x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

La CNADNR, autostrăzile se surpă direct de pe hârtie

0
Autor: Cristian Anton 22 Iun 2016 - 22:10
La CNADNR, autostrăzile se surpă direct de pe hârtie Alex MICSIK / AGERPRES FOTO
Vezi galeria foto


Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) aşteaptă în vara aceasta finalizarea unor studii de fezabilitate pentru care a cheltuit peste 53 milioane de lei, fără să ştie dacă acestea vor  folosi la ceva. Proiectele trebuie revizuite fie pentru că datele adunate nu mai sunt valabile, fie pentru că sunt proaste. CNADNR recunoaşte că este ţepuită cu regularitate de autorii studiilor, însă tot la ei apelează.

Compania de drumuri a cheltuit pentru refacerea a doar cinci studii 53,3 milioane de lei, fără TVA, circa 11,85 milioane de euro, fără a avea vreo garanţie că proiectele vor fi duse la bun sfârşit sau că nu va plăti, la anul, alte milioane pentru o nouă revizuire.

Cel mai scump este contractul pentru „Revizuire Studiu de Fezabilitate Autostrada Sibiu – Piteşti”, care a costat 29.075.309 lei, atribuit asocierii SPEA Ingegneria Europea SA Milano Italia Sucursala Bucureşti &Tecnic Consulting Romania SRL, cu termen provizoriu de finalizare decembrie 2016. În octombrie, ar trebui terminat studiul revizuit pentru Autostrada Sibiu - Făgăraş, în valoare de 16.313.856 lei, bani ce revin asocierii Aecom Ingenieria SRL-Consitrans SRL-Search Corporation SRL. De asemenea, 5.635.644 lei au fost alocaţi revizuirii SF al podului peste Dunăre în zona Brăila, studiu care trebuia finalizat în mai 2016, de către asocierea ISPCF SA-E.D.I.N. SRL-S.T.E. SRL-Pegaso Ingegneria SRL. Alţi 1.203.860,3 lei au mers către revizuirea studiilor pentru podul peste Tisa în zona Teplişa din Sighetul Marmaţiei, ce trebuia finalizat tot în luna mai de asocierea Expert Proiect 2002 SRL-Betarmex SRL, în timp ce revizuirea/actualizarea SF-ului pentru modernizarea DN 71 Bâldana-Târgovişte-Sinaia a costat încă 1.210.769 lei, ce au revenit asocierii Consitrans SRL-Search Corporation SRL.

Scandalos! CNADNR se autodenunţă

Sute de kilometri de autostrăzi ar fi avut România dacă ar fi fost puse în practică toate proiectele pentru care s-au plătit studii după studii, în ultimii 25 de ani. Din păcate, cei mai mulţi kilometri au rămas doar pe hârtie, iar cei construiţi se prăbuşesc, la propriu, de bine ce au fost făcuţi. Aceste incidente penibile au fost cauzate tocmai de studii de fezabilitate prost făcute. Cu toate astea, CNADNR le comandă mereu şi mereu, cu seninătate, ca pe mâncarea la domiciliu, fără să se uite că acestea costă sute de milioane de lei, an de an. Absolut incredibil este faptul că, în caietul de sarcini pentru contractul de revizuire a studiilor pentru Autostrada Sibiu - Piteşti, oficialii companiei recunosc, în scris, că au fost ţepuiţi de prestatorii studiilor comandate, mereu aceiaşi şi aleşi, evident, de CNADNR. Mai mult, autorii studiilor proaste n-au plătit niciodată pentru greşelile lor, pierderile astfel cauzate fiind suportate tot de compania naţională. „Experienţa Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România SA în derularea proiectelor de elaborare a studiilor de fezabilitate a demonstrat că la nivel de Studiu de Fezabilitate, prestatorii tratează uneori cu superficialitate realizarea de studii şi investigaţii de teren (topografice, geotehnice etc), identificarea proprietarilor terenurilor afectate, identificarea utilităţilor, identificarea siturilor arheologice, a ariilor protejate, dimensionarea lucrărilor, identificarea zonelor de alunecare a terenului şi propunerea de soluţii tehnice adecvate etc., astfel încât la elaborarea proiectului tehnic şi apoi la execuţia lucrărilor s-au constatat diferenţe majore faţă de prevederile studiului de fezabilitate. Aceste diferenţe au generat în timp costuri suplimentare majore în cadrul proiectelor, iar responsabilitatea proiectantului a fost aproape inexistentă”, se arată în documentul CNADNR.

 

EXPLICAŢIE FOTO

 

Unul din cele mai scandaloase exemple de treabă prost făcută, dar plătită extrem de bine, este porţiunea prăbuşită anul acesta, a Autostrăzii Orăştie - Sibiu, imediat după inaugurare. Astfel, pe lângă cele 604,7 milioane de lei cheltuite până acum, se mai alocă încă 70 milioane pentru refacerea tronsonului.

Nimeni nu răspunde pentru greşeli

Alt exemplu este noul pod rutier de la Agigea, de pe Canalul Dunăre-Marea Neagră. Chiar dacă obiectivul nu ţine de CNADNR, ci de Portul Constanţa, este totuşi definitoriu pentru cum se fac drumurile şi podurile în România. Din cauza studiului de fezabilitate greşit, proiectul a trebuit refăcut pe parcurs, modificându-se întreaga structură. Din această cauză, proiectul de 50 de milioane de euro, realizat din fonduri europene, a costat cu 15 milioane de euro mai mult, bani suportaţi de statul român.  

Ultima găselniţă a CNADNR, după ce a constatat că plăteşte aiurea sute de milioane pe studii şi lucrări proaste, a fost înfiinţarea unui departament de intervenţie de urgenţă. În traducere liberă, un „detaşament” special pentru peticirea drumurilor. Trupele de „comando” ale CNADNR au primit deja utilaje de peste 40 milioane de lei.  

 

 

 

 

 

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Cîţu susține că România va avea o contracţie a economiei mai mică decât estimările agenţiilor de rating

Cîţu susține că România va avea o contracţie a economiei mai mică decât estimările agenţiilor de rating
România va evita recesiunea tehnica și va avea o contracție a economiei mai mica decât estimările publice făcute agențiile de rating, CE, FMI sau institutiile bancare etc, datorita răspunsului prompt și...

Cu cât au crescut rezervele internaționale ale BNR în iulie?

Cu cât au crescut rezervele internaționale ale BNR în iulie?
Rezervele internaționale ale Băncii Naționale a României , compuse din valute și aur, au fost la 31 iulie ,potrivit comunicatului  băncii centrale, de 41,808 miliarde euro. Față de raportarea...

O nouă emisiune de titluri de stat pentru populație. Subscrierea începe din 10 august

O nouă emisiune de titluri de stat pentru populație. Subscrierea începe din 10 august
Românii pot subscrie începând de luni, 10 august 2020, pentru noi emisiuni de titluri de stat destinate exclusiv populației în cadrul Programului Tezaur, cu scadențe la 1, 2, 3 și 5 ani, anunță Ministerul...

Tranzacții de peste 100.000 de euro în deschiderea ședinței BVB

Tranzacții de peste 100.000 de euro în deschiderea ședinței BVB
Bursa de Valori Bucureşti (BVB) a deschis ședința de astăzi în evoluţie mixtă. Tranzacţiile după jumătate de oră de la deschidere se ridicau la 525.347 de lei (respectiv 108.634 de euro). Indicele...

Corina Crețu: Termenul pentru Autostrada Unirii este foarte lung. Autostrada Iași-Târgu Mureș trebuie să devină o prioritate

Corina Crețu: Termenul pentru Autostrada Unirii este foarte lung. Autostrada Iași-Târgu Mureș trebuie să devină o prioritate
Europarlamentarul Corina Creţu a declarat că termenul anunțat de ministrul Transporturilor pentru finalizarea Autostrăzii Unirii, pentru anul 2027, este foarte lung. Totodată, ea a spus că Autostrada Ungheni...

Economia își va atinge potențialul abia peste doi ani

Economia își va atinge potențialul abia peste doi ani
Banca Națională a României (BNR) estimează, în ultimul său Raport asupra Inflației, că „economia este de așteptat a funcționa până la finalul anului 2021 cu un deficit de cerere”. Astfel că diferența (

România a fost pe locul 8 în UE la producția de bere în 2019

România a fost pe locul 8 în UE la producția de bere în 2019
România a fost al optulea producător de bere din UE în anul 2019, potrivit datelor Eurostat. În blocul comunitar s-au produs 34 de miliarde de litri de bere cu alcool anul trecut, ceea ce înseamnă circa 77 de...

Sechele: pandemia a tăiat 10 metri pătrați din casele românilor

Sechele: pandemia a tăiat 10 metri pătrați din casele românilor
Locuinţele construite în ultimii ani sunt tot mai mici, mai înghesuite şi mai puţine. Acest fenomen s-a accentuat în prima parte a „anului pandemiei”: suprafața medie a locuinței autorizate în lunile...

Bulgarii ne bat la competitivitatea economică

Bulgarii ne bat la competitivitatea economică
România a coborât două locuri, de pe 49 pe 51, în topul anual al competitivităţii realizat de Institutul Internațional pentru Dezvoltare Management (IMD), cu sediul în Elveția. Primele trei poziţii au fost...

Raportul BNR asupra inflației: Recuperarea pierderilor devenit va dura cel puțin un an!

Raportul BNR asupra inflației: Recuperarea pierderilor devenit va dura cel puțin un an!
Raportul  asupra inflației,difuzat în 6 august de Banca Națională a României, relevă amploarea influențelor negative ale pandemiei asupra economiei românești.  Analiza BNR arată...

CNAIR a ales firmele care vor proiecta drumurile expres Pașcani-Suceava și Suceava-Siret

CNAIR a ales firmele care vor proiecta drumurile expres Pașcani-Suceava și Suceava-Siret
CNAIR a desemnat câștigătorul licitațiilor pentru elaborarea studiilor de fezabilitate și ale proiectelor tehnice necesare construcției drumurilor expres Pașcani – Suceava și Suceava - Siret, anunță...

Comisia Europeană a aprobat o subvenție directă de 4,8 milioane de lei pentru Aeroportul din Timișoara

Comisia Europeană a aprobat o subvenție directă de 4,8 milioane de lei pentru Aeroportul din Timișoara
Comisia Europeană a aprobat subenția directă de circa 4,8 milioane de lei pentru Aeroportul din Timișoara cu scopul de a acoperi pierderile cauzate de pandemia de coronavirus, arată executivul...

UE le va da 25.000 de euro tinerilor care vor să devină patroni

UE le va da 25.000 de euro tinerilor care vor să devină patroni
Tinerii NEETs („Not in Education, Employment or Trening”), adică acei tineri cu vârste între 16 și 29 de ani care nu mai urmează nicio formă de învățământ și care nu au reușit nici să se angajeze, vor...

Șoc pe piața valutară: ROBOR scade puternic. Aurul atinge un nou record. Leul rămâne la 4,83 lei

Șoc pe piața valutară: ROBOR scade puternic. Aurul atinge un nou record. Leul rămâne la 4,83 lei
Banca Naţională a României (BNR) a transmis un curs de referinţă de 4,8359 lei/euro, 4,0751 lei/dolar, 5,3679 lei/liră sterlină, 4,4904 lei/franc elveţian. Cursul de referință anunţat,...
Serviciul de email marketing furnizat de