x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum a fost transformat un crossover clasic

Cum a fost transformat un crossover clasic

de Cătălin F. Vărzaru    |    14 Dec 2016   •   18:50
Cum a fost transformat un crossover clasic

Nissan a transformat X-trial-ul dintr-un clasic, dur, într-un SUV confortabil şi pretenţios. Mutaţia s-a produs pe fondul implementării tendinţei de lux, pe oferirea de conectivitate şi pe capacităţile multiple pe care vor să le atingă automobilele de azi. Nissan cere aproape 34.000 de euro pe un SUV la care accentul s-a mutat de la capabilităţi, spre confort. Am testat trei zile un X-trial în versiunea de top, cu transmisie 2X4 şi cutie Xtronic şi am avut senzaţia că tipul dur a fost înlocuit cu un lumbersexual.

 

Cea de a treia versiune a lui X-trail renunţă la formele pătrăţoase de la primele două generaţii şi adoptă forma clasică a concernului Renault – Nissan, rotunjită şi umflată. Avem de-a face cu un crossover care s-a transmutat într-un SUV comod şi confortabil. Faţă de versiunea anteriorară, automobilul a fost lungit cu doar 8 milimetri, ajungând la o lungime de 4,64 metri , însă ampatamentul a fost crescut cu 76 de milimetri ceea ce a dus, în cele din urmă, la o construcţie care să permită un spaţiu pentru picioare, în spate, mai mare cu 100 de mm decât la versiunea anterioară. Combinat cu scaune "gravitaţie zero", proiectate de inginierii japonezi în acord cu tehnologiile NASA, spaţiul interior îţi spune încă de la început care a fost intenţia constructorului. Scaunele sunt special concepute pentru a susţine coloana vertebrală, iar pernele de pe şezut reacţionează automat în funcţie de cum este distribuită presiunea corpului. Accesorizarea, conectivitatea, ergonomia, calitatea materialelor duc X-trial-ul în segmentul aproape premium al SUV-urilor. Util, mai ales pentru piaţa Nissan din România unde nu se mai comericializează Murano sau Pathfinder. Şi există multe elemente care vin să întărească această calitate. Un plafon panoramic foarte mare, întins pe tot habitaclul, permite o iluminare de cabrioletă.

 

Parcare automată 3D

Un sistem automat - Intelligent Park Assist - îl poate ajuta pe şofer să-şi parcheze maşina fără să pună mâna pe volan. Pe o tabletă HD poate urmări în sistem 3D tot perimetrul maşinii, asistat de o serie de avertizori sonori cu diferite tonalităţi, în funcţie de poziţia în care sunt amplasaţi. Around View Monitor foloseşte patru camere video pentru a oferi o imagine virtuală 360º de sus a vehiculului, cu posibilitatea de a selecta prim-planuri în ecrane separate din față, spate și din laterale. Funcţia Moving object detection monitorizează perimetrul şi-l atenţionează pe şofer dacă în apropierea maşinii se află vreun obiect în mişcare. Uşile din spate se pot deschide până la 77 de grade oferind un acces comod în maşină. Hayonul este acţionat electric, fie din buton, fie din cheie. X-trail oferă posiblitatea montării opţionale a unui al treile rând de scaune, transformând SUV-ul într-unul de şapte locuri. În acest caz practic voluml portbagajului se reduce dramatic de la cei 550 de litri disponibili, din care 75 într-un spaţiu secret plasat sub podeaua portbagajului. În versiunea cu scaunele rabatate, volumul de încărcare ajunge la 1,92 metri cubi cu posibilitatea de a transporta obiecte lungi de până la 2,6 metri. În portbagaj există o priză de 12 volţi, aşa cum există una şi în cotieră, iar alta pe consola centrală. Pasagerii din spate au la dispoziţie şi o priză pentru aerul condiţionat.

 

Monitorizarea CO2

Evident, şoferul este răsfăţatul maşinii. Are la dispoziţie un bord digital pe care poate urmări nu doar date despre călătorie, dar şi de cât CO2 a reuşit să scutească atmosfera, o navigaţie cu săgeţi de orientare, informaţii despre apelurile telefonice, monitorizarea presiunii în pneuri, dar şi starea asistenţilor cum ar fi cel de avertizare la coliziune frontală, de unghi mort sau de încălcare a benzii de rulare. Poziţia la volan este comodă, iar înălţimea oferă perspectivă asupra şoselei. Scaunele fac toţi banii, iar incredibilul confort pe care-l oferă este şi prima impresie pe care ţi-o faci despre maşină. În plus au şi funcţia de încălzire, binecuvântată mai ales pe timp de iarnă la contactul cu tapiţeria din piele. X-trail are două sloturi generoase pentru pahare sau sticle pe consola centrală care pot fi şi refrigerate sau încălzite, după cum este clima în maşină, în funcţie de anotimp. Toate comenzile disponibile pe tableta de pe consola centrală poți fi acţionate şi cu ajutorul butoanelor de pe volan. Sistemul NissanConnect are, pe lângă navigaţia afişată pe ecranul tactil anti-reflex de 7" cu rezoluție înaltă, şi posiblitatea conectării bluetooth a telefonului, dar şi preluarea de muzică sau filme pe mufa auxiliară sau prin usb. Există şi un sistem inteligent de asistenţă la conducere şi navigare, însă hărţile nu sunt updatate. De exemplu, navigaţia nu a fost în stare să recunoască autostrada A4 şi podul nou de la Agigea, deşi sunt în funcţiune de ceva timp.

 

Cum se mişcă

Comportamentul lui X-trail este cel tipic pentru un SUV. Adică, oferă confort la drum, încercând să îmbine calităţile mai multor maşini, fără însă a excela pe o anumită latură. Versiunea testată a avut sub capotă singurul motor diesel cu care este dotat modelul, adică 1,6 litri 130 de cai putere. Un propulsor marca Renault ominiprezent pe modelele franţuzeşti. Fiind un Nissan, primul impuls este că vei avea de-a face cu o maşină puternică cu ceva capabilităţi şi în off-road. Nu cred că e cazul de avânt prea mare. Modelul testat a inclus transmisa Xtronic. Adică o cutie automată cu variaţie continuă. Şi aceasta vine combinată cu un singur tip de tracţiune, faţă. Aşa că mi-a lipsit tocmai butonul care face celebru un Nissan, cel care permite tracţiunea integrală, manual aleasă, sau automată. Este prezentă, tot în combinaţie cu motorul diesel de 1,6 litri şi 320 de Nm, dar pe versiune cu cutie manuală. Tracţiunea 4x4 lipseşte, din nou, pe singurul model pe benzină, cel cu cutie automată şi motor turbo e benzină de 163 de cai putere şi 1,6 litri. Capabilităţile off-road sunt mai reduse decât la modelul anterior. Garda la sol a noului model este mai mică, chiar dacă ajunge la 210 mm. În plus, suspensia este orientată mai mult către o maşină comodă, de şosea, decât una care se simte bine pe drumuri desfundate.

 

Treptele infinitului

Cutia de viteze este una automată cu transmisie cu variație continuă. Practic avem de-a face cu o infinitate de trepte de viteză prin creşterea continuuă a raportului de transmise. Diferenţa dintre o cutie Xtronic şi una clasică automată o vezi atunci când apeşi la podea pedala de acceleraţie. Simţi cum se turează motorul, dar mişcarea maşini este liniară, fără nici un fel de tresărire. Nu mai există clasicul moment de schimbare a treptelor, şi, chiar dacă avem de-a face cu un parcurs mai comod, dispare zvâcul care dă senzaţia de forţă. Teoretic, frecarea în acest caz este redusă cu până la 40%, ceea ce ar trebui să se regăsească în special în consum. Mai ales că X-trail beneficiază şi un buton dedicat Eco, dar şi de un sistemul start-stop. Cu toate aceste îmbunătăţiri, consumul din teste nu a fost precum cel anunţat de producător. Eu am înregistrat un mix de 8,1 litri/100 km după un parcurs de 504 km, deşi producătorul spune că mixtul ar trebui să fie pe la 5,3 litri/100 km. Pe autostradă, la o viteză de 120 km/h, consumul a coborât la 7,2 litri/100 km, în vreme ce în regim urban am atins 10 litri/100 km la o viteză medie de 20 km/h. Producătorul indica pentru oraş un maxim de 6 litri/100 km. Cu toate acestea, mai aveam circa un sfert din rezervorul de 60 de litri după 500 de km parcurşi.

 

Stabil pe cod galben

În ciuda celor 320 de Nm, X-trailul nu excelează prin spotivitate, suta de km la oră fiind atinsă abia în 11,4 secunde, iar viteza maximă fiind de 180 de km/h, cifre bune dacă ţinem seama că maşina are 1,65 de tone. Am remarcat mixul bun pentru suspensii, între confort şi tărie, după ce am prins pe A2 rafale de vânt lateral de cod galben care nu au afectat prea mult stabilitatea maşinii. SUV-ul Nissan este dotat cu câteva sistem de asistenţă activă care sporesc condusul în siguranţă. Frâna activă de motor este realizată prin intermediul transmisiei Xtronic în abordarea virajelor sau în cazul unei decelerări voite. Controlul activ al traiectoriei anticipează comportamentul în timpul virajelor și, dacă este nevoie, controlează frânarea pe fiecare roată pentru a menține direcția. Controlul activ al deplasării aplică o frânare uşoară pentru a reduce mişcările inconfortabile ale părţii superioare a caroseriei în scopul creşterii confortului.

 

Avantaje

- confort şi spaţiu

- tehnologii noi

- asistenţi pentru şofer

 

Dezavantaje

- tracţiune 4x4 limitat la o singură opţiune

- navigaţie fără update

- consum

 

 

Cifre

 

- 11,4 secunde sprintul până la 100 de km/h

- 210 mm, garda la sol

- 4,64 metri lungime

×
Subiecte în articol: Nissan z-trial nissan x-trial suv