x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

De ce se vor scumpi mașinile din 2022

0
Autor: Cătălin F. Vărzaru 13 Noi 2019 - 18:00
De ce se vor scumpi mașinile din 2022
Vezi galeria foto


Consiliul European a adoptat o directivă care obligă toți producătorii de automobile ca, începând de la jumătatea anului 2022, să-și doteze mașinile introduse pe piața UE cu echipate avansate de siguranță. Directiva a apărut în urma unui acord convenit cu Parlamentul European, încă din luna martie, și are ca scop principal reducea semnificativă a numărului victimelor accidentelor rutiere. România se află pe primul loc în UE în ceea ce privește tristul record de accidente rutiere mortale cu 96 de persoane raportat la un milion de locuitori. Pentru cei care vor să schimbe automobilul cu unul low-cost, ar fi bine să o facă în următorii doi ani, pentru că acestea vor dispărea de pe piața Uniunii.

 

Conform noilor norme, toate autovehiculele (inclusiv camioanele, autobuzele, camionetele și vehiculele sportive utilitare) vor trebui să fie echipate cu următoarele elemente de siguranță: sistem inteligent de asistență pentru controlul vitezei; facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest; sisteme de avertizare cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto; sisteme de avertizare privind starea avansată de distragere a atenției conducătorului auto; semnale pentru frânare de urgență; sisteme de avertizare la mersul înapoi; dispozitive de înregistrare a datelor privind evenimentele; monitorizarea precisă a presiunii în pneuri. Pentru autoturisme și camionete vor fi necesare măsuri avansate suplimentare de siguranță. Acestea includ: sisteme avansate de frânare de urgență; sisteme de urgență de menținere a benzii de circulație; zone extinse de protecție a capului în cazul unui impact. Regulamentul permite Comisiei să adopte norme specifice privind siguranța vehiculelor care funcționează cu hidrogen și a vehiculelor autonome. Noile norme se aplică după 30 de luni de la intrarea sa în vigoare. Evident că introducerea acestor echipamente pe vor crește prețul automobilelor noi, dar trebuie remarcat că multe dintre sistemele care vor deveni obligatorii din 2022 există deja pe automobilele cu nivel de echipare superioară sau premium.

Cruise controlul

Sistemele inteligente de asistență pentru controlul vitezei trebuie să îndeplinescă o serie de condiții minimale. În primul rând, trebuie să fie posibil să se atragă atenția conducătorului auto, prin sistemul de control al accelerației sau prin alt feedback specific, adecvat și eficace, asupra faptului că limita de viteză este depășită. Șoferul trebuie să aibă posibilitatea de a deconecta sistemul, dar informațiile privind limita de viteză să fie furnizate în continuare. Feedbackul sistemului trebuie să se bazeze pe informații privind limita de viteză obținute prin observarea semnalizărilor rutiere, pe baza semnalelor de infrastructură sau a datelor din hărți electronice, sau pe baza ambelor tipuri de date, puse la dispoziție la bordul vehiculelor. De asemenea, sistemele nu vor trebui să limiteze posibilitatea de a depăși viteza setată.

Somnul și alcoolul la volan

Avertizarea cu privire la somnolența și lipsa de atenție a conducătorului auto și sistemele de avertizare privind starea avansată de distragere a atenției conducătorului auto vor fi proiectate astfel încât să nu înregistreze și să nu păstreze în continuu niciun alt tip de date decât cele necesare în scopurile pentru care au fost colectate sau prelucrate în sistemul în buclă închisă. Datele respective nu sunt accesibile sau puse la dispoziția terților în niciun moment și sunt șterse imediat după prelucrare. De asemenea, aceste sisteme sunt proiectate astfel încât să se evite suprapunerea și să nu dea indicații separate și concomitente sau într-un mod neclar conducătorului auto în cazul în care o acțiune declanșează ambele sisteme. Din 2022, automobilele trebuie să permită „facilitarea instalării sistemului antidemaraj cu etilotest”, adică o interfață standardizată care facilitează montarea acestor sisteme. În plus, vehiculele vor trebui echipate cu un sistem fiabil de monitorizare a presiunii în pneuri, capabil, pentru o gamă largă de condiții rutiere și de mediu, să îi atragă atenția conducătorului auto, printr-o avertizare la bordul vehiculului, atunci când are loc o scădere a presiunii în oricare dintre pneuri. Sistemele de monitorizare a presiunii în pneuri vor trebui concepute pentru a evita resetarea sau recalibrarea la o presiune scăzută a pneului. Toate pneurile introduse pe piață vor trebui să îndeplinească cerințele de siguranță și performanță de mediu.

Cutiile negre

Mașinile vor trebui dotate cu un fel de dispozitive de tipul cutiilor negre ale avioanelor care vor avea ca scop înregistrarea datelor privind evenimentele rutiere. Acestea trebuie să poată înregistra și stoca date în ceea ce privește perioada cu puțin timp înainte, în timpul și imediat după coliziune cuprind viteza vehiculului, frânarea, poziția și înclinarea vehiculului pe șosea, starea și rata de activare a tuturor sistemelor de siguranță, a sistemului de eCall 112 de la bordul vehiculului, activarea frânelor și orice parametri de intrare relevanți ai sistemelor active de siguranță și de evitare a accidentelor instalate la bord, cu un grad ridicat de precizie și cu asigurarea păstrării datelor. Aceste cutii negre nu vor putea fi dezactivate, dar datele pe care le colectează vor fi anonimizate și protejate împotriva manipulării și utilizării necorespunzătoare. Datele pe care dispozitivele sunt capabile să le înregistreze pot fi puse la dispoziția autorităților naționale, în temeiul dreptului Uniunii sau al dreptului intern, numai în scopul cercetării și analizei referitoare la accidente, inclusiv în scopul omologării de tip a sistemelor și componentelor. Un dispozitiv de înregistrare a datelor privind evenimentele nu poate înregistra și stoca ultimele patru cifre din secțiunea de identificare a vehiculului din numărul de identificare a vehiculului sau orice altă informație care ar putea permite identificarea individuală a vehiculului ori a proprietarului sau a deținătorului acestuia.

Frânarea de urgență

Sistemele avansate de frânare de urgență prevăd, într-o primă fază, depistarea obstacolelor și a vehiculelor în mișcare din fața autovehiculului. Cea de a doua etapă introduce obligativitatea extinderii capacității de detectare la pietonii și cicliștii din fața autovehiculului.  Automobilele vor trebui să fie echipate cu un sistem de urgență de păstrare a benzii de circulație. Acestea vor permite oprirea separată, printr-o secvență de acțiuni care urmează a fi efectuate de către conducătorul auto, și vor permite modul normal de funcționare după fiecare activare a întrerupătorului principal. Avertizarea sonoră trebuie să nu dezactiveze în același timp alte funcții ale sistemului. De asemenea, automobilele vor trebui să fie proiectate și construite pentru a asigura o zonă de impact a capului extinsă cu scopul de a îmbunătăți protecția utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și de a reduce potențialele vătămări în caz de coliziune.

Mașinile autonome

Regulamentul adoptat de Comisie conține și o serie de cerințe specifice privind vehiculele automate și vehiculele complet automate. "Vehiculele automate au potențialul de a contribui enorm la reducerea numărului de accidente rutiere, deoarece se estimează că peste 90 % din accidentele rutiere sunt cauzate în anumită măsură de erori umane. Dat fiind că vehiculele automate vor prelua treptat sarcinile conducătorului auto, ar trebui adoptate norme armonizate și cerințe tehnice pentru sistemele de vehicule automate la nivelul Uniunii, inclusiv în ceea ce privește o asigurare verificabilă a siguranței pentru luarea deciziilor de către vehiculele automate", se arată în document. Vehiculele automate și cele complet automate vor trebuie să respecte specificațiile tehnice legate de sistemele care preiau controlul asupra vehiculului de la conducătorul auto, inclusiv sistemele de semnalizare, direcție, accelerare și frânare. De asemenea, vor exista cerințe tehnice specifice pentru sistemele care furnizează vehiculului informații în timp real cu privire la starea vehiculului și a zonei înconjurătoare. Apoi va fi nevoie de tehnologie care să monitorizeze disponibilității conducătorului auto și implicit de senzori biometrici care să citească cu acuratețe și fără erori fatale starea șoferului. Noile norme reglementează și folosirea vehiculelor care funcționează cu hidrogen. Mai precis a sistemelor care fac parte din partea de alimentare cu hidrogen și componentele acestor dispozitive. Producătorii se asigură că sistemele și componentele care fac parte din sistemul de alimentare cu hidrogen sunt instalate în conformitate cu specificațiile pe toată durata de viață a instalației.

 

Avantaje

- siguranță sporită

- cadru legislativ pentru mașini autonome

- conducerea asistată

 

Dezavantaje

- dispar automobilele low-cost

-  prețuri mai mari

- mașinile premium, în pericol

 

- 90% dintre accidentele rutiere au la bază eroarea umană

- 96 de morți la un milion de locuitori în accidentele rutiere din România

- 30 de luni, termen de grație pentru producătorii auto


 

Ştiri din .ro


Serviciul de email marketing furnizat de