x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Autoritatea se ascunde dupa CE

Autoritatea se ascunde dupa CE

de Elena Stan    |    08 Aug 2008   •   00:00
Autoritatea se ascunde dupa CE

CERCETARE ● Institutele, in pericol de a ajunge mall-uri
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) baga in fata Comisia Europeana pentru a putea da institutele de cercetare pe mina samsarilor imobiliari. Insa recunoaste ca toata corespondenta cu comisarii europeni s-a purtat prin Consiliul Concurentei. 



CERCETARE ● Institutele, în pericol de a ajunge mall-uri
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) bagă în faţă Comisia Europeană pentru a putea da institutele de cercetare pe mîna samsarilor imobiliari. Însă recunoaşte că toată corespondenţa cu comisarii europeni s-a purtat prin Consiliul Concurenţei.  

La elaborarea proiectului care prevede vînzarea institutelor de cercetare prin metoda licitaţiei cu strigare, adică celui care oferă mai mulţi bani, AVAS nu a consultat sindicatele, patronatele şi nici ministerele avizatoare. În schimb, proiectul a fost trimis CE pentru consultare. "În prezent, AVAS aşteaptă un punct de vedere de la CE în legătură cu proiectul de act normativ cu privire la metoda de privatizare a institutelor de cercetare", se arată într-un comunicat al AVAS. E limpede că AVAS nu vrea să supere CE, care ar putea investiga privatizările realizate pînă în prezent, multe dintre acestea cu probleme. "În cazul în care autorităţile române nu vor elimina potenţialele elemente de ajutor de stat din cadrul procedurilor de privatizare a societăţilor, CE va deschide procedura de investigaţie ce va viza întregul proces de privatizare a institutelor de cercetare, inclusiv cazurile a căror privatizare a fost încheiată, ceea ce ar putea însemna, pe de-o parte, stoparea procesului de privatizare, iar pe de altă parte, impunerea unor recuperări de ajutoare de stat acordate din 2004 pînă în prezent", se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Proiectul de act normativ este susţinut de  Ministerul Educaţiei (ME), care are o părere foarte proastă despre domeniul cercetării. "Ca institut naţional, trebuie să ai nişte performanţe, ori analizele pe care le-am făcut noi arată că ele nu au performanţele necesare pentru a mai ajunge institute naţionale", a explicat Anton Anton, secretar de stat în cadrul ME.

PRIVATIZARE.
În perioada 2000-2008, AVAS a încheiat 41 de contracte de vînzare-cumpărare de acţiuni pentru privatizarea a 37 de institute. În prezent, 27 de contracte se află în monitorizare postprivatizare, 9 contracte şi-au încetat activitatea de monitorizare postprivatizare, iar 5 contracte au fost reziliate ca urmare a neîndeplinirii, de cumpărător a obligaţiilor asumate. Din totalul contractelor de vînzare-cumpărare de acţiuni, aflate în monitorizare postprivatizare, 24 cuprind angajamente investiţionale.

INVESTIŢII. Cumpărătorii s-au angajat să realizeze anumite investiţii în institutele de cercetare achiziţionate, însă nu au respectat condiţiile contractuale. Astfel, volumul investiţional total angajat nu a fost acelaşi cu volumul realizat. Volumul investiţional total angajat, incluzînd şi contractele pentru care a fost încetată monitorizarea postprivatizare, este de 4.725.770 de lei, 16.423.450 USD şi 9.602.700 de euro. Volumul investiţional total realizat, incluzînd şi contractele pentru care a fost încetată monitorizarea postprivatizare, este de 300.000 de lei, 4.668.925 USD şi, respectiv, 6.237.700 de euro. Analizînd criteriile de preselecţie şi grila de punctaj, experţii europeni au identificat posibile elemente care pot induce diminuarea preţului pe care cumpărătorul este dispus să-l plătească. "Experţii din cadrul CE au transmis AVAS că grila de punctaj creează foarte mari probleme din punct de vedere al ajutorului de stat, în special din cauza faptului că preţul reprezintă doar 40% din punctajul final şi doar 16% din oferta cumpărătorului", au adăugat sursele.

Terenuri de vînzare

Proiectul de act normativ elaborat de AVAS urmăreşte modificarea metodei de privatizare a institutelor de cercetare, eliminînd obligaţia investitorului de a menţine salariaţii şi obiectul de activitate al institutului. Mai mult, scuza autorităţilor este dorinţa de a obţine un preţ cît mai bun din privatizarea institutelor din portofoliu. Menţionăm că activele institutelor constau în clădiri şi în suprafeţe mari de teren, care prezintă un ridicat potenţial imobiliar. Reprezentanţii AVAS intenţionează să prezinte Guvernului în perioada imediat următoare proiectul de act normativ cu privire la noua metodă de privatizare a institutelor.

De la AVAS la Consiliul Concurenţei

AVAS nu ne-a putut spune concret care sînt cerinţele CE cu privire la privatizarea institutelor de cercetare, deoarece toată corespondenţa cu privire la acordarea unor eventuale ajutoare de stat a fost realizată de comisarii europeni cu Consiliul Concurenţei (CC). "CE, în domeniul ajutorului de stat, nu are relaţii directe cu furnizorii, respectiv instituţii ale statului, în cazul nostru. Punctul de contact al CE pe probleme de ajutor de stat este CC. În concluzie, corespondenţa dintre CE şi România se realizează prin intermediul reprezentanţei României la Bruxelles şi al CC", se arată în răspunsul de la AVAS. Cît priveşte procesul de privatizare a societăţilor din cercetare, CE a solicitat ca întregul proces de privatizare să respecte legile comunitare, care nu permit vînzarea condiţionată, nici pentru active, nici pentru acţiuni, întrucît orice condiţie ataşată atrage diminuarea preţului pe care statul l-ar putea obţine într-un proces concurenţial, transparent şi necondiţionat.

×