x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Autostradă cu costuri umflate

Autostradă cu costuri umflate

de Elena Stan    |    26 Ian 2010   •   00:00
Autostradă cu costuri umflate
Sursa foto: Karina Knapek/JURNALUL NAŢIONAL

Autostrada Comarnic - Braşov nu va costa 4,8 miliarde de euro, ci cel mult 2,1 miliarde de euro, însă opinia publică nu este suficient de bine informată despre acest contract tocmai pentru a fi ascunse eventualele prevederi nefavorabile statului sau inexactităţi, acuză un raport al Societăţii Academice Române (SAR).



Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii  a încheiat cu consorţiul Vinci-Aktor primul parteneriat public privat pentru realizarea unui tronson de autostradă de 55 de kilometri, între Comarnic şi Braşov. Deşi construcţia celor 55 de kilometri costă 1,57 miliarde de euro, ministrul Radu Berceanu a anunţat că statul va plăti aproape 4,8 miliarde de euro în următorii 30 de ani. "Autostrada Comarnic - Braşov nu va costa 4,8 miliarde de euro, ci între 1,3 şi, în cel mai prost caz, 2,1 miliarde de euro. Astfel, costul pentru fiecare kilometru de auto-stradă din cei 55 este de 21,8 milioane de euro, nu circa 87 de milioane de euro", ne-a declarat Otilia Nuţu, expert în infrastructură la Societatea Academică Română (SAR), autoarea raportului "Autostrada din munţi, mituri, legende şi erori de aritmetică".

SAR susţine că preţul pe kilometru, anunţat de MTI la 21,8 milioane de euro, este normal, dar subliniază că în general proiectele de concesiune sunt cu 24% mai scumpe decât cele făcute cu finanţarea statului, deşi MTI susţine că un studiu arată că proiectul în concesiune este mai ieftin cu 900 de milioane de euro decât un proiect derulat de stat.

CÂT SE PLĂTEŞTE
SAR susţine că opinia publică a fost informată greşit că autostrada va costa 4,8 miliarde de euro, din înmulţirea a 26 de ani, cât va opera concesiunea, cu cifra anuală de 180 de milioane de euro, ca plată de disponibilitate. "Această explicaţie nu a luat în calcul un lucru simplu, şi anume rata socială a discount-ului, un fel de invers al dobânzii, luată în calcul în orice proiect de investiţii. De exemplu, la o sumă de 180 de milioane de euro, achitată în anul 20 de la data punerii în exploatare a autostrăzii, valorează azi doar 45 milioane de euro la o rată socială de discount de 5%-6% pe an, uzuală în UE, şi chiar dacă rata va fi mai mare tot nu se va ajunge la 4,8 miliarde de euro", se arată în raportul SAR. SAR arată că unul din principalele puncte neexplicate este cum ar plăti statul autostrada, dacă va fi taxă de disponibilitate, adică suma pe care o va plăti fiecare autovehicul stabilită la 1,76 euro pe osie, la care se va adăuga diferenţa de la buget dacă nu se ating valorile de trafic de circa 30.000 de autovehicule pe zi, cifră care oricum nu ar asigura plafonul de 180 de milioane de euro. SAR susţine că statul poate percepe taxă pe cei 55 de kilometri ai autostrăzii, concomitent cu rovinieta, dar că trebuie asigurată transparenţa şi eficienţa utilizării sumelor. Totuşi, SAR a arătat că se impune publicarea contractului de parteneriat public privat şi a criteriilor pe baza cărora consorţiul Vinci-Aktor a fost desemnat câştigator.

×
Subiecte în articol: economic