x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Cât mai are de trăit dieselul

0
Autor: Cătălin F. Vărzaru 09 Oct 2019 - 19:50
Cât mai are de trăit dieselul
Vezi galeria foto


Cât de departe suntem de dispariția motoarelor diesel? Dacă e să ne orientăm după știrile apocaliptice, propulsoarele pe motorină nu ar mai avea nici cea mai mică șansă. Țările europene anunță interzicearea combustibilor clasici în anii ce vor veni, marii producători auto spun că  nu vor mai investi în asemenea tehnologie. Totuși, la acest moment, chiar pe fondul scăderii accentuate a vânzărilor de mașini diesel, motorina este cea care oferă nu doar putere și preț redus de deplasare, ci și, surprinzător, un mix de noxe mai mic per producător. Practic, cine nu integrează în ofertă motoare noi diesel cu norma Euro6d temp, alături de hibirde sau electrice, nu are șanse să îndeplinească legislația europeană.

 

Ultima lovitură pentru motorul clasic vine din Danemarca, o țară cu nu foarte mare pondere în transportul  european. În vreme ce Norvegia și-a convertit ușor-ușor flota de automobile către una în proporție de 50% electrică, regatul vecin Germaniei a anunțat că vrea o strategie la nivel european care să privească retragerea maşinilor echipate cu motoare diesel sau pe benzină. Copenhaga dorește interzicerea vânzării de automobile echipate cu propulsoare clasice din 2040. Inițiativa daneză este sprijinită la acest moment, la nivel declarativ, de alte zece state europene. UE vrea reducerea emisiilor de carbon cu 40% la nivelul blocului comunitar până în 2030, în timp ce Comisia Europeană intenţionează să le reducă la zero până în 2050, pentru a ajuta la stoparea încălzirii globale. "Trebuie să recunoaştem că e momentul să ne grăbim", a declarat ministrul danez al Energiei şi Climei, Dan Jorgensen, citat de Reuters.

Un minim istoric

Înmatriculările de mașini cu motor diesel au scăzut în luna august la un minim istoric, doar 30% din numărul total fiind pe motorină. Analizele companiei Jato efectuate pe 23 de piețe europene arată că scăderea abia începe, pentru că cifrele spun că nivelul cotei de piață a dieselurilor a fost de 35% în august 2018 și de 42% în august 2017. O cotă mare dintre clienții de diesel s-au întreptat spre benzină, circa 61% dintre cei care au renunțat la motorină. Migrația s-a produs pe fondul unei piețe aproape exclusiv bazată pe benzinare turbo, pentru că motoarele aspirate se mai pot număra pe degete. Astfel, clientul are parte de un răspuns în cuplu aproape similar cu cel al unui diesel și mai rapid din punct de vedere al performanțelor. Dar cam atât, pentru că atunci când vine vorba de consum, comparația n-are sens, cel al motoarelor pe benzină turbo fiind aproape dublu în comparție cu cele pe motorină. O altă parte dintre clienții pierduți de motorină s-au dus către automobilele verzi, pentru că există o cerere din ce în ce mai mare și pentru mașinile electrice și hibride. Cota de piață a acestora s-a ridicat la 7,8% în luna august, în creștere de la 6% în 2018 și 5,6% în 2017. Unul dintre analiștii Jato declara că declinul diesel nu se va opri prea curând. "Cererea pentru automobile electrice se stabilizează la un nivel ridicat, dar chiar dacă devin mai populare, prețurile ridicate rămân principala limitare pentru clienți", explică analistul. Cu toate acestea, mașinile diesel se află în panoplia oricărui producător, chiar dacă paleta de motoare nu mai este atât de mare ca acum zece ani. Noile propulsoare diesel sunt dorite pentru că au o normă de emisie inferioară motoarelor turbo pe benzină, cu câteva zeci de grame de carbon la sută. Asta ajută producătorul la obținerea mixului de marcă optim care îi permite încadarea în legislația actuală. Dieselul Euro6 temp se alătură versiunilor verzi. Chiar dacă electricele și hibridele sunt prezente în oferta oricărui producător, fiind aproape obligatorii, ele nu ating nici pe departe cererea ca în cazul celor diesel. Asta pentru că motorina asigură în continuare un mijloc puternic și economic de transport, iar noile motoare oferă și noxe scăzute, în ciuda folosirii ureei care dă multe bătăi de cap șoferilor din punct de vedere al faibilității.

Abandonarea motorinei

Marii producători au anunțat deja că vor înceta să mai investească în dezvoltarea tehnologiilor pentru motoarele pe combustie internă. Germania, cel mai mare poducător auto european și țara cu cel mai mare parc auto din UE, s-a angajat ca până la sfârşitul anului să actualizeze softul pentru aproximativ  5,3 milioane de maşini echipate cu motoare diesel, pentru a reduce emisiile poluante cu până la 30%. În plus, „concernul Mercedes-Benz abandonează investiţiile în motoarele pe benzină şi motorină şi se concentrează pe dezvoltarea automobilelor electrice“, a declarat Markus Schaefer, şeful departamentului de dezvoltare al Daimler, citat de Auto Motor und Sport. Prins într-un scandal de tip Dieselgate, Mercedes vine și cu stimulente pentru clienții săi. Daimler va oferi proprietarilor de automobile diesel Mercedes-Benz subvenţii de 3.000 de euro pentru instalarea unor filtre mai performante pe vehiculele poluante. Daimler a înfiinţat și un site pentru procesarea cererilor de sprijin financiar, în timp ce autoritatea germană de reglementare KBA analizează spre aprobare un kit destinat modernizării sistemelor de evacuare a gazelor de eşapament pentru diverse vehicule diesel de pasageri ale Mercedes. VW a anunţat că în 2026 va lansa ultima platformă bazată pe motoare cu combustie internă, pentru ca din 2040 să iasă de pe linia de fabricaţie ultima maşină propulsată de un motor termic. În plus, Volkswagen va oferi bonusuri şi subvenţii proprietarilor de vehicule echipate cu motoare diesel mai vechi, pentru a le schimba cu modele mai noi şi mai puţin poluante. Beneficiarii vor fi proprietarii de mașini diesel care îndeplinesc standardele Euro 1, 2, 3 şi 4. La rândul său, Renault va reduce producția de motoare diesel în favoarea celor alimentate cu benzină ca reacție la scăderea vânzărilor de mașini diesel din ultima perioadă, în ciuda noului motor diesel puțin poluant și eficient scos recent pe piață. Schimbările vizează, într-o primă fază, doar fabrica de la Valladolid, care produce 42% dintre toate motoarele folosite de Renault pentru piața europeană. Ponderea motoarelor diesel în producția din Spania este, la această oră, de 70%, doar 30% fiind pe benzină. Ținta este ca proporția să ajungă în următoare perioadă la 50% pentru fiecare tip de combustibil clasic. Producătorul suedez Volvo a anunţat încă din 2017 că nu mai dezvoltă motoare diesel, urmând ca producția să înceteze efectiv din 2023.

EV, noul GPL

Dacă aveți o mașină clasică sau vă bate gândul să vă luați una diesel de dragul consumului și al puterii de care este capabilă, nu disperați la gândul că nu veți mai putea circula cu ea la un moment dat. Pentru că așa cum benzina a fost înlocuită cu GPL pe scară din ce în ce mai mare atunci când prețul combustibilor a explodat, și motoarele clasice pot fi înlocuite cu motoarele electrice. Pare imposibil? Gândiți-vă puțin. Tesla, mașina-minune a lui Elon Musk, este în fond un angrenaj bine închegat și frumos prezentat al unor părți componente care fac parte din alte mărci. Așa se face că un kit aproape identic cu cel care propulsează o Tesla poate fi montat pe orice mașină.  Printre cei care fac asta se numără și niște români. "Dacă te descurci să-ți schimbi uleiul sau ștergătoarele, cu puțin know-how, îți faci propria ta mașină electrică", își fac reclamă cei de la EVshop, o firmă din Pitești care comercializează astfel de kituri de transformare și asigură suport tehnic. Prețul pleacă de la 10.189 de euro fără TVA pentru un kit de 100 V, 88 kW de tipul celor folosite pe Tesla S 85 și ajunge la 16.270 de euro fără TVA dacă vorbim de 144 Volți și charger de mare putere. Motoarele sunt de tipul Tesla, iar acumulatorii, incluși în preț, similari cu cei de pe Chevrolet Volt. Conversia poate fi făcută pentru orice tip de autoturism care astfel ajunge la 200 de cai putere și cântărește mai puțin decât în varianta pe combustie internă. În plus, față de o mașină nouă, utilizatorul își poate adăuga mai multă autonomie prin mărirea numărului de acumulatori. Din păcate, Ministerul Mediului nu oferă vreo subvenție pentru o astfel de transformare a unui automobil clasic într-unul electric.

 

- 2040, anul în care s-ar putea sista vânzarea motorelor clasice

- 12.124 euro, costul transformării unei mașini diesel în electrică

-60%, scăderea cotei de vânzări diesel

 

Avantaje

- putere

- consum redus

- fiabilitate

Dezavantaje

- interdicție în anumite zone

- taxe mai mari

- risc de interzicere


 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de