x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Eșec la sistemele autonome

Eșec la sistemele autonome

de Cătălin F. Vărzaru    |    24 Oct 2018   •   18:40
Eșec la sistemele autonome

Eșec răsunător al primele teste efectuate de organizația Euro NCAP cu mașinile care au implementate sisteme de condus autonome. Niciunul dintre cele 10 modele testate nu a fost capabil să evite accidente apărute în trafic în cazul unor situații neprevăzute cât de poate de banale.

Probele EuroNCAP au vizat în special performanțele sistemului Highway Assist, iar testele au vizat sistemele care funcționează pe Audi A6, BMW Seria 5, DS7 Crossback, Ford Focus, Hyundai Nexo, Mercedes Clasa C, Nissan Leaf, Tesla S, Toyota Corolla și Volvo V60. Sistemele autonome integrate combină funcțiile oferite de Cruise controlul adaptativ (ACC), Sistemul de păstrare a benzii de circulație și Speed Assist. La testul referitor la apropierea de un vehicul lent sau staționat, ACC funcționează în parametri buni. Cel mai automatizat algoritm a fost la Tesla, BMW și DS 7 acordând mai mult credit șoferului. În cazul evitării unei gropi în carosabil, în prim plan s-a aflat testarea funcției Lane Centering, care permite menținerea pe centrul benzii de circulație. Cu excepția Tesla, 9 dintre cele 10 modele au permis șoferului să evite groapa chiar dacă sistemele de condus autonom erau activate. Situația s-a schimbat dramatic în cazul simulării unui eveniment neprevăzute în trafic. În primul scenariu, o mașină intră brusc pe banda de circulație chiar în fața mașinii testate. În al doilea caz, automobilul aflat în față schimbă brusc banda de circulație pentru a evita un vehicul oprit pe aceeași bandă. Niciunul dintre cele 10 modele nu a fost capabil să intervină prin frână sau schimbarea direcției de mers. Accidentele în cazul celor două scenarii au putut fi evitate doar prin intervenția directă a șoferului.

Campanii înșelătoare

Testele s-au efectuat în condițiile în care un studiu realizat în luna octombrie pe 1.567 de șoferi din China, Franța, Germania, Italia, Spania, Marea Britanie și SUA a scos la iveală faptul că 71% dintre aceștia cred că pot cumpăra în acest moment un vehicul complet autonom. Mai mult, un procent ridicat dintre cei intervievați au declarat că ar fi dispuși să încalce legea atunci când mizează pe sistemele avansate de asistență. Un procent de 34% spun că ar trimite mesaje, 33% ar vorbi la telefon, iar 11% au declarat că ar trage un pui de somn. Cu toate acestea, doar 51% dintre șoferi cred că ar fi răspunzători în cazul în care se produce un accident în condiții de condus autonom. Studiul comandat de Thatcham Research, Euro NCAP și Global NCAP condamnă campaniile agresive de marketing ale producătorilor auto care exacerbează funcțiile autonome ale mașinilor având o influență negativă asupra șoferilor. În urma reclamelor, clienții cred se pot baza exclusiv pe sistemele capabile să ofere asistență în timpul rulării, se mai precizează în studiu. "Mesajul nostru este unul simplu: tehnologiile de astăzi susțin acțiunile șoferilor. Șoferul deține controlul și el trebuie să fie tot timpul atent. Utilizarea corectă a sistemelor de tip "Highway Assist" vor îmbunătăți siguranța rutieră și vor reduce numărul deceselor. Însă acest lucru nu o să se întâmple dacă denumirile folosite și campaniile de marketing vor convinge șoferii că mașinile pot rula singure", a declarat Matthew Avery, directorul departamentului care se ocupă de studii din cadrul Thatcham Research citat e automarket.ro

- 71% dintre șoferi s-ar lăsa pe mâna sistemelor autonome

- 51% dintre șoferi și-ar asuma răspunderea în caz de accident

 

×
Subiecte în articol: Euro NCAP Highway Assist