei producţii de masă în viitorul cât mai apropiat. Dincolo de entuziasm, provocările tehnologice şi promisiunea unor maşini desprinse din filmele SF, rămâne o mare întrebare: Cât de sigure sunt automobilele autonome? Un răspuns ar putea veni odată cu o veste tristă tocmai din SUA, acolo unde o maşină autonomă Uber a ucis o femeie pe o stradă din Arizona.

Tragicul eveniment care a avut loc la începutul săptămânii este primul de acest fel raportat în SUA şi probabil în întreaga lume. Întâmplarea care aruncă o undă de îndoială şi pune ceva frână avântului tehnologic s-a întâmplat pe o stradă din Tempe, Arizona. Elaine Herzberg, o femeie în vârstă de 49 de ani, mergea pe bicicletă, iar SUV-ul XC90 Volvo, model 2017, dotat cu tehnologie de ultimă oră pentru modul autonom rula cu o viteză de 65 de km/h. În momentul impactului, computerul care dirijează caii-putere ai SUV-ului nu a schiţat nici măcar o frână. Elaine Herzberg n-a avut nicio şansă fiind strivită practic de maşina de două tone. Teoretic, sistemele destinate autonomiei montate pe maşinile Uber autonome sunt capabile să detecteze pietonii, bicicliştii sau alte obstacole, nemaivorbind de vehicule în mişcare, şi să preîntâmpine accidentele. Ce s-a întâmplat atunci în cazul nefericitului accident?  “Este foarte clar că accidentul ar fi fost greu de evitat în orice mod de rulare considerând că femeia a ieşit de undeva din întuneric fix pe banda de circulaţie. Suspiciunea mea preliminară este că vehiculul Uber nu este vinovat în acest accident,” a declarat şefa Poliţiei din Tempe. Ofiţerul Sylvia Moir spune că a urmărit filmările făcute din maşină şi e de părere că accidentul ar fi fost “dificil de evitat” indiferent de modul de rulare al maşinii. Totuşi, ideea introducerii sistemelor autonome a fost, în primul rând, pentru a scoate din ecuaţia accidentelor de circulaţie factorul uman, responsabil pentru 80-90% dintre evenimente. Un accident în care sofisticalele sisteme telemetrice, video şi de procesare a informaţiilor nu au putut evita un banal episod de pe drumurile publice ridică un mare semn de întrebare asurpa eficienţei noilor tehnologii.

Relaţia om-maşină

John M. Simpson, director în cadrul Consumer Watchdog, un proiect care are ca ţintă dezvoltarea tehnologiilor în domeniu, este de părere că roboţii nu pot prevedea cu acurateţe, în acest moment, comportamentul uman. “Adevăratele probleme apar din interacţiunea maşinilor inteligente cu oamenii“, a spus Simpson. Imediat după incident, Uber a anunţat că sistează toate operaţiunile cu astfel de automobile autonome pe care le derulează în Phoenix, Pittsburgh, San Francisco şi Toronto până când vor elucida misteriosul accident. Compania de carsharing a început testarea automobilelor autonome încă din 2016 în California şi, de-a lungul timpului, a mai avut incidente în care maşinile inteligente fie au trecut pe roşu, fie au acroşat alte automobile.

Erori fatale

Sistemele inteligente montate pe automobile nu sunt însă la prima victimă. În anul 2016, un Tesla Model S aflat în modul autopilot nu a reuşit să detecteze un TIR de culoare albă care traversa autostrada pentru că l-a confundat cu cerul. Maşina semi-autonomă produsă de Elon Musk a intrat în plină viteză în camion, ucigând pe loc şoferul care se relaxa la volanul Teslei sale. Şi erori de calcul şi interpretarea produse de computere şi senzori nu sunt singurele pericole care pândesc în era autonomiei. Se vehiculează, cel mai adesea, scenariul în care teroriştii s-ar putea folosi de astfel de automobile autonome pentru a comite atacuri. Dacă ţinem cont că hackeri de bună-credinţă au dovedit cât de uşor se poate prelua controlul unui automobil inteligent, sau cel puţin a unor părţi din sistemele esenţiale, îngrijorările sunt cu atât mai legitime. Însă, mai grav decât acest scenariu este cel pe care îşi bazează avertismentele reputaţi oameni de ştiinţă sau inventatori precum Stephen Hawking, Bill Gates sau Elon Musk. Este scenariul în care maşinile devin tot mai inteligente, se autoperfecţionează şi ajung să-şi rescrie programele. Moment pe care oamenii nu par să-l înţeleagă şi pentru care nu sunt pregătiţi.

 

Citeşte mai multe despre:   masini inteligente

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de