x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Construcţii şi Proprietăţi Meşterul Manole în variantă italiană: se mai surpă o bucată de autostradă?

Meşterul Manole în variantă italiană: se mai surpă o bucată de autostradă?

de Adrian Stoica    |    08 Feb 2017   •   13:10
Meşterul Manole în variantă italiană: se mai surpă o bucată de autostradă?
Sursa foto: SORIN BLADA / AGERPRES FOTO

Punerea în exploatare a celor 15 kilometri din Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, care era programată să aibă loc în cursul acestei săptămâni, este pusă sub semnul întrebării. Comisia tehnică pentru avizarea lucrărilor din cadrul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii din România (CNAIR), care s-a aflat luni pe teren, nu a făcut recepţia după ce a descoperit o serie de nereguli.

 

Raportul membrilor Comisiei tehnice a ajuns luni seara pe biroul ministrului Transporturilor, dar deocamdată se păstrează tăcerea asupra problemelor identificate. Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva este construit de asocierea Salini Impregilo SpA - S.E.C.O.L, iar valoarea contractului a fost de 562,73 milioane de lei, fără TVA, din care 85 % reprezintă finanţare de la Uniunea Europeană, prin Fondul de Coeziune.

 

Săteni nemulţumiţi şi canale inundate

Cei 15 kilometri din cei 28,6 de kilometri ai Lotului 2 sunt cuprinşi între localităţile Traian şi Margina. Locuitorii celor două aşezări sunt nemulţumiţi de faptul că autostrada le blochează accesul la terenurile agricole, după ce vechile drumuri laterale au fost distruse. Pe de altă parte, se pare că există o problemă şi cu  proiectarea canalelor care subtraversează autostrada. Chiar în ziua în care Comisia tehnică de la CNAIR se afla pe teren, acestea erau inundate.

O expertiză care pune în gardă CNAIR

Compania Salini Impregilo a lucrat şi pe Lotul 3 al Autostrazii Sibiu- Orăştie, unde au apărut fisuri la mai puţin de un an după inaugurare, în final luându-se decizia de demolare a unei porţiuni şi reconstruirea ei. Pentru a evita reeditarea acestei situaţii neplăcute, cei de la CNAIR au comandat cu ceva timp în urmă o expertiză pentru Lotul 2 al Autostrăzii Lugoj-Deva, iar rezultatele nu au fost prea bune.

 

În urma expertizei, care nu a fost recunoscută de cei de la Salini, s-a ajuns la concluzia că unele materiale folosite au fost de o calitate mediocră, constatându-se probleme şi în ceea ce priveşte execuţia taluzurilor şi a terasamentelor.  

Asumarea unui risc nejustificat

Inaugurarea pe bucăţi a loturilor de autostradă ar putea crea probleme CNAIR în cazul unor procese cu constructorii. Nu de puţine ori, cei din CNAIR, sub protecţia anonimatului, au atras atenţia că firmele constructoare pot invoca, în cazul unor acţiuni în instanţă, faptul că au fost presate să predea lucrările pe bucăţi înainte de a le finaliza cap-coadă. De altfel, într-un raport al Corpului de Control al ministrului Transporturilor din octombrie 2015 era criticată decizia Companiei de Drumuri de a inaugura Lotul 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, înainte de a fi finalizat în totalitate. Corpul de Control preciza în raportul său că preluarea de către CNADNR (actuala CNAIR) a bucăţii de autostradă, care s-a surpat ulterior, a presupus "asumarea unui risc nejustificat privind siguranţa circulaţiei".

 

Finalizarea construcţiei celor 15 km era programată iniţial pentru iulie 2016, dar a fost amânată, după ce a fost impusă realizarea ecoductelor.

×