x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Băieţii deştepţi de la CFR prosperă pe bani publici

0
Autor: Adrian Stoica 10 Aug 2018 - 16:43
Băieţii deştepţi de la CFR prosperă pe bani publici


În ultimii ani, sute de linii de cale ferată au fost închiriate operatorilor privaţi de către CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară, după ce CFR Călători şi-a retras, rând pe rând, garniturile de tren pentru că erau neprofitabile. Multe dintre aceste linii s-au revigorat imediat după ce au fost preluate de privaţi, dar lucrurile par mai degrabă o afacere a băieţilor deştepţi, după cum susţin sindicaliştii din căile ferate. Ultima licitaţie organizată a avut loc ieri, CFR Infrastructură oferind spre închiriere 1.856,6 km de cale ferată neinteroperabilă.

Conform legislaţiei, calea ferată neinteroperabilă poate fi închiriată de CFR SA, cu acordul Ministerului Transporturilor, către alţi operatori feroviari, pentru transport de mărfuri sau de călători. Prin această politică, CFR SA vrea să scape de cheltuielile cu întreţinerea şinelor, în condiţiile în care cele mai multe secţii de cale ferată înghit mai mulţi bani decât produc. Modul în care a evoluat calea ferată din România după 1990 este însă contrar curentului din Uniunea Europeană, unde statele investesc masiv în dezvoltarea ei. La noi, în fiecare an circa 370 de km de cale ferată ies din garanţie, 9.000 km au nevoie de reparaţii capitale, iar din 2005 nu s-a mai achiziţionat material rulant.

 

Lucrurile se aranjează în familie

Pentru companiile private care activează în acest sector, politica CFR SA de a închiria liniile declarate neinteroperabile, pusă la punct cu asistenţa FMI şi a Băncii Mondiale, le-a picat mănuşă. Au realizat o adevărată performanţă managerială am putea spune, având în vedere că multe dintre ele au devenit rapid profitabile. Lucrurile au o explicaţie mult mai simplă. Preşedintele Federaţiei Drum de Fier, Florin Dobrescu, spune însă că cei care închiriază aceste linii neglijează total investiţiile şi după patru ani le dau înapoi companiei de stat făcute praf. “Aici se lucrează în familie. Firma care preia gestionarea liniilor are în spate şi un operator privat de transport. Acesta din urmă nu mai plăteşte taxa pentru operarea liniilor pentru că lucrurile se aranjează în familie. În acelaşi timp însă, CFR Călători şi CFR Marfă sunt obligate să  plătească această taxă către CFR SA”, ne-a declarat Florin Dobrescu.  

 

Lungimea reţelei feroviare efective este de 10.700 km, din care infrastructura neinteroperabilă este de 3.754 km şi 189 de staţii şi halte.

 

Înainte făceam reparaţii capitale cam la 50 km de cale ferată pe an. Acum nu mai facem nici la 2 km. Restanţele s-au tot adunat, ca să nu mai vorbesc de restanţele înregistrate la restaurarea operelor de artă. Peste 50% din infrastructura feroviară este expirată.

Florin Dobrescu, preşedintele Federaţiei Drum de Fier

Profituri frumoase pe bani publici

Afacerea este completată cu subvenţiile masive primite din partea statului pentru operatorii privaţi de călători. Pachetele de compensaţii sunt acordate de stat pentru operatori pentru ca aceştia să opereze pe rute care, în condiţii normale, nu ar fi profitabile din cauza costurilor mari neacoperite de veniturile din bilete. La nivelul anului trecut, subvenţiile au asigurat companiilor private peste 75% din venituri. “Gestionarul infrastructurii lucrează împreună cu operatorul de transport călători. Nu mai plăteşte taxa de utilizare a infrastructurii feroviare, iar pe de altă parte, statul îl subvenţionează masiv şi, gata, devine profitabil”, spune şi Maxim Rodrigo, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România. De exemplu, pentru 2016, subvenţia primită de CFR Călători a fost de 1,22 miliarde de lei, reprezentând circa 55% din costurile pentru asigurarea curselor. În acelaşi timp, pentru Regiotrans, al doilea transportator feroviar de călători ca mărime, s-au prevăzut subvenţii totale de 144,9 milioane lei, ele acoperind 85% din volumul total al costurilor, pentru Transferoviar Călători acestea au fost de 75 milioane de lei, echivalent cu 79% din costurile totale cu prestaţiile, iar pentru Interregional Călători s-au stabilit subvenţii de 24 milioane de lei, ceea ce a reprezentat 87% din costuri.

Ministerul Transporturilor a acordat anul trecut subvenții totale de peste 1,33 miliarde lei companiilor feroviare de transport de călători, dintre care peste un miliard de lei au ajuns la CFR Călători. Subvenţiile primite au fost următoarele:

CFR Călători  1.092.194.128 lei;

REGIOTRANS Călători 126.001.386 lei;

TRANSFEROVIAR Călători 70.913.231 lei;

INTERREGIONAL Călători  26.063.295 lei;

SOFTRANS    10.808.874 lei;

REGIO CĂLĂTORI       6.869.398 lei;

Total:      1.332.850.312 lei.

 

CFR Călători, sărită de la investiţii

Ultimul an în care CFR Călători a mai achiziţionat material rulant a fost anul 2005. “Din 2013 am tot sesizat, începând cu Consiliul Concurenţei, Ministerul Finanţelor, Parlament, sau prin mişcările de protest pe care le-am organizat că parcul de material rulant se micşorează. Avem locomotive de acum 60, 70, 86 de ani în exploatare”, spune Maxim Rodrigo. Vestea bună este că Guvernul vrea să schimbe această situaţie, până la sfârşitul anului urmând să fie achiziţionate 120 de automotoare, mai spune acesta.

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Curs valutar: Moneda naţională s-a apreciat nesemnificativ în raport cu euro, dar a pierdut teren în faţa dolarului american

Curs valutar: Moneda naţională s-a apreciat nesemnificativ în raport cu euro, dar a pierdut teren în faţa dolarului american
Banca Naţională a României (BNR) a afişat, marţi, un curs de 4,6670 lei pentru un euro, în scădere cu 0,01 bani faţă de cel din şedinţa anterioară, când moneda unică valora 4,6671 lei.  În schimb,...

Avem cel mai vechi stoc de locuinţe din UE

Avem cel mai vechi stoc de locuinţe din UE
România are cel cel mai învechit stoc de locuinţe la nivelul UE, o gospodărie din cinci are probleme de etanşeitate sau necesită consolidare antiseismică şi între 12% şi 16% din totalul gospodăriilor urbane au...

Pădurile virgine din Sibiu, rase de un politician

Pădurile virgine din Sibiu, rase de un politician
Zeci de hectare de păduri virgine din Sibiu au fost tăiate ilegal, iar lemnul a ajuns la Holzindustrie Schweighofer, în ciuda asigurărilor date de austrieci că nu mai preiau copaci a căror provenienţă nu este...

România va avea trei salarii minime

România va avea trei salarii minime
Guvernul României vrea să devanseze cu două luni creşterea salariului minim şi să introducă trei salarii minime diferenţiate în funcţie de studii şi de vechime. Patronatele şi sindicatele sunt...

Oprea: Proiectul Legii privind incubatoarele de afaceri va intra în dezbatere publică în scurt timp

Oprea: Proiectul Legii privind incubatoarele de afaceri va intra în dezbatere publică în scurt timp
Autorităţile de la Bucureşti lucrează la proiectul Legii privind incubatoarele de afaceri, document care va intra în dezbatere publică în perioada imediat următoare, a anunţat, marţi, ministrul pentru Mediul de...

Anton: Gazele se vând cel mai bine pe piaţa cea mai apropiată, acolo e profitul mai mare

Anton: Gazele se vând cel mai bine pe piaţa cea mai apropiată, acolo e profitul mai mare
Cei care susţin că gazele din Marea Neagră vor ajunge în mică măsură la români sunt contrazişi de logica economică şi anume că gazele se vând cel mai bine pe piaţa cea mai apropiată, pentru că acolo e...

Generali se extinde în Europa Centrală și de Est

Generali se extinde în Europa Centrală și de Est
Assicurazioni Generali SpA, a treia companie de asigurări din Europa, a anunţat luni achiziţionarea firmei poloneze de gestionare de active Union Investment TFI, pentru a-şi întări poziţia în Europa Centrală...

Curs valutar: Leul pierde teren în raport cu euro, dar câştigă teren faţă de dolar şi franc

Curs valutar: Leul pierde teren în raport cu euro, dar câştigă teren faţă de dolar şi franc
Banca Naţională a României (BNR) a afişat, luni, un curs de 4,6671 lei pentru un euro, în creştere uşoară cu 0,02 de bani faţă de cotaţia anterioară, când moneda unică europeană valora 4,6669...

Desene de zeci de miliarde de euro aşteaptă să devină realitate

Desene de zeci de miliarde de euro aşteaptă să devină realitate
Infrastructura de transport este unul dintre punctele nevralgice ale României. Într-o lume în care mobilitatea este unul dintre factorii-cheie ai dezvoltării economice, noi avansăm cu încetinitorul şi am ajuns...

Vine Marea Beznă în România. Specialiștii fac pariuri când ne va lovi

Vine Marea Beznă în România. Specialiștii fac pariuri când ne va lovi
Galerie Foto Sectorul energetic este, probabil, domeniul în care se vorbeşte cel mai mult şi se face cel mai puţin. În ultimii 18 ani, autorităţile au elaborat trei strategii energetice, ultima fiind finalizată recent, dar re...

Schimb DUR de replici la Antena 3. Ministrul Finanțelor și un senator PNL s-au încontrat pe înghețare a salariilor în 2019

Schimb DUR de replici la Antena 3. Ministrul Finanțelor și un senator PNL s-au încontrat pe înghețare a salariilor în 2019
Ministrul Finanțelor, Eugen Teodorovici, și senatorul PNL Florin Cîțu au avut un schimb de replici tăioase pe tema situației bugetului de stat.  Ministerul Finanţelor Publice a trimis o scrisoare către Co...

CNAIR, despre Centura Capitalei: Primăria vehiculează public informaţii neverificate, trunchiate şi confuze

CNAIR, despre Centura Capitalei: Primăria vehiculează public informaţii neverificate, trunchiate şi confuze
Primăria Generală a Capitalei vehiculează public, din nou, informaţii neverificate, trunchiate şi confuze referitoare la Centura Capitalei, iar modul în care Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea...

Olguţa Vasilescu: Legea salarizării se va aplica aşa cum a fost adoptată în Parlament

Olguţa Vasilescu: Legea salarizării se va aplica aşa cum a fost adoptată în Parlament
Legea salarizării unitare se va aplica aşa cum a fost adoptată de Parlament, chiar dacă lunile acestea a mai existat un scenariu, respectiv să se aplice direct grila din 2022 în 2020, a scris, sâmbătă,...

Ce spune Teodorovici despre o posibilă îngheţare a salariilor în 2019

Ce spune Teodorovici despre o posibilă îngheţare a salariilor în 2019
Documentul privind o posibilă îngheţare a salariilor bugetarilor, prezentat de senatorul PNL Florin Cîţu, este unul public, trimis Comisiei Europene, şi reprezintă un document de lucru, o posibilă variantă, a de...

Ionuţ Dumitru: Trebuie să ne gândim la impozitarea muncii; problemele cele mai mari le avem la CAS

Ionuţ Dumitru: Trebuie să ne gândim la impozitarea muncii; problemele cele mai mari le avem la CAS
România ar trebui să se gândească la impozitarea muncii, dar problemele cele mai mari le avem la CAS, cu o cotă foarte mare aplicată la salarii în timp ce pentru alte venituri se face impozitare la nivelul...
Serviciul de email marketing furnizat de