x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie ARMĂ ÎMPOTRIVA CRIZEI/Taxa auto, suspendată trei până la şase luni

ARMĂ ÎMPOTRIVA CRIZEI/Taxa auto, suspendată trei până la şase luni

de Elly Cristea    |    18 Noi 2008   •   00:00
ARMĂ ÎMPOTRIVA CRIZEI/Taxa auto, suspendată trei până la şase luni

Sectorul auto este mai afectat decât se estima iniţial, astfel că pentru a proteja industria care produce anual 9,5 miliarde de euro în România, autorităţile au ajuns să gândească măsuri excepţionale.



Taxa auto ar putea fi suspendată temporar pe o perioadă de şase luni, după modelul Germaniei, ca măsură împotriva crizei economice care zgâlţâie acest sector în ţara noastră. Preşedintele Traian Băsescu a arătat că setul de măsuri care ar trebui să impulsioneze piaţa trebuie să includă continuarea programului Rabla, supravegherea înmatriculărilor ilegale ale autoturismelor de mâna a doua şi creditarea furnizorilor Dacia. Totuşi, şeful statului a precizat că este necesară o consultare cu Comisia Europeană şi a declarat că Germania insistă deja pe această suspendare de taxă.

Premierul Călin Popescu Tăriceanu doreşte suspendarea pe o perioadă de trei-şase luni pentru taxa de poluare auto percepută la cumpărarea de autovehicule noi. Suspendarea ar fi "de probă", pentru a vedea cum reacţionează piaţa. "Maşinile second-hand au omorât vânzările de la Dacia şi le vor omorî şi pe cele de la Ford. Atunci, cea mai eficientă măsură este suspendarea importurilor prin anularea taxei pentru maşinile noi. Practic, păstrăm taxa pentru maşinile second-hand", a declarat Tăriceanu. El a precizat că a avut o discuţie cu preşedintele Băsescu pe această temă. Numărul înmatriculărilor de autoturisme de mâna a doua din import a ajuns la 205.086 unităţi în primele 10 luni, cu 104,8% faţă de aceeaşi perioadă din 2007. În schimb, înmatriculările de maşini noi din luna octombrie au scăzut cu 10,7% faţă de aceeaşi lună din 2007, de la 27.376 autoturisme la 24.438 unităţi. Dacia şi-a oprit producţia în zilele de 30 şi 31 octombrie şi 13 şi 14 noiembrie şi a anunţat oprirea activităţii şi în perioada 20 noiembrie- 7 decembrie. În total, 21 de zile lucrătoare, timp în care muncitorii sunt plătiţi cu 85% din salariu.

EFECT DE DOMINO
Conducerea Dacia a redus prognoza pentru acest an cu 50.000 de bucăţi, de la 320.000 de autoturisme la 270.000 de unităţi. Dacia este a 4-a companie românească ca mărime. Legate ombilical de ea sunt mii de alte firme, furnizori de materii prime sau subansamble, astfel că impactul este mult mai mare. La Oradea, UAMT anunţa că ia în considerare oprirea activităţii, în vreme ce Leoni Mioveni va concedia 8,4% din cei 260 de muncitori.
Ford a anunţat că actuala criză financiară şi investigaţia CE nu schimbă planurile Ford pentru România, deoarece divizia europeană a constructorului este chiar pe profit, cu 69 de milioane de dolari câştigaţi în trimestrul al treilea. Ford a programat pentru România investiţii de 675 de milioane de euro,
urmând ca în 2011 să producă anual 300.000 de autoturisme la Craiova. Industria auto românească totalizează 200.000 de angajaţi, fabricile de componente auto din ţara noastră livrând produse şi pentru alte companii afectate de criză: Peugeot, Mercedes, Opel, BMW, Audi. Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), sectorul auto român are o cifră de afaceri de 11,5 miliarde de euro, adică 9,5% din PIB-ul României. Renault a avertizat ieri că piaţa auto va înregistra o scădere a vânzărilor cu 20% în 2009, iar creşterea pieţelor emergente, între care se află şi România, se va opri.


Disponibilizări

O treime dintre cei 1.127 de angajaţi ai societăţii Key Safety Systems-Ro Ribiţa, fabrică de volane şi centuri auto, îşi vor pierde locurile de muncă începând din luna ianuarie 2009, pe fondul crizei mondiale. Practic, 437 de angajaţi vor fi disponibilizaţi din cauza crizei economice mondiale. Ei urmează să primească în total 110.000 de euro plăţi compensatorii. Fabrica produce volane şi centuri auto pentru mărci  auto de prestigiu, cum ar fi Volkswagen, Fiat, Audi, Opel, Jaguar, Bentley, Lamborghini, Porsche şi Maserati. Zona Brad mai pierde astfel 437 de locuri de muncă, în condiţiile în care rata şomajului a atins aici 10%-15 %.
  • Monalise Hihn


Combinatul chimic nu îşi va închide porţile

Preşedintele României, Traian Băsescu, s-a aflat ieri într-o vizită-fulger la combinatul chimic Oltchim, pentru a discuta despre actuala criză prin care societatea trece. Subiectul-cheie al întâlnirii reprezentanţilor Oltchim cu Traian Băsescu a fost cel de menţinere a capacităţilor de funcţionare la Oltchim, pentru a se putea asigura continuitatea locurilor de muncă.

TRATATIVE CU OMV
Traian Băsescu a declarat ieri că trebuie purtate discuţii cu OMV, pentru ca Arpechim să continuie furnizarea etilenei combinatului. "Unul dintre punctele-cheie ale Oltchim pare a fi etilena de la Arpechim şi aici trebuie găsită o formulă cu OMV. Lucrurile trebuie privite din perspectivă, pentru că efectele crizei economice  din zona euro se vor resimţi în primele luni ale anului viitor. Va fi vârful de dificultate economică", a precizat preşedintele Traian Băsescu.
Conducerea Oltchim îi va înainta azi preşedintelui României un material-document, care va sta la baza discuţiilor cu viitorul Guvern, în vederea adoptării unor măsuri. Băsescu a ţinut să îi liniştească pe angajaţii Oltchim, asigurându-i că nu riscă să îşi piardă locul de muncă. "Cei care îndeplinesc condiţiile de pensionare se poate considera că au o soluţie. Este mai dificil pentru cei care nu au nici o sursă de venit. Aici trebuie lucrat cu înţelepciune între administraţie şi sindicat. Trebuie să devină parteneri pentru salariaţi. Eu le-aş spune angajaţilor că nu au perspectiva şomajului în momentul de faţă. Sunt convins că se vor rezolva problemele după tratativele cu OMV şi AVAS", a mai declarat Băsescu. El a dat asigurări că Oltchim va traversa această criză economică şi nu va ajunge în situaţia de a-şi închide porţile. "În situaţiile de criză economică, riscurile sunt mari. Eu cred că nu este cazul Oltchim, mai ales că există pârghii suficiente. Populaţia nu are nevoie de panică în plus. Noi trebuie să facem de aşa natură ca perioada de criză să fie minim dureroasă", a adăugat Băsescu.
  • Alexandra Chivu

×
Subiecte în articol: basescu economic auto oltchim