x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Băieţii deştepţi de la CFR prosperă pe bani publici

0
Autor: Adrian Stoica 10 Aug 2018 - 16:43
Băieţii deştepţi de la CFR prosperă pe bani publici


În ultimii ani, sute de linii de cale ferată au fost închiriate operatorilor privaţi de către CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară, după ce CFR Călători şi-a retras, rând pe rând, garniturile de tren pentru că erau neprofitabile. Multe dintre aceste linii s-au revigorat imediat după ce au fost preluate de privaţi, dar lucrurile par mai degrabă o afacere a băieţilor deştepţi, după cum susţin sindicaliştii din căile ferate. Ultima licitaţie organizată a avut loc ieri, CFR Infrastructură oferind spre închiriere 1.856,6 km de cale ferată neinteroperabilă.

Conform legislaţiei, calea ferată neinteroperabilă poate fi închiriată de CFR SA, cu acordul Ministerului Transporturilor, către alţi operatori feroviari, pentru transport de mărfuri sau de călători. Prin această politică, CFR SA vrea să scape de cheltuielile cu întreţinerea şinelor, în condiţiile în care cele mai multe secţii de cale ferată înghit mai mulţi bani decât produc. Modul în care a evoluat calea ferată din România după 1990 este însă contrar curentului din Uniunea Europeană, unde statele investesc masiv în dezvoltarea ei. La noi, în fiecare an circa 370 de km de cale ferată ies din garanţie, 9.000 km au nevoie de reparaţii capitale, iar din 2005 nu s-a mai achiziţionat material rulant.

 

Lucrurile se aranjează în familie

Pentru companiile private care activează în acest sector, politica CFR SA de a închiria liniile declarate neinteroperabile, pusă la punct cu asistenţa FMI şi a Băncii Mondiale, le-a picat mănuşă. Au realizat o adevărată performanţă managerială am putea spune, având în vedere că multe dintre ele au devenit rapid profitabile. Lucrurile au o explicaţie mult mai simplă. Preşedintele Federaţiei Drum de Fier, Florin Dobrescu, spune însă că cei care închiriază aceste linii neglijează total investiţiile şi după patru ani le dau înapoi companiei de stat făcute praf. “Aici se lucrează în familie. Firma care preia gestionarea liniilor are în spate şi un operator privat de transport. Acesta din urmă nu mai plăteşte taxa pentru operarea liniilor pentru că lucrurile se aranjează în familie. În acelaşi timp însă, CFR Călători şi CFR Marfă sunt obligate să  plătească această taxă către CFR SA”, ne-a declarat Florin Dobrescu.  

 

Lungimea reţelei feroviare efective este de 10.700 km, din care infrastructura neinteroperabilă este de 3.754 km şi 189 de staţii şi halte.

 

Înainte făceam reparaţii capitale cam la 50 km de cale ferată pe an. Acum nu mai facem nici la 2 km. Restanţele s-au tot adunat, ca să nu mai vorbesc de restanţele înregistrate la restaurarea operelor de artă. Peste 50% din infrastructura feroviară este expirată.

Florin Dobrescu, preşedintele Federaţiei Drum de Fier

Profituri frumoase pe bani publici

Afacerea este completată cu subvenţiile masive primite din partea statului pentru operatorii privaţi de călători. Pachetele de compensaţii sunt acordate de stat pentru operatori pentru ca aceştia să opereze pe rute care, în condiţii normale, nu ar fi profitabile din cauza costurilor mari neacoperite de veniturile din bilete. La nivelul anului trecut, subvenţiile au asigurat companiilor private peste 75% din venituri. “Gestionarul infrastructurii lucrează împreună cu operatorul de transport călători. Nu mai plăteşte taxa de utilizare a infrastructurii feroviare, iar pe de altă parte, statul îl subvenţionează masiv şi, gata, devine profitabil”, spune şi Maxim Rodrigo, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România. De exemplu, pentru 2016, subvenţia primită de CFR Călători a fost de 1,22 miliarde de lei, reprezentând circa 55% din costurile pentru asigurarea curselor. În acelaşi timp, pentru Regiotrans, al doilea transportator feroviar de călători ca mărime, s-au prevăzut subvenţii totale de 144,9 milioane lei, ele acoperind 85% din volumul total al costurilor, pentru Transferoviar Călători acestea au fost de 75 milioane de lei, echivalent cu 79% din costurile totale cu prestaţiile, iar pentru Interregional Călători s-au stabilit subvenţii de 24 milioane de lei, ceea ce a reprezentat 87% din costuri.

Ministerul Transporturilor a acordat anul trecut subvenții totale de peste 1,33 miliarde lei companiilor feroviare de transport de călători, dintre care peste un miliard de lei au ajuns la CFR Călători. Subvenţiile primite au fost următoarele:

CFR Călători  1.092.194.128 lei;

REGIOTRANS Călători 126.001.386 lei;

TRANSFEROVIAR Călători 70.913.231 lei;

INTERREGIONAL Călători  26.063.295 lei;

SOFTRANS    10.808.874 lei;

REGIO CĂLĂTORI       6.869.398 lei;

Total:      1.332.850.312 lei.

 

CFR Călători, sărită de la investiţii

Ultimul an în care CFR Călători a mai achiziţionat material rulant a fost anul 2005. “Din 2013 am tot sesizat, începând cu Consiliul Concurenţei, Ministerul Finanţelor, Parlament, sau prin mişcările de protest pe care le-am organizat că parcul de material rulant se micşorează. Avem locomotive de acum 60, 70, 86 de ani în exploatare”, spune Maxim Rodrigo. Vestea bună este că Guvernul vrea să schimbe această situaţie, până la sfârşitul anului urmând să fie achiziţionate 120 de automotoare, mai spune acesta.

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Bursa închide vineri în creştere; tranzacţii de aproape 42 milioane de lei

Bursa închide vineri în creştere; tranzacţii de aproape 42 milioane de lei
Bursa de la Bucureşti a închis în creştere pe toţi indicii şedinţa de vineri, iar valoarea totală a tranzacţiilor s-a dublat faţă de ziua precedentă, ajungând la 41,98 milioane de lei (8,82 milioane de...

Valoarea de piaţă a companiilor româneşti a depăşit 200 miliarde de euro

Valoarea de piaţă a companiilor româneşti a depăşit 200 miliarde de euro
Valoarea de piaţă a companiilor româneşti a depăşit la finalul primelor patru luni ale anului în curs 20,1 miliarde euro, comparativ cu 18,1 miliarde euro la finalul anului trecut, ceea ce înseamnă un avans de...

Subvenţiile îi încurajează pe români să devină producători de energie verde

Subvenţiile îi încurajează pe români să devină producători de energie verde
În România există în prezent în jur de 70 de prosumatori, adică persoane fizice care îşi asigură o parte din consumul de energie din producţie proprie şi livrează excesul în reţea, dar se estimează că...

Economiile românilor au crescut cu aproape 10%

Economiile românilor au crescut cu aproape 10%
Depozitele rezidenţilor clienţi neguvernamentali au înregistrat un avans de 9,9% în aprilie (5,6% în termeni reali), faţă de aceeaşi lună a anului anterior, până la 337,39 miliarde de lei (70,85 miliarde de eu...

Fonduri europene pentru modernizarea staţiunii Băile Herculane

Fonduri europene pentru modernizarea staţiunii Băile Herculane
Prin Programul Operațional Regional (POR) 2014-2020, staţiunea Băile Herculane va beneficia de fonduri europene nerambursabile în valoare de 2,60 milioane de euro, la care se vor adăuga o cofinanțarea de la...

Ministrul Ștefan Oprea va prezida Consiliul pentru Afaceri Externe și Comerț al UE

Ministrul Ștefan Oprea va prezida Consiliul pentru Afaceri Externe și Comerț al UE
Ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat, Ștefan Radu Oprea va prezida, pe 27 mai 2019, reuniunea formală a Consiliului pentru Afaceri Externe și Comerț de la Bruxelles, în calitate de...

Curs Valutar: Leul s-a depreciat în raport cu Euro

Curs Valutar: Leul s-a depreciat în raport cu Euro
Banca Naţională a României (BNR) a afişat, vineri, un curs de 4,7612 lei, mai mult cu 0,11 de bani (+0,02%) în comparaţie cu anunţul din şedinţa anterioară, când moneda unică fusese cotată la 4,7601...

MADR: București devine capitala mondială a apiculturii

MADR: București devine capitala mondială a apiculturii
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale (MADR) și Asociaţia Crescătorilor de Albine (ACA) organizează, sâmbătă 25 mai, conferinţa „Apicultura în context european şi mondial”, eveniment...

Expunere de motive emoţionantă pentru o navă de salvare pe mare

Expunere de motive emoţionantă pentru o navă de salvare pe mare
Galerie Foto România va avea o navă modernă şi rapidă de salvare pe mare, pentru care este dispusă să cheltuiască peste 32 de milioane de euro, capacităţile sale actuale fiind un pericol pentru toată lumea. Beneficiara...

Începe Rabla pentru electrocasnice și TV

Începe Rabla pentru electrocasnice și TV
Cea de-a doua ediție a Programului Rabla pentru electrocasnice va demara din 24 mai și va fi extins și la achiziția de televizoare și mașini de spălat vase. Bugetul pentru acest an este de 40 milioane de lei,...

Gabriela Firea: "Vom achizitiona 430 de mijloace de transport in comun moderne si nepoluante care vor innoi parcul auto al STB"

Gabriela Firea: "Vom achizitiona 430 de mijloace de transport in comun moderne si nepoluante care vor innoi parcul auto al STB"
Primarul General, Gabriela Firea, a semnat joii, 23 mai, la sediul Primariei Capitalei, impreuna cu Vicepremierul Vasile-Daniel Suciu, Ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei publice, contractele de...

Guvernul va reglementa aplicaţiile gen Uber

Guvernul va reglementa aplicaţiile gen Uber
Reprezentanţii companiilor de transport alternativ au ajuns, joi, la un acord cu reprezentanţii Guvernului în ceea ce priveşte proiectul de Ordonanţă de urgenţă dedicat aplicaţiilor de profil din România, iar...

Bursa închide joi în scădere; tranzacţii de 20,8 milioane de lei

Bursa închide joi în scădere; tranzacţii de 20,8 milioane de lei
Bursa de la Bucureşti a închis în scădere pe toţi indicii şedinţa de joi, iar valoarea totală a tranzacţiilor a ajuns la 20,8 milioane de lei (4,36 milioane de euro).  Indicele principal BET, care...

România va investi 1,65 miliarde de euro în construcţia gazoductului EASTRING

România va investi 1,65 miliarde de euro în construcţia gazoductului EASTRING
Proiectul EASTRING, promovat de compania de gaze slovacă EUSTREAM, a devenit o prioritate pentru România, el fiind introdus de Transgaz în planul investiţional pentru următorii 10 ani. Ea are ca scop conectarea...

Guvernul vrea să salveze Termocentrala Mintia

Guvernul vrea să salveze Termocentrala Mintia
Termocentrala Mintia ar putea fi preluată de Consiliul Judeţean (CJ) Hunedoara, autorităţile judeţene fiind dispuse să eficientizeze şi să salveze această sucursală a Complexului Energetic Hunedoara (CEH)....
Serviciul de email marketing furnizat de