x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Afacere - Termopane de 650 de milioane de euro

Afacere - Termopane de 650 de milioane de euro

de Daniela Ivan    |    21 Noi 2005   •   00:00
Afacere - Termopane de 650 de milioane de euro

Piata termopanelor va atinge 650 de milioane de euro in 2005, cu 30% mai mult decat anul trecut.

Piata termopanelor va atinge 650 de milioane de euro in 2005, cu 30% mai mult decat anul trecut, estimeaza specialistii. Principalii jucatori se bat in investitii, pentru a reusi sa obtina o cifra de afaceri cat mai mare.

Peste 4.500 de firme, mai mici sau mai mari, se lupta sa rupa o bucata cat mai mare dintr-o piata aflata in crestere. Producatorii sau importatorii de tamplarie, de geamuri sau de feronerie se straduiesc sa ofere o calitate cat mai buna la un pret cat mai mic. Producatorii au depasit stadiul montajului dupa ureche si se doteaza cu masini care permit tehnologii comandate de computere.

ESTIMARE. Romanii vor cheltui in acest an pe ferestre de tip termopan circa 650 de milioane de euro, apreciaza Marian Crutescu, presedintele Patronatului Producatorilor de Ferestre din Romania. El afirma ca in ultimele 12 luni, piata de termopane a produs 150 de milioane de euro mai mult decat in 2004.

Pe acest munte de bani se bat producatorii de profile din PVC, aluminiu sau din lemn stratificat, dar si firmele care vand feronerie sau geamuri. Lor li se adauga si cele circa 4.000 de firme care produc ferestre si usi de tip termopan.

"Piata tamplariei se ridica la 130 de milioane de euro, cea de feronerie, cam la 50 de milioane de euro, iar cea a geamurilor, la 50-60 de milioane de euro. Restul este inghitit de firmele care realizeaza efectiv ferestre sau usi", spune Crutescu.

IMPORTURI. Doua treimi din ferestrele de tip termopan montate in tara noastra au tamplarie din PVC. Pe acest segment de piata, aflat in expansiune, cu circa 30% pe an, se lupta mari firme importatoare si doar patru producatori locali. Conduc insa importatorii care detin peste 90% din vanzari. Importurile s-ar putea cifra la 100 de milioane de euro in acest an, spune Gheorghe Anghelescu, directorul de vanzari al firmei Veka Romania. Exista cel putin 25 de firme care importa termopan in tara noastra.

PRODUCATORII. Exista mai mult de 4.000 de firme romanesti care produc ferestrele sau usile din PVC. Acestea se aprovizioneaza cu materii prime, adica cu profile, geamuri, feronerie, pe care apoi le ansambleaza intr-o fereastra, pe care noi, consumatorii, o numim termopan. Cifra de afaceri pe care acestea o impart este de peste 200 de milioane de euro, din care 40% este realizata de 20 de firme mari, printre care Corina Gealan, Suki, Forest si Teraplast. In afara acestora mai exista alte 200-250 de firme mici si mijlocii, iar marea majoritate este reprezentata de microfirme, unde lucreaza cinci-sase angajati.

COTE DE PIATA. Se pare ca in acest an se vor produce modificari si in ceea ce priveste cotele de piata. Cu 20% din vanzarile din Romania, primul loc ar putea fi ocupat de Rehau, care devanseaza companiile Gealan si Trocal. In clasament ar putea urma firma Veka si producatorul local Alumplast.

Dintre producatorii locali, cel mai mare este compania nemteasca Gealan, care are o cifra impresionanta: peste 23 de milioane de euro. In rest, mai exista trei companii autohtone care incearca sa tina pasul cu mamutii occidentali. Este vorba despre Oltchim, Teraplast Bistrita si IAR Brasov. Oltchim si Termoplast produc impreuna in jur de 10.000 de tone pe an, detinand astfel circa 5% din piata.

NOI NORME
Romania este incadrata in randul tarilor cu conditii climatice severe, motiv pentru care va trebui sa introducem clasa A cu normativul SR-EN 2608, care presupune restrictii de calitate severe, explica Marian Crutescu. El adauga ca in Romania diferenta climatica dintre temperatura medie inregistrata vara si iarna depaseste 22 de grade Celsius, ceea ce ne arunca in randul tarilor unde trebuie impuse restrictii privind latimea profilelor, care nu trebuie sa coboare sub 58 de mm. Noile norme vor elimina de pe piata importatorii care aduc profile de slaba calitate si momesc clientii cu pretul redus.

Diferenta dintre cele doua clase de profile consta in faptul ca pereteii exteriori si interiori ai celor din clasa A sunt mai grosi decat cei ai profilelor din clasa B.

NOU-VENIT
Piata atrage noi jucatori. Firma germana AluPlast, aflata printre primii patru producatori europeni de profile PVC, va deschide in cateva saptamani o fabrica de productie la Jilava. "Investita se ridica la 2,5 milioane de euro si consta intr-o hala de productie, depozite si birouri", spune Mihai Serbanescu, director general AluPlast Romania. El adauga ca nemtii si-au propus ca fabrica din Jilava sa alimenteze atat piata romaneasca, cat si pe cea din Bulgaria si Moldova. "Am decis sa investim aici deoarece piata este in plina dezvoltare", spune Serbanescu.

AMBITII DE LIDER
Producatorul local Teraplast, din Bistrita, a vandut in acest an profile de 4 milioane de euro. "Producem numai profile cu cinci camere si avem avantajul ca le facem aici in Romania. De aceea, preturile sunt doar cu 3%-5% mai mari decat la profilele cu trei camere", spune Emanoil Viciu, directorul general al firmei Teraplast. El precizeaza ca firma pe care o conduce detine in acest moment 6%-7% din piata profilelor PVC, insa are in obiectiv ca pana la finele anului 2009 sa aiba o cota de piata peste 15%. Pentru asta, firma si-a propus sa construiasca pe langa fabricile de ferestre de la Bistrita si Galati alte trei la Brasov, Iasi si Constanta. "La Brasov vom face 200 de unitati zilnic, iar la Iasi si Constanta, cam 30-40 de ferestre pe zi", spune Viciu. Acum, Teraplast se numara printre fabricantii importanti de ferestre, cu o cota de piata de 1,8%-2%, in conditiile in care maximul detinut de o companie este de 2,5%. "Construim atatea fabrici deoarece obiectivul nostru este sa devenim lideri cu o cota de 8%-10%, pana in anul 2009", declara directorul general al Teraplast Bistrita.

INVESTITII IN DEPOZIT
Dupa cinci ani de prezenta pe piata romaneasca, firma Veka, liderul mondial din domeniu, si-a deschis un centru logistic la Ciorogarla, la portile Bucurestiului.

Tot aici si-a mutat si sediul. "Dezvoltarea pozitiva a pietei ferestrelor din Romania, care a avut loc in ulltimii ani, ne-a ambitionat sa ne consolidam structurile deja existente si sa construim aceast centru logistic la Ciorogarla", a declarat Hubert Hecker, presedintele comitetului director al societatii mama Veka. Noul centru are o suprafata acoperita care insumeaza 1.600 mp si cuprinde o hala de depozitare cu o arie de 1.400 mp si un local administrativ de 200 de metri patrati. "Suprafata de depozitare are o capacitate de 50 de camioane de profile si accesorii", explica Hecker. Ca urmare a noii investitii, Veka Romania spera sa-si ridice cu 40% vanzarile, pana la 9,5 milioane de euro.
×