x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Cum poţi să economiseşti combustibil

Cum poţi să economiseşti combustibil

de Cătălin F. Vărzaru    |    28 Ian 2016   •   10:56
Cum poţi să economiseşti combustibil

Prima dezamăgire după ce îţi cumperi o maşină nouă apare după ce îţi dai seama cât consumă. Nu se întâmplă imediat, pentru că eşti furat de vraja şi mirosul maşinii noi. Dar micul şoc apare înainte de reviziile scumpe sau, dacă ai ghinon, de un defect neaşteptat. Vei observa că aproape niciodată cifra indicată în cartea maşinii nu corespunde cu ce se întâmplă pe traseu. Nici nu are cum. Scorul indicat în cartea maşinii este obţinut în condiţii ideale şi cu trucuri care probabil vor face subiectului următorului scandal din industria auto, dar pentru a obţine consumuri cât mai reduse, există câteva reguli care stau la îndemâna şoferului. Evident, ele se aplică celui care foloseşte automobilul ca mijloc de deplasare, comod şi eficient, nu celui care vrea să încerce senzaţii tari sau să-și verse frustarea pe şosea.

Atunci când vă cumpăraţi o maşină nouă, sau chiar una second hand, e bine să începeţi prin a citi cartea tehnică. Pare ciudat, dar din ea veţi afla mici secrete ale producătorului care va prelungi viaţa maşinii şi vă va aduce economii în buget. Prin evitarea înlocuirii unor piese înainte de vreme sau prin economia de combustibil. În exploatarea maşini, în primul rând, întreţineţi motorul. Aprindea becului check engine are legătură cu emisia de noxe. Dacă computerul de bord sesizează o anomalie va vrea să corecteze eroarea ceea ce va duce inevitabil la creşterea consumului de combustibil. Orice alt martor care se aprinde în bord atrage o vizită în service pentru remedierea erorii, chiar dacă doar unii au legătură cu economia de benzină.

Filtrele

Verificaţi periodic filtrul de are. Un flux de aer scăzut din cauza unui filtru blocat de praf va duce la creştera consumului. Dacă folosiţi maşina cu preponderenţă pe drumuri părfuite, filtrul trebuie verificat mai des decât este specificat în cartea tehnică şi schimbat mai repede decât la revizia de un an. Un alt filtru care trebuie avut în vedere este cel de combustibil. Se schimbă mult mai rar decât cel de ulei sau de aer, revizia având loc la peste 50 de mii de kilometri sau la cinci ani. Un filtru de combustibil care nu mai este în parametri poate avea influenţă asupra calităţii benzinei ceea ce va atrage după sine nu doar o creştere a consumului, ci şi defecte grave. Atenţie, nu mergeţi multă vreme pe roşu cu benzina, filtrului îi trebuie o anumită cantitate minimă pentru a funcţiona corespunzător care este mai mare decât cea pentru care se aprinde martorul în bord. Altfel, filtrul se degradează mai repede decât îi este dat să funcţioneze. Nu în ultimul rând, e mai eficient să foloseşti produse de calitate –ulei, filtre – decât chinezării, vei ieşi mai câştigat la final.

Schimbarea treptelor

Intuitiv, cea mai importantă verigă în consumul de combustibil o constituie pedala de acceleraţie. Cum trebuie ţinută aceasta pentru a nu arde gazul degeaba. Multe dintre maşinile noi au ca opţional un indicator de schimbare a treptelor de viteză. Acesta este setat pentru obţinerea eficienţei maxime şi este bine să-i respecaţi indicaţiile. Totuşi, există câteva reguli care va economisesc bani din start. Evident, nu trebuie să plecaţi de pe loc cu scârţâit de roţi. N-o să impresionaţi pe nimeni. Din contră. Pe lângă un consum uriaş de combustibil, vă veţi degrada înainte de vreme şi anvelopele. Este indicat ca plecare să fie cât mai uşoară. În cazul unui motor diesel vă puteţi uita în cartea tehnică la ce turaţie este atins cuplul maxim - de obicei pe la 1750 Nm – moment în care puteţi schimba treapta de viteză cu eficienţă. Regula este valabilă şi pentru motoarele turbo pe benzină. La motoarele pe benzină aspirate, este bine să schimbaţi viteza undeva între 2.000 şi 2.500 de rot/min şi să încercaţi să menţineţi traseul între aceste valori. Schimbarea treptei se simte/aude de obicei de către un şofer cu experienţă. O cutie automată de viteze face cam acelaşi lucru într-un mod normal de funcţionare. O turaţie a motorului peste aceste limite vă va taxa mai mult la rezervor, la fel cum şi condusul subturat are aceleaşi efecte, chiar dacă mai mici. În plus, un condus subturat timp îndelungat poate duce, de exemplu, la înfundarea EGR, care atrage o curaţăre sau înlocuire a piesei şi un consum/emisie de noxe sensibil mai mari.

Viteza
Un alt element de luat în seamă este viteza de deplasare. În localităţi, un consum bun se poate obţine la o viteză de 50 de km/h, chiar dacă limita este de 60 de km/h. Conform studiilor, reducerea de viteză cu cei 10 km/h poate aduce o economie de 10%. În afara localităţilor, se poate folosi o viteză de 90 -100 de km/h pentru o eficienţă maximă. Aceasta poate fi păstrată cu ajutorul cruise controlului/tempomatului. Viteza maximă este o altă cheie a consumului. Cu cât aerodinamica maşinii este mai mică cu atât consumul de combustibil creşte exponenţial cu viteza. De exemplu, un Land Rover cu o aerodinamică mai puţin sportivă va consuma enorm atunci când vrei să mergi cu el la 180 de km/h pentru a impresiona necunoscuţii din trafic şi a ajunge mai repede la toaleta de pe autostradă. Dacă nu te grăbeşti prea tare, o viteză de 130 de km/h pe autostradă vă scuteşte şi de amenzi, şi de prea multă benzină.

Traficul

E bine să anticipezi traficul, mai ales în circulaţia urbană. Nu te înfinge în următorul stop cu viteză maximă. Toceşti plăcuţele de frână şi consumi aiurea benzină. Dacă ştii că ai de-a face cu un stop care durează, opreşte motorul. Funcţia asta la maşinile de generaţie nouă se numeşte start/stop şi chiar se simte la consum. Alege un traseu cu cât mai puţine ambuteiaje. Un navigator social media, cum ar fi Waze, va fi de un real ajutor. Foloseşte frâna de motor. Vei învăţa să lucrezi cu ea pentru situaţii în care chiar vei avea nevoie – polei, gheaţă, noroi – şi vei salva din plăcuţele de frână. Nu este indicat ca înainte de o oprire previzibilă să scoţi maşina la punctul mort şi să foloseşti doar frâna. În unele ţări pici examenul auto dacă recurgi la asemenea strategie. În plus, nu ai controlul maşinii în cazul în care ar putea apărea o situaţie de urgenţă. Dacă ai timp şi ştii că urmează o perioadă a zilei cu ambuteiaje pleacă mai devreme, economiseşti timp şi bani. Nu în ultimul rând, păstrază o distanţă rezonabilă şi legală faţă de cel din faţă. Vei evita frânele bruşte, la fel ca şi sprinturile inutile, dar şi accidentele stupide.

Aerul şi anvelopele
Ai grijă la climă. Dacă există un buton cu funcţia eco, foloseşte-l, sistemul va porni aerul condiţionat doar atunci când este necesar. Consumul creşte la folosirea aerului condiţionat cu circa 10-20%. Dar trebuie să ţii cont de faptul că mersul cu geamul deschis în extraurban înseamnă un consum mai mare de combustibil decât aerul condiţionat, pentru că se pierde prin creşterea factorului aerodinamic. Anvelopele pot avea şi ele un aport de până 10% în calculul economiei de combustibil. Acestea trebuie să fie conforme cu specificaţiile producătorului şi trebuie umflate la presiunea indicată de acesta. O anvelopă dezumfaltă va creşte consumul, dar pune în pericol şi siguranţa maşinii. O anvelopă prea umflată va duce la un consum mai mic, dar creşte pericolul de explozie a acesteia. Ineficientă este şi folosirea anvelopelor de iarnă pe timp de vară şi viceversa. Fiecare marcă de anvelopă are trecută în fişa tehnică şi eficienţa energetică. Nu în ultimul rând, descarcă din maşină lucurile inutile. 35 de kg cărate în plus duce la o creştere a consumului cu circa 1%. Conform studiilor, şoferii au constata că lucruri care cântăresc aproape 30 de kilograme nu au ce căuta în maşină. Nu folosi portbagajul suplimentar dacă nu ai nevoie de el, nu face plinul dacă ai drumuri doar în oraş. Pare ciudat, dar o maşină curată consumă mai puţin decât una murdară pentru că are o aerodinamică mai bună.


Cifre

2.000 şi 2.500 de rot/min, turaţia ideală pentru consum în cazul motorului pe benzină
1%, economia de combustibil la uşurarea maşinii cu 35 de kg
10% creşterea consumului pentru folosirea aerului condiţionat
10% scăderea consumului pentru reducerea vitezei cu 10 km/h
 

×
Subiecte în articol: combustibil economisire