x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Efectele coronavirusului în piața auto

Efectele coronavirusului în piața auto

de Tudorel Muşat    |    11 Mar 2020   •   18:00
Efectele coronavirusului în piața auto
Sursa foto: Design Pics/Getty Images/Design Pics RF

Piața auto este puternic afectată de noul coronavirus. Chiar dacă pierderile nu se ridică la nivelul transporturilor aeriene sau al celor din turism, care au avut o reacție imediată, implicațiile în industria auto sunt de durată. Piața auto din China, cea mai mare de pe glob și cu cea mai puternică creștere în ultimii ani, a cunoscut un regres pentru a doua lună consecutiv, înmatriculărie de mașini noi scăzând cu aproape 80%. Fenomenul se manifestă și pe piața UE, la un nivel mai mic. Chiar dacă nu au o legătură foarte directă cu noul virus - ci mai mult cu noile norme de poluare din 2020 - înmatriculările de mașini noi în România au scăzut și ele cu 27% comparativ cu luna februarie a anului trecut, la doar 8.800 de unități înscrise. Cea mai afectată a fost marca Dacia, care a înregistrat o contracție de 46% față de anul trecut. “La momentul acesta este prematur să discutăm despre impactul virusului asupra industriei auto din România, depinde de cum vor evolua lucrurile în perioada imediat următoare. Există riscul unui scenariu în care evoluția răspândirii virusului în discuție să amprenteze negativ evoluția industriei, la momentul acesta nu putem comensura însă acest recul", a declarat pentru Cristian Milea, președinte APIA, pentru Jurnalul. Media contracției la nivel european este de circa 7%, iar cea mai grea situație în privința numărul efectiv de mașini este cea a Italiei. Înainte de declararea carantinei se estima o contracție cauzată de coronavirus de circa 15% pentru 2020. "Fără măsuri rapide, piața auto din Italia riscă să piardă aproximativ 300.000 de înmatriculări în acest an de la nivelul de 1,92 milioane în 2019", se arăta într-un comunicat al Uniunii Naționale a producătorilor italieni de automobile. Piața auto depinde foarte mult de industria dezvoltată pe orizontală de piese și subansamble auto. În România există mulți producători al acestor sisteme, iar industria de profil este un jucător mai important decât Dacia și Ford la un loc. Această industrie depinde nu doar de cererea de pe piață, în scădere din cauza coronavirusului și debusolată după Brexit, dar și de materiile prime și componentele furnizate de China. Și cum în ultima lună carantina extinsă din statul comunist a oprit aproape orice tip de transport, stocurile pentru industria de subansamble și accesorii, vitală la rândul ei pentru industria auto, sunt în pericol. Deja producătorii de acumulatori de pe continentul european au mari probleme pentru că depind de materiile prime chinezești, fapt care a produs amânarea lansării unor noi modele, cum e noul Audi electric. Și peste Ocean se înregistrează o situație grea, GM avea în plan să lanseze crossoverul electric Cadillac Lyriq, care ar fi fost vârf de lance în competiția pe care o duce cu Tesla. Însă coronavirusul a prăbușit acțiunile companiei până la un nivel care a mai fost atins la sfârșitul anului 2012. GM s-a văzut nevoită să renunțe și la evenimentul care trebuia să se desfășoare pe 2 aprilie la Los Angeles pentru noul proiect Lyriq. După anularea Salonului auto de la Geneva, sunt afecate și alte evenimente care ar putea aduna la un loc mai multe mii de persoane. Marele Premiu de Formula 1 din Bahrain a anunțat că întrecerea va avea loc între 20 și 22 martie, dar fără spectatori. Coronavirusul a amânat și Marele Premiu de pe circuitul Albert Park din Australia, precum și cursa din Shanghai, programată pentru 19 aprilie.

 

×