x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Auto Industria auto repornește motoarele

Industria auto repornește motoarele

de Tudorel Muşat    |    15 Apr 2020   •   20:30
Industria auto repornește motoarele
Sursa foto: BROSSARD, Yannick

Marii producători de mașini fac presiuni asupra autorităților pentru reluarea activității din teama de a intra într-o spirală a prăbușirii economice din care cu greu ar mai putea ieși rapid. Producătorii sunt ajutați și de sindicate, care sunt presate de muncitori să bată fierul cât e cald, pentru a nu se ajunge în situația unor concedieri masive cu efecte mai grave decât marea criză economică de acum un secol. Măsurile propuse se referă la o creștere a gradului de siguranță și distanțare socială în cadrul uzinelor și a unei redeschideri parțiale a activității. Asta, pe fondul unei decelerări a răspândirii coronavirului în Asia și Europa. Și Dacia a anunțat o reluare parțială a activității după Paștele Ortodox.


 

Automobile Dacia a anunțat că activitatea pe platforma de la Mioveni va fi reluată începând cu 21 aprilie. „În acord cu partenerii sociali și din respect pentru protejarea și siguranța angajaților, toate măsurile sanitare de protecție în vigoare, în România, au fost implementate pentru a relua progresiv activitatea de fabricație derulată pe platforma industrială Dacia de la Mioveni”, au menționat oficialii Automobile Dacia. Uzina Mecanică și de Șasiuri este pregătită să redemareze activitatea în echipă redusă de lucru. Pentru Uzina de Vehicule reluarea producției este programată mai întâi în departamentul Presaj, în două schimburi. Cele două uzine urmează să reintre în producție completă începând din 4 mai. „Pe tot parcursul perioadei în care activitatea de producție a fost întreruptă au fost definite și aplicate măsuri pentru a proteja angajații în perspectiva revenirii acestora la lucru. Aceste măsuri care țin de igienizare și securitate vor fi aplicate în mod riguros. Angajații vor fi informați despre necesitatea respectării măsurilor luate pentru protejarea sănătății lor și a colegilor”, se arată în comunicatul Dacia. Potrivit reprezentanţilor sindicatului din fabrica Dacia, a doua zi după Paşte, 250 de oameni din cei peste 4.000 de salariaţi din Uzina Mecanică şi Şasiuri vor începe producţia de motoare şi cutii de viteză. Tot atunci, alţi 190 de oameni vor începe să lucreze în departamentul „presaj”, unde se produce o parte din piesele folosite la fabricarea autoturismelor. Nicolae Pavelescu, lider în sindicatul Dacia, a declarat, potrivit Mediafax, că cei 440 de angajaţi care vor începe lucrul mai devreme vor veni la serviciu pe bază de voluntariat, iar angajaţii din categoria de risc, predispuşi îmbolnăvirii cu COVID-19, vor sta acasă. La acest moment, Ford Craiova nu a anunțat vreo schimbare de la planul prin care prevedea că cei 6.000 de angajați se vor afla în șomaj tehnic până în data de 4 mai, conform deciziilor care se aplică pentru toate fabricile Ford din Europa. După reluarea producției, vor fi aplicate măsuri de distanțare socială, muncitorilor li se va lua temperatura la intrarea în schimb, iar transportrul muncitorilor se va face cu respectarea distanței minime obligatorii.

Măști și ventilatoare

Între timp, Parteneriatul Auto Român - care reunește producători și asociații printre care se numpără Groupe Renault, Ford, Continental, Bosch, Draexlmaier, Star Transmission, Pirelli, Leoni, Schaeffler, Infineon, Adient, Camera de Comerț Româno-Germană și ACAROM - caută soluții pentru creșterea producției de măști, dezinfectanți, viziere și componente pentru ventilatoare, ca sprijin pentru sistemul medical în lupta împotriva COVID-19. “Fiecare companie a întreprins acțiuni de responsabilitate socială și solidaritate în comunitățile în care își desfășoară activitatea sau la scară națională, în completarea necesarului logistic și sanitar identificat de către autoritățile naționale. Au pus la dispoziție flote de mașini pentru personalul medical și auxiliar, au donat măști și echipamente sanitare de protecție, au organizat strângere de fonduri și direcționat fonduri către ONG-uri, au creat platforme digitale de educație pentru copii și au venit în sprijinul unor familii aflate în dificultate prin donarea și livrarea hranei la domiciliu”, au transmis reprezentanții industriei.

Care e acum pierderea

Reprezentanții Ford au declarat că gigantul auto are suficienți bani pentru a rezista „cel puțin” până la sfârșitul lunii septembrie, conform AFP. "Credem că avem suficienți bani pentru a funcționa cel puțin până la sfârșitul celui de-al treilea trimestru", a declarat Tim Stone, director financiar. Ford vede chiar o posibilă recuperare a producției de mașini în timpul din trimestrul doi. Renault ar putea apela la credite bancare în valoare de 4 - 5 miliarde de euro și exclude orice fel de ipoteză care are ca finalitate naționalizarea fabricilor de către guvernul francez. În contextul crizei, Jean-Dominique Senard, președintele companiei, a anunțat reducerea remunerațiilor cu 25 la sută pentru prima jumătate a anului pentru coducerea concernului și anularea dividendului pentru 2019. Renault, la care statul francez deține o participație de 15%, își propusese să plătească un dividend de 1,1 euro pe acțiune, o treime în comparație cu 2018. În Germania există mari presiuni pentru reluarea producției. Asociația Industriei Auto din Germania (VDA) i-a cerut cancelarului Angela Merkel să permită reluarea cât mai rapidă a vânzărilor. Potrivit asociației, stocurile mari de mașini și piese care nu pot fi vândute pot conduce la falimentul unor companii din industrie. “Stocurile auto ale companiilor au ajuns la capacitate maximă. Dacă aceste stocuri nu sunt vândute, multe companii din industrie riscă falimentul”, au transmis VDA și IG Metall, cel mai mare sindicat auto din Germania. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile a estimat că închiderea fabricilor din cauza crizei COVID-19 a dus, până acum, la o pierdere de producție de circa 1,5 milioane de mașini.

Cine are profit

Cu toată criza, Daimler estimează că Mercedes va avea profit în primul trimestru după rezultatele solide din Statele Unite și pe fondul revenirii vânzărilor pe piața din China. “Vedem semne de revenire pe piața din China. Vânzările grupului au revenit la 60.000 de unități, aproape de nivelul de anul trecut în luna martie”, a spus oficialul Daimler. Directorul financiar Harald Wilhelm a declarat că Mercedes a avut vânzări solide în Statele Unite datorită cererii pentru SUV-uri, iar virusul nu a avut niciun impact la acest capitol. De altfel, producția din China a revenit la parametrii normali, cel puțin pentru Mercedes, iar uzina din Beijing funcționează chiar în două schimburi. Nu la fel de roz e situația în Italia, țara europeană cel mai puternic afectată de coronoavirus, acolo unde carantina a fost prelungită cel puțin până pe 3 mai. Grupul Fiat-Chrysler a anunțat că ajuns la un acord cu sindicatele privind reluarea treptată a producției din Italia, însă așteaptă undă verde din partea autorităților în contextul carantinei naționale. Primele fabrici care ar urma să fie redeschise sunt cele unde se produc Jeep Compass și Fiat 500. Printre măsurile agreate de FCA și sindicate pentru creșterea siguranței se numără reconfigurarea liniilor de producție și marcarea zonelor de lucru pentru a păstra o distanță obligatorie de un metru între salariați. Angajații vor primi echipamente de protecție, iar suprafețele cu care aceștia intră în contact vor fi dezinfectate în mod constant. Și Ferrari a anunțat prelungirea suspendării producției din Italia. Uzinele din Maranello și Modena ar urma să fie redeschise după 3 mai, deși se dorea reluarea producției încă din 14 aprilie. Angajații Ferrari vor continua să lucreze de acasă, acolo unde acest lucru este posibil. Pentru ceilalți, constructorul italian asigură că salariile vor fi plătite pe perioada “absenței” de la muncă. În Coreea de Sud, deși lupta cu COVID pare a fi câștigată, Kia a anunțat că vrea să închidă temporar trei fabrici. Asta, pentru că au fost afectate exporturile către Europa și SUA. În primele 10 zile din aprilie, exporturile Coreei de Sud au scăzut cu peste 18%. În schimb, Kia a anunțat că a reluat producția la uzina pe care o deține în localitatea slovacă Zilina, acolo unde ies de pe bandă modelele din gama Ceed și Sportage. Și Grupul PSA Peugeot-Citroen plănuia redeschiderea unor fabrici la mijlocul lunii aprilie.

- 230.000 de angajați în industria auto din România

- 1,5 milioane de mașini, pierderea la nivelul UE

- 3 mai, data la care ar putea fi reluată producția în Italia

- 440 de muncitori se întorc la lucru la Dacia

×