x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

ANAF va fi restructurat. Inspectorii antifraudă nu vor mai ocupa posturile prin concurs

0
04 Feb 2020 - 15:55
ANAF va fi restructurat. Inspectorii antifraudă nu vor mai ocupa posturile prin concurs


Numărul de vicepreşedinţi ai Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) s-ar putea reduce de la patru la trei, iar direcţiile antifraudă fiscală şi inspecţie fiscală urmează să fie coordonate de un singur vicepreşedinte, potrivit unui proiect de Ordonanţă de urgenţă pentru reorganizarea activităţii ANAF.

"La nivelul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală se reduce numărul de vicepreşedinţi de la patru la trei, în vederea eficientizării procesului decizional aferent, prin scurtarea circuitului informaţional decizional care va asigura o mai mare coerenţă decizională, dar şi pentru o diminuare a efortului depus pentru atingerea obiectivelor (a costurilor operaţionale) raportat la rezultatele obţinute", se arată în nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de act normativ publicat de Ministerul Finanţelor.

În momentul de faţă, structura organizatorică a ANAF presupune funcţionarea cu un număr de patru vicepreşedinţi care, potrivit organigramei aprobate, coordonează patru mari arii de activitate ale agenţiei: vama, antifrauda fiscală, colectarea şi inspecţia fiscală.

Iniţiatorii proiectului arată faptul că este necesară o coordonare unitară a structurilor cu atribuţii de control fiscal din cadrul ANAF (antifraudă fiscală şi inspecţie fiscală), în scopul eliminării suprapunerilor de atribuţii şi pentru implementarea unui proces decizional mai suplu. Coordonarea celor două direcţii de un singur vicepreşedinte va determina, totodată, evitarea situaţiilor în care, la acelaşi agent economic, se suprapune acţiunea diverselor autorităţi fiscale (antifraudă, inspecţie fiscală, colectare) fiind, astfel, eliminat riscul de blocaj economic, se precizează în documentul citat.

Pe de altă parte, documentul subliniază că funcţionarea DGAF (Direcţia Generală Antifraudă Fiscală) în actuala structură organizatorică nu a produs efectele aşteptate în ceea ce priveşte combaterea evaziunii fiscale şi a întăririi capacităţii administrative a ANAF, care să genereze creşterea conformării voluntare şi a colectării veniturilor.

"Deşi scopul DGAF a fost recuperarea cu celeritate a prejudiciilor aduse bugetului de stat prin activitatea infracţională din zona evaziunii fiscale, precum şi specializarea unui personal dedicat combaterii acestui fenomen, analizând activitatea DGAF de la înfiinţare până în prezent raportat la obiectivele strategice ale ANAF se constată că din totalul sumelor estimate în actele încheiate de această structură în valoare de peste 16 miliarde de lei, peste 90% sunt sume care au făcut obiectul unor acte de sesizare transmise organelor de urmărire penală competente. În timp ce sumele încasate la bugetul general consolidat, ca urmare a acestor activităţi, reprezintă 0,8% din total prejudiciu sesizat, respectiv aproximativ 116 milioane de lei, cheltuielile aferente funcţionării structurii au fost de circa 707 milioane de lei.

Astfel, în vederea eficientizării activităţii acestei structuri în raport de obiectivele strategice ale ANAF, reconfigurarea structurii organizatorice a DGAF pentru creşterea aportului acesteia în procesul de colectare a creanţelor bugetare reprezintă o soluţie oportună în contextul obiectivelor asumate pentru ANAF - digitalizarea instituţiei, orientarea spre creşterea conformării voluntare, îmbunătăţirea structurii organizatorice a instituţiei", se mai arată în proiectul de ordonanţă propus de Finanţe.

Urgenţa modificării structurii DGAF este dată şi de calitatea actelor încheiate de această structură din subordinea ANAF, în condiţiile în care 71% din totalul sesizărilor penale au reprezentat soluţii de clasare/renunţare la urmărirea penală, iar 29% soluţii de trimitere în judecată.

"Trebuie amintit că sesizările penale sunt însoţite şi de măsuri asiguratorii instituite de DGAF, aspect ce poate conduce la blocarea activităţii agentului economic", subliniază iniţiatorii.

Referitor la politica de resurse umane, în document se precizează că ocuparea prin concurs a posturilor de inspector antifraudă nu a generat o creştere a colectării şi a produs blocaje în ocuparea funcţiilor publice specifice.
"Un alt aspect important îl constituie faptul că la ultimul concurs organizat în vederea ocupării posturilor vacante specifice de inspector antifraudă, numărul posturilor ocupate din totalul posturilor scoase la concurs a reprezentat un procent de 62% în condiţiile în care, la acel moment, motivaţia financiară constituia un factor important al încadrării cu personal a acestei structuri. De la acel moment, respectiv de o perioadă mai mare de 5 ani, s-a înregistrat o creştere progresivă a numărului posturilor vacante din DGAF de la 18,6% la 42% în prezent, faţă de totalul posturilor alocate acestei structuri", se mai menţionează în nota de fundamentare.

În acest context, proiectul propune încadrarea personalului DGAF în cadrul general aplicabil funcţionarilor publici, astfel încât ANAF va avea posibilitatea să ocupe funcţiile publice din cadrul Direcţiei generale antifraudă fiscală şi prin alte modalităţi prevăzute de lege, decât recrutarea (de exemplu, prin transfer, mutare definitivă).

De la înfiinţare şi până în prezent, ANAF a colectat venituri bugetare a căror pondere în PIB a variat în general între 25% şi 27%, nivelul veniturilor fiscale în PIB înregistrat de România fiind cu aproximativ 15% mai redus decât media UE (faţă de 44,9% în UE, respectiv 46,2% în zona euro).

"Prin consolidarea şi eficientizarea activităţii Agenţiei se urmăreşte maximizarea eficienţei de operare a aparatului fiscal, creşterea accentuată a nivelului colectării fiscale, respectiv creşterea ponderii veniturilor fiscale către un nivel de 30-32% din PIB, pe termen mediu şi lung, subliniază sursa citată.

Pe de altă parte, actualul mod de organizare şi funcţionare nu a condus la o eficienţă sporită a acestei activităţi, aspect care rezultă şi din menţinerea unui nivel ridicat al decalajului fiscal (GAP) înregistrat în principal în zona TVA care este de 36%. Potrivit MFP, acest deficit de încasare a TVA plasează România, pentru al cincilea an consecutiv, în topul clasamentului publicat de Comisia Europeană (media europeană fiind de circa 11,2%).

"Astfel, bugetul României pierde mai mult de o treime din suma pe care ar putea să o colecteze din TVA. România este secondată de Grecia, cu 33,6% din PIB şi Lituania cu 25,3% din PIB. La polul opus se află Cipru (0,6%), Luxemburg (0,7%) şi Suedia (1,5%). Analiza evoluţiei ponderii veniturilor bugetare în PIB corelată cu cea a decalajul fiscal relevă faptul că România are o problemă constantă în ceea ce priveşte conformarea fiscală", se mai precizează în document.

AGERPRES

Citeşte mai multe despre:   anaf,   antifrauda,   concurs,   inspectori

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Oferte pentru construcția tronsonului Zimbor - Poarta Sălajului din Autostrada Brașov - Oradea

Oferte pentru construcția tronsonului Zimbor - Poarta Sălajului din Autostrada Brașov - Oradea
Pentru contractul de proiectare şi execuţie a tronsonului Zimbor - Poarta Sălajului, parte a Autostrăzii Braşov - Târgu Mureş - Cluj - Oradea au fost depuse trei oferte din partea unei asocieri și a două...

Grupul Taparo începe producția a 10 milioane de măști pe lună

Grupul Taparo începe producția a 10 milioane de măști pe lună
Grupul Taparo din localitatea Târgu Lăpuş va produce circa 10 milioane de măşti de protecţie pe lună. Acestea vor fi livrate spitalelor şi unităţilor medicale din România...

Banca Mondială acordă României 400 de milioane de euro pentru oprirea răspândirii pandemiei cu coronavirus

Banca Mondială acordă României 400 de milioane de euro pentru oprirea răspândirii pandemiei cu coronavirus
Guvernul României a accesat linia de asistenţă financiară pre-aprobată, în valoare de 400 de milioane de euro, acordată de Banca Mondială pentru a contribui la prevenirea răspândirii pandemiei de...

Fondurile de pensii, sub presiunea crizei

Fondurile de pensii, sub presiunea crizei
În condițiile în care cotațiile de pe piețele financiare au scăzut destul de abrupt în ultima perioadă, pe fondul incertitudinilor provocate de pandemie, și plasamentele fondurilor de pensii (principalii...

Retragere importantă de la conducerea UniCredit Bank România

Retragere importantă de la conducerea UniCredit Bank România
În ședința Consiliului de Supraveghere UniCredit Bank din 2 aprilie 2020, Dan Pascariu, Președinte al Consiliului de Supraveghere, și-a anunțat decizia de a se retrage din funcție începând cu data de...

Procurarea echipamentelor medicale în contextul pandemiei COVID-19. Disonanță între cadru legislativ și nevoile sociale în prezent.

Procurarea echipamentelor medicale în contextul pandemiei COVID-19. Disonanță între cadru legislativ și nevoile sociale în prezent.
Galerie Foto De la momentul decretării stării de urgență de către Președintele României prin Decretul nr. 195/16.03.2020, în contextul extinderii rapide a pandemiei COVID-19 la nivel mondial, România în doar câteva zile...

ANAF rambursează TVA în valoare de circa 4 miliarde de lei, în luna martie

Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF) rambursează, în luna martie, TVA în valoare de aproape 4 miliarde de lei pentru 24.526 de deconturi, se arată într-unun comunicat al instituţiei. Media...

Cîțu: Nu sunt luate în calcul tăieri de salarii și pensii. Cred că economia își va reveni după criză

Cîțu: Nu sunt luate în calcul tăieri de salarii și pensii. Cred că economia își va reveni după criză
Ministrul Finanțelor, Florin Cîțu, a spus, joi, că, în contextul actual al crizei provocate de epidemia de coronavirus, nu sunt luate în calcul tăieri de salarii și de pensii. El a adăugat că este optimist și...

Cristian Onețiu: „Se preconizează că fiecare lună de pandemie activă înseamnă 9 luni de recuperare economică”

Cristian Onețiu: „Se preconizează că fiecare lună de pandemie activă înseamnă 9 luni de recuperare economică”
Cristian Onețiu îi învață pe antreprenori cum să-și gestioneze afacerea în perioada crizei economice provocate de pandemia COVID-19.  Investitorul acționează în această perioadă ca sprijin pentru alți...

Indicele ROBOR la 3 luni a crescut la 2,57% pe an

Indicele ROBOR la 3 luni a crescut la 2,57% pe an
Indicele ROBOR la 3 luni a urcat astăzi la 2,57% pe an, de la 2,55% pe an, miercuri, transmite Banca Naţională a României (BNR). În funcție de acesta se calculează costul creditelor de consum în lei cu...

Curățătoriile de haine, obligate să rămână deschise, cer autorităților să-și suspende activitatea

Curățătoriile de haine, obligate să rămână deschise, cer autorităților să-și suspende activitatea
Asociația patronilor de curățătorii și spălătorii de haine din mall-uri a transmis o petiție către autorități prin care cer suspendarea activitatății întrucât sunt expuși...

Noi precizări despre obținerea Certificatului de Situație de Urgență

Noi precizări despre obținerea Certificatului de Situație de Urgență
Ministerul Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri (MEEMA) a publicat noi detalii despre emiterea Certificatului de Situaţie de Urgenţă (CSU) pentru companii. Beneficiarii programelor naţionale care...

Piața muncii: speranțe de revenire după 4-5 luni grele

Piața muncii: speranțe de revenire după 4-5 luni grele
Salariile românilor au crescut puternic anul trecut, în special în construcții și în sectorul bugetar. Cu toate acestea, suntem încă departe de standardele UE, atât la câștiguri, cât și la puterea de...

Planuri de criză și soluții de ultimă oră

Planuri de criză și soluții de ultimă oră
Galerie Foto Pandemia de coronavirus lovește dur afacerile din România. Fie că este vorba despre antreprenori de startup-uri sau de companii cu experiență îndelungată pe piață, criza economică a lovit în plin, însă sub...
Serviciul de email marketing furnizat de