x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie AFACERI ÎN PERICOL/Nici mărţişorul nu mai aduce profit

AFACERI ÎN PERICOL/Nici mărţişorul nu mai aduce profit

de Diana Grădinaru    |    28 Feb 2009   •   00:00
AFACERI ÎN PERICOL/Nici mărţişorul nu mai aduce profit

De câteva zile, bulevardele principale din Bucureşti au fost asaltate de tarabe sau căsuţe ticsite cu mărţişoare. Delfini, elefanţi sau buburuze, trifoi, potcoave, medalioane sau pietre cu flori naturale, cu preţuri între 50 de bani şi 100 de ron, stau întinse pe măsuţele ambulante, aşteptând să fie cumpărate de români. Cumpărătorii întârzie însă să apară.



Majoritatea comercianţilor şi-au scos tarabele la vedere încă de pe 24 februarie. Unii îşi vor strânge lucrurile pe 3-4 martie, alţii vor mai aştepta până pe 9 martie, "în funcţie de cum merg vânzările". Afacerile însă nu merg atât de bine ca în anii trecuţi. Unii acuză criza financiară mondială, alţii criza de identitate a poporului român, care şi-a pierdut interesul pentru propriile obiceiuri. "Cândva se merita să faci mărţişoare. Acum nu se mai merită", spunea Gabi, comerciant din zona Aviatorilor. Gabi lucrează în breaslă de aproximativ 12-13 ani şi crede că anul acesta va fi ultimul an când va ieşi cu mărţişoare la tarabă. "În fiecare an am venit la Aviatorilor, dar cred că ăsta e ultimul an." Preţurile la taraba lui variază între 50 de bani şi 5 lei şi sunt mai mici decât cele de anul trecut. În 2008 a confecţionat aproape 2.500 de mărţişoare şi a vândut de aproape 1.000 de euro, însă pentru acest an speranţele de încasări similare celor de anul trecut sunt destul de slabe. "Anul ăsta am făcut 2.000 de mărţişoare şi am dat mai mulţi bani pe materii prime, însă vânzările au scăzut. Numai pe căsuţă am dat peste 600 de ron. Din an în an merge tot mai prost şi nu cred că anul ăsta o să mai fie bine decât anul trecut", s-a plâns acesta.

ZONA FACE VÂNZĂRILE
Nici în Piaţa Unirii situaţia nu arată mai bine. "Vânzările merg mai prost decât anul trecut, probabil din cauza crizei", a declarat Buzatu Ileana, una dintre multele comerciante aşezate în spatele unei tarabe de pe Splaiul Independenţei. Pentru ea, lucrurile merg însă mai bine decât pentru cei din zona Aviatorilor. Anul trecut a vândut de aproape 200 de milioane, dar a avut taraba amplasată în Piaţa Romană. "Încă supravieţuim în afacerea asta", spune aceasta. Buzatu vinde mărţişoare între 1 leu şi 6 lei şi are şi mărţişoare speciale, de 8 martie, cactuşi vii aduşi din Bulgaria la 9 lei ghiveciul. A scăzut preţurile faţă de anul trecut cu aproape 1,5 lei. Anul acesta, până acum, a vândut mai multe buburuze la 1 leu. "Buburuzele sunt model nou şi văd că merg destul de bine", a mai spus aceasta. Materiile prime le cumpără din Bulgaria şi Polonia, "pentru că acolo sunt mai ieftine şi mai frumoase decât în România". Afacerea cu mărţişoare durează de vreo 5 ani şi anual confecţionează împreună cu alţi 10 asociaţi aproape 20.000 de mărţişoare. De lucru se apucă din timp, cu aproape 2 luni înainte. În Piaţa Romană, "vânzările sunt cam la acelaşi nivel ca anul trecut", spune domnul Ion, care vinde mărţişoare la una din cele peste 20 de căsuţe amplasate pe Bulevardul Magheru. Ion e din 1991 în branşa cu mărţişoare.

Pentru el e aproape "un microb". Petrece aproape 10 luni până să scoată mărţişorul pe tarabă. Foloseşte pietricele cu flori presate, chihlimbar şi sticlă şi le face pe toate acasă, unde are matriţă, polizor şi perii de lustruit. Cel mai ieftin mărţişor la taraba lui costă 1,5 lei, iar cel mai scump e 4 lei, preţuri neschimbate faţă de 2008. Anul acesta noi sunt medalioanele şi minitablourile la 8 lei. Pentru perioada 24 februarie - 3-4 martie, Ion a pregătit aproape 3.000 de mărţişoare. Şi în 2008 a lucrat aceeaşi cantitate şi a avut un profit de aproximativ 10 milioane de lei. "Anul ăsta sper să fie la fel", a mai spus acesta, mai ales că în Piaţa Romană concurenţa s-a redus faţă de 2008. "Anul trecut erau tarabe peste tot. Acum sunt câteva căsuţe şi e mai bine, e mai puţină înghesuială", a mai adăugat Ion. Potrivit acestuia, românii nu şi-au pierdut obiceiul de a cumpăra mărţişoare şi mai cu seamă doamnele. "Preferă să cumpere un mărţişor decât un parfum, care e mult mai scump. În plus, e şi criză", a mai spus acesta. Singurul lucru de care se plânge Ion este faptul că mulţi români aleg să cumpere chinezării, care n-au nici o legătură cu sărbătoarea românească. "Mărţişoarele înseamnă primăvară, flori, noroc, nu altceva."

×
Subiecte în articol: economic anul trecut martisoare