x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

AFACERE PROSPERĂ - Omerta florilor de zeci de milioane de euro

0
Autor: Diana Rucinschi 15 Sep 2008 - 00:00
AFACERE PROSPERĂ - Omerta florilor de zeci de milioane de euro


Începerea anului şcolar a adus o cantitate mai mare de flori pe străzile Bucureştiului. În spatele frumuseţii lor atît de efemere este o afacere înfloritoare de peste 50 de milioane de euro ascunsă de o adevărată omerta a importatorilor, şi, spun unii, milioane de euro negri.



Începerea anului şcolar a adus o cantitate mai mare de flori pe străzile Bucureştiului. În spatele frumuseţii lor atît de efemere este o afacere înfloritoare de peste 50 de milioane de euro ascunsă de o adevărată omerta a importatorilor, şi, spun unii, milioane de euro negri.

Afacerile merg din rău în mai rău... nu vedeţi că nimeni nu mai cumpără flori? Merg foarte prost, abia ne acoperim cheltuielile. Da’ mergeţi şi vorbiţi cu fata de colo că io alte lucruri nu ştiu să vă zic şi nici nu vreau să apar la televizor, să fiu vedetă.

Acelaşi text cu variaţii minore ni l-au "vîndut" majoritatea florarilor din Piaţa "George Coşbuc" din Capitală sau "bursa florilor" cum mai este cunoscută. De acolo se aprovizionează toată ţara cu tradafiri de Olanda, garoafe de Turcia sau orhidee din Thailanda.

Piaţa este un amestec insolit de frumuseţe, parfum, gunoi, înjurături. De o parte sînt aliniate vasele burduşite cu trandafiri, frezii, orhidee, crizanteme, de cealaltă parte se lăfăie gunoaie, lăzi aruncate sau coji de seminţe.

Prietenoşi la început, vînzătorii îşi schimbă brusc atitudinea cînd aud că sîntem ziarişti şi vrem să scriem despre afacerea lor. Singurul lucru pe care ni-l aruncă printre dinţi, în timp ce ne trimit de la unul la altul, este că afacerile merg din ce în ce mai prost.

Importuri masive

Datele puse la dispoziţie de Institutul Naţional de Statistică (INS) şi de Ministerul Agriculturii îi contrazic însă. Dacă în 2005 au fost importate 5.690 de tone în valoare de peste 7 milioane de euro, în 2006, importurile au crescut la 6.750 de tone în valoare de peste 10 milioane de euro.
Boom-ul pieţei l-a reprezentat chiar anul trecut, cînd au fost  aduse peste 7.700 de tone de flori, a căror valoare a depăşit 20 de milioane de euro, dar anul acesta are toate şanse să depăşească aceste cifre. În primele şase luni au fost importate deja peste 4.000 de tone a căror valoare se apropie de 13 milioane de euro.

Producţia autohtonă pare să fi pierdut însă războiul în faţa importurilor. La majoritatea tarabelor din Piaţa "George Coşbuc" se comercializează flori "de afară", doar unul sau doi vînzători avînd marfă autohtonă, iar situaţia din teren  este confirmată şi de datele statistice. "Noi mai avem cam 170 de producători, repartizaţi în toate judeţele şi a căror suprafaţă variază de la cîteva sute de metri pătraţi la hectare. Majoritatea sînt mici. Producţia internă reprezintă cam 10-15% din importuri. Creşte, dar foarte anemic. Se cultivă în general zambile, frezii, narcise, dalii, dar şi ceva trandafiri", ne-a precizat Paula Craioveanu, consilier în cadrul Direcţiei Culturi Horticole din Ministerul Agriculturii.

Dominaţia olandeză

Piaţa românească a ajuns să fie dominată de florile importate din Olanda, de unde sînt aduse anual sute de milioane de fire, în special trandafiri şi crizanteme, dar şi din Turcia, de unde vin de obicei garoafele.

"Creierul" afacerilor mondiale cu flori este considerat micuţul oraş Aalsmeer, situat la cîţiva kilometri de Amsterdam, unde se comercializează zilnic circa 20 de milioane de fire. Cumpărătorii se înghesuie acolo, încă de la primele ore ale zilei, pentru a prinde cele mai proaspete flori. Preţurile sînt proiectate pe ecrane mari, iar cumpărătorii introduc ofertele electronic, pe măsură ce florile defilează prin faţa lor. Spre deosebire de licitaţiile tradiţionale, cele olandeze se desfăşoară în sens invers. Mai exact, se începe de la un preţ mai ridicat şi acesta scade pînă cînd ofertează cineva.

Preţuri autohtone

De la bursă florile ajung în ţară la preţuri de import aproape simbolice: firul de trandafir la 1,9 lei, cel de garoafă la 0,14 lei, orhideea la 1,63 lei, crizantema la 1,29 lei, iar gladiola la 1,28 de lei. Adaosul comercial şi costurile de transport, ambalaj, depozitare duc la majorarea cu peste 300% a preţului final. Astfel, un trandafir ajunge să coste 7 lei, o garoafă 1 leu, iar o orhidee să se vîndă cu 6 lei.

Cum anul trecut, valoarea totală a importurilor declarată a fost de 22 de milioane de euro, se poate spune că este o afacere "înfloritoare", cifra de afaceri depăşind lejer 50 de milioane de euro. Adevărata valoare a acestei pieţe o ştiu însă doar cei cîţiva mari importatori care din umbră fac legea florilor.


12,9 milioane euro - Valoarea importurilor de flori
în primele şase luni ale anului. Peste 4.000 de tone de trandafiri şi de crizanteme au venit de la bursa florilor din Olanda, iar din Turcia au sosit coloratele garoafe.

Trandafirul
Cea mai "profitabilă" floare de pe piaţa românească, în primele şase luni ale anului fiind importate aproape 8 milioane de fire în valoare de peste 4,3 milioane de euro. Simbolizează în principal dragostea. În România, trandafirul şi-a mai adjudecat o victorie, fiind singura floare prezentă pe sigla a două partide: PSD şi PD-L.  

Garoafa
Cea mai vîndută floare în România, deşi nu este la fel de valoroasă precum trandafirul. Doar în primul semestru au fost aduse peste 40 de milioane de fire, în valoare de aproximativ 1,6 milioane de euro. Garoafa simbolizează fidelitatea fără sfîrşit şi dragostea durabilă din partea unei femei.
Citeşte mai multe despre:   economic,   milioane,   valoare,   flori

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Faliment pe piața asigurărilor. ASF a retras autorizația unei mari companii

Faliment pe piața asigurărilor. ASF a retras autorizația unei mari companii
Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) a retras autorizația de funcționare a societății de asigurare Certasig, ca urmare a constatării stării de insolvență a societății și urmează să...

Iancu Guda, despre deprecierea monedei naționale: „România înregistrează cele mai mari deficite gemene raportate la PIB din UE...”

Iancu Guda, despre deprecierea monedei naționale: „România înregistrează cele mai mari deficite gemene raportate la PIB din UE...”
Analistul economic Iancu Guda, services director al Coface, a explicat într-o postare pe Facebook care sunt adevăratele cauze ale deprecierii monedei naționale și aprecierii aurului.   ”Adâncirea...

Fabrica Nestle din Timișoara, scoasă la vânzare. Se caută investitori noi

Fabrica Nestle din Timișoara, scoasă la vânzare. Se caută investitori noi
Galerie Foto Compania de consultanţă imobiliară Colliers International a fost desemnată agentul exclusiv de vânzare al fostei fabrici deţinute de gigantul elveţian Nestlé la Timişoara. Proprietatea, care se desfăşoară pe...

Șoc pe piața valutară: Euro atinge, din nou, o valoare RECORD!

Șoc pe piața valutară: Euro atinge, din nou, o valoare RECORD!
Banca Naţională a României (BNR) a publicat, vineri, cursul valutar 21 februarie 2020, iar cotaţiile pentru Euro şi dolar au atins cele mai mari niveluri din istorie. Euro a urcat la 4,8026 lei, acesta fiind cel...

Nava Queen Hind, răsturnată în Portul Midia cu 14.000 de oi la bord, va fi scoasă din apă

Nava Queen Hind, răsturnată în Portul Midia cu 14.000 de oi la bord, va fi scoasă din apă
Nava Queen Hind, răsturnată în Portul Midia cu 14.000 de oi la bord, va fi adusă la cheu cu ajutorul a două barje, care vor stabiliza vasul din laterale pe timpul deplasării. Operațiunile vor începe la...

Evaluarea proiectului de retehnologizare a Reactorului 1 de la Cernavodă

Evaluarea proiectului de retehnologizare a Reactorului 1 de la Cernavodă
Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) a trimis o echipă la Reactorul 1 al Centralei Nucleare de la Cernavodă pentru a evalua proiectul de retehnologizare a unității. Misiunea internațională a ven...

Profit peste așteptări al unui mare operator de telefonie mobilă

Profit peste așteptări al unui mare operator de telefonie mobilă
Digi Communications a înregistrat o creștere semnificativă a profitului net pe 2019, care a ajuns la 41,8 milioane de euro, față de numai 18 milioane de euro în anul anterior. Vânzările au ajuns...

Societățile private vor trebui să declare beneficiarul real al profiturilor

Societățile private vor trebui să declare beneficiarul real al profiturilor
Societățile cu capital privat din România vor fi obligate să depună anual o declarație în care să arate care este beneficiarul real al profiturilor. Teoretic, măsura vizează persoanele publice care au firme pe...

MedLife a depășit pragul de 200 milioane de euro. Crestere de 24,8% a cifrei de afaceri în 2019

MedLife a depășit pragul de 200 milioane de euro. Crestere de 24,8% a cifrei de afaceri în 2019
MedLife a încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri pro-forma, consolidată la nivel de grup, în valoare de 989 milioane de lei (208.5 milioane de euro), înregistrând astfel o creștere de 24.5% față de...

Iancu: Gazele se vor scumpi cu 45%

Preşedintele Comisiei pentru Industrie şi Servicii din Camera Deputaţilor, Iulian Iancu, a declarat ieri că în urma liberalizării complete a pieţei, gazele se vor scumpi în iulie cu 22% şi cu 45% în lunile de...

Când vor fi gata lucrările la primul tronson din Prelungirea Ghencea

Când vor fi gata lucrările la primul tronson din Prelungirea Ghencea
Lucrările la primul tronson de lărgire a carosabilului și a zonei pietonale din Prelungirea Ghencea vor fi gata în luna mai 2020. Acesta este cuprins între străzile Brașov și Râul Doamnei, potrivit companiei mun...

Numărul firmelor care și-au încetat activitatea în 2019, cele mai multe din ultimul deceniu

Numărul firmelor care și-au încetat activitatea în 2019, cele mai multe din ultimul deceniu
Numărul firmelor care au intrat în insolvență au scăzut cu 22% în 2019, față de anul precedent, și se află la minimul ultimului deceniu. Cu toate acestea, numărul companiilor care și-au încetat...

Ce spun economiștii despre deprecierea leului în faţa euro: Avem o situaţie de deficite gemene care dezechilibrează cursul

Ce spun economiștii despre deprecierea leului în faţa euro: Avem o situaţie de deficite gemene care dezechilibrează cursul
Deprecierea leului față de euro are loc pe fondul deteriorării factorilor care ţin de deficitul de balanţă comercială, anunță economiștii în ziua în care moneda europeană a atins un nou maxim istoric,...

Curs valutar 20 februarie 2020. Euro explodează pe piaţa valutară

Curs valutar 20 februarie 2020. Euro explodează pe piaţa valutară
Leul continuă să scadă în faţa Euro şi a dolarului, iar astăzi, s-au înregistrat recorduri absolute pentru cele două monede, potrivit curs valutar 20 februarie 2020. Astfel, valoarea Euro a atins...

Proprietarul celui mai mare brand românesc de bere vinde un teren în Iași, evaluat la circa un milion de euro

Proprietarul celui mai mare brand românesc de bere vinde un teren în Iași, evaluat la circa un milion de euro
Omul de afaceri Vasile Ciobanu, proprietarul Albrau, ce mai mare brand românesc de bere, și a avut și fabrica Zimbru, vinde un teren de 31.000 de metri părtați. Proprietatea este situată în zona...
Serviciul de email marketing furnizat de