x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Un crossover tonic, dar nu prea iute

0
Autor: Cătălin F Vărzaru 10 Ian 2019 - 21:30
Un crossover tonic, dar nu prea iute
Vezi galeria foto


În primul rând te-ai putea întreba ce înseamnă Stonic. Și de ce e așa de important ca acest cuvânt să definească un model de la Kia, și încă unul intens disputat cum este cel al crossoverelor de mici dimensiuni. Stonic este un fel de acronim, un joc de cuvinte rezultat dintr-o campanie de marketing, care ar vrea să sugereze două dintre caracteristicile micului crossover: rapid și tonic, în engleză "speedy" și "tonic". Pe stradă, Stonic s-a dovedit mai mult reconfortant decât iute, dar își poate găsi locul atâta vreme cât joacă în cel mai fierbinte segment al vânzărilor de oraș. Am testat trei zile Stonic pentru a vedea cât e de diferit în comparație cu rivali direcți precum Renault Captur, Nissan Juke, Fiat 500 X sau Mazda CX3.

Kia Stonic e gândit să facă o figură frumoasă chiar de la prima întâlnire. E un crossover subcompact care atrage intersul nu doar al bărbaților, preocupați în mare măsură de mașini, ci și al femeilor în căutare de independență în mișcare și aventură urbană. Și un upgrade al micului SUV cu jante de 17 inchi și anvelope pe măsură dă un plus de sportivitate automobilului. Astfel încălțat și-a făcut apariția și pe scenă la Salonul auto din 2017, fiind una dintre figurile centrale ale expozantului coreean. Stonic are o amprentă vizuală mai specială dată în principal de grila tip nas de tigru. Tipic pentru un SUV este garda mai ridicată decât la o mașină de stradă. În plus, există bandouri dintr-un plastic negru rezistent la tăvăleală și contacte nedorite. Acesta se întinde pe tot perimetrul mașinii, de la praguri și apărători, până la nivelul spoilerului de pe față, dar și pe bara din spate. Versiunea de bază este echipată cu jante de oțel de 15 inchi, dar suportă până la jante de 17 inchi, și este vopsit bicolor. Publicul tânăr parte ar fi mai pe scurt ținta noului model. Și mai ales cumpărătorul de sex feminin, activ și pus pe aventură, fără prea mari cerințe tehnice, dar cu suficiente opționale pentru a transforma mașina într-un fel de smartphone mai mare. Poate că tonic este unul dintre cuvintele care pot caracteriza Stonicul. Agilitatea în mișcări, direcție ușoară și lungimea de 4,1 metri fac din micul SUV o mașină plăcută la condus. În plus, îl ajută să se strecoare prin trafic și să fie adaptabil și locurilor de parcare imposibile. Chiar dacă are doar 4,1 metri, există senzori de parcare care dau semnale disperate că în spate există un obstacol. Opțional, se poate monta și o cameră pentru marșarier.

Mult până la sută

Stonicul ar trebui să fie rapid dacă ar fi să-l credem că e speedy. Dar nu e așa. E mai mult o chestiune de marketing care vrea să țină pasul cu ritmul tot mai trepidant al vieții la oraș. Ba chiar din contra. Varianta testată a fost cea de 1,4 litri aspirat combinat o cutie automată în șase trepte. În varianta de echipare Trend, cea mai ridicată oferită pe acest model, prețul lui Stonic ajunge la 16.000 de euro cu TVA fără a adăuga câteva opționale fără de care n-ar fi noul model bine reprezentat, cum sunt jantele și anvelopele de 17 inchi, lumini de zi cu LED, senzori de parcare sau pentru unghiul mort, pilot automat sau volan încălzit. Revenind la motorizare, trebuie spus că propulsorul de 1,4 litri aspirat trage binișor. Mișcă fără probleme cele 1,1 tone ale mașinii. Dacă vine însă vorba de performanțe, cifrele spun că motorul, deși are 100 de cai-putere pe care-i atinge la 6.000 de rotații/min, cuplul este de 134 Nm, nu foarte mare, care este maxim la o turație ridicată, de 4.000 rot/min. Sprintul până la 100 de km/h se face în mai mult de 12 secunde, ceea ce nu este tocmai speedy. Dar gabaritul redus al mașinii sporește senzația de viteză. Cutia de viteze automată în șase rapoarte schimbă ușor și este setată pentru a fi cât mai confortabilă.

Cât consumă

Consumul a fost cam măricel, cel puțin în oraș, mediul pe care l-a țintit din prima o astfel de mașină. Într-o zi obișnuită de muncă, consumul combinat de trafic de oră infernală și cursă de noapte printr-un oraș mai mult gol s-a situat undeva la 12,5 litri/100 de km. Computerul de bord mi-a indicat după un parcurs de 20,3 km, timp de o oră și 43 de minute, un consum mediu de 13,4 litri/100 de km, la o viteză medie de circa 16 km/h. Cam astea sunt cifrele de aștepat, chiar dacă am folosit sistemul ISG + AMS 2, adică start/stop și management pentru alternator. Este mult față de cifra indicată de producător pentru un consum urban, aceea de 7 litri/100 de km. Ce-i drept, am testat un automobil nou care la primul contact avea la bord până într-o mie de km. La un parcurs total de circa 986 de km, timp de 23 de ore, consumul mediu se situează în jurul valorii de 7,7 litri/100 de km, corespunzător unei viteze medii de 42 de km/h. Cu timpul este de așteptat ca valorile să fie mai mici.

Ce să nu riști

Stonicul nu este însă o mașină pe care să te poți baza prea mult într-un traseu în afara șoselei. Garda la sol mai ridicată poate fi folosită pentru a aborda drumuri mai grele și străzi bucureștene mai desfundate. Dar cam atât. Nu există niciun fel de posibilitate de tracțiune integrală și nici vreun sistem care, în mod electronic, să se ocupe de un management al aderenței, cum are, de pildă, concurentul Renault Captur. Nici vreun buton din care să se poată accesa moduri presetate de genul Eco sau Sport, chiar dacă nu cu o schimbare evidentă. Nu există nici moduri de condus special pentru oraș, cum întâlnim la unii dintre frații de trust de la Hyundai. Suspensiile sunt comode, mai mult moi decât tari, ceea ce-l face pe Stonic să fie mai indicat pentru curse confortabile de oraș. Deci, aventura urbană trebuie să primeze atunci când aveți de gând să optați pentru un Stonic. În privința siguranței, micul SUV a primit trei stele la testele EuroNcap. Există un asistent la părăsirea benzii de rulare care avertizează sonor și vizual că s-a schimbat direcția fără semnalizare. AEB (CITY & URBAN & PEDESRIAN MODE) este capabil să frâneze automat în caz de impact iminent, reducând drastic riscul de accidente. Există un alt sistem de avertizare la apropierea unui vehicul din unghiul mort care îl poate ajuta foarte mult pe șofer, mai ales pe unul obosit. Am observat, de asemenea, lumini care se aprind pe lateral la executarea unui viraj pe timp de noapte și un sistem automat pentru asistența la faza lungă.

Multe butoane

Interiorul este un atu al lui micului crossover. Stonic este gândit pentru utilitate. Scaunele sunt comode și cele din față pot fi încălzite în mai multe trepte. Spațiul pe care îl au la picioare ocupanții locurilor din spate este foarte generos, deși Stonic nu are un ampatament așa mare. Plasticele care acoperă planșa de bord sunt tari și rugoase și nu am observat îmbinări cu materiale moi care ar putea împiedica apariția în timp a enervantelor zgomote de interior. Există multe locuri de depozitare și pentru diverse pahare sau sticle. Consola centrală e dominată de tableta de șapte inchi de pe care se pot accesa diverse informații despre mașină, dar și sistemul multimedia. Legătura cu telefonul e ușoară și facilă și permite și redarea fișierelor cu muzică. Sistemul multimedia este capabil să se conecteze atât cu Android, cât și cu Apple. Sub tabletă găsim un aer condiționat manual și un spațiu generos destinat, în principal, unui telefon mobil, iar în apropiere un port USB care permite încărcarea, două prize de 12V și un o mufă auxiliară. Urmează apoi un rând de butoane care permit dezaburirea, încălzirea în trei trepte a scaunelor din față și încălzirea volanului, funcție binevenită pe timp de iarnă. Spațiul oferit de portbagajul lui Stonic este bun pentru clasa din care face parte și ajunge la 352 de litri, iar cu scaunele rabatate capacitatea de încărcare atinge chiar și 1.155 de litri. Ca un plus, Kia mai oferă o garanție extinsă la șapte ani și 150.000 de km și asistență rutieră în 30 de țări europene. Atenție însă, toate garanțiile în cei șapte ani trebuie făcute la serviceurile autorizate de producătorul coreean la prețurile stabilite de dealeri și importatori.

Avantaje

  • Agil

  • Garda mare la sol

  • Dotări

Dezvantaje

Preț

consum

nu există varianta 4x4

 

352 litri, capacitatea portbagajului

12 litri/100 km, consum în trafic urban

 

 

Citeşte mai multe despre:   Kia Stonic

 

Ştiri din .ro


PUBLICITATE
 



Serviciul de email marketing furnizat de