x close
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Băieţii deştepţi de la CFR prosperă pe bani publici

0
Autor: Adrian Stoica 10 Aug 2018 - 16:43
Băieţii deştepţi de la CFR prosperă pe bani publici


În ultimii ani, sute de linii de cale ferată au fost închiriate operatorilor privaţi de către CFR SA, compania care administrează infrastructura feroviară, după ce CFR Călători şi-a retras, rând pe rând, garniturile de tren pentru că erau neprofitabile. Multe dintre aceste linii s-au revigorat imediat după ce au fost preluate de privaţi, dar lucrurile par mai degrabă o afacere a băieţilor deştepţi, după cum susţin sindicaliştii din căile ferate. Ultima licitaţie organizată a avut loc ieri, CFR Infrastructură oferind spre închiriere 1.856,6 km de cale ferată neinteroperabilă.

Conform legislaţiei, calea ferată neinteroperabilă poate fi închiriată de CFR SA, cu acordul Ministerului Transporturilor, către alţi operatori feroviari, pentru transport de mărfuri sau de călători. Prin această politică, CFR SA vrea să scape de cheltuielile cu întreţinerea şinelor, în condiţiile în care cele mai multe secţii de cale ferată înghit mai mulţi bani decât produc. Modul în care a evoluat calea ferată din România după 1990 este însă contrar curentului din Uniunea Europeană, unde statele investesc masiv în dezvoltarea ei. La noi, în fiecare an circa 370 de km de cale ferată ies din garanţie, 9.000 km au nevoie de reparaţii capitale, iar din 2005 nu s-a mai achiziţionat material rulant.

 

Lucrurile se aranjează în familie

Pentru companiile private care activează în acest sector, politica CFR SA de a închiria liniile declarate neinteroperabile, pusă la punct cu asistenţa FMI şi a Băncii Mondiale, le-a picat mănuşă. Au realizat o adevărată performanţă managerială am putea spune, având în vedere că multe dintre ele au devenit rapid profitabile. Lucrurile au o explicaţie mult mai simplă. Preşedintele Federaţiei Drum de Fier, Florin Dobrescu, spune însă că cei care închiriază aceste linii neglijează total investiţiile şi după patru ani le dau înapoi companiei de stat făcute praf. “Aici se lucrează în familie. Firma care preia gestionarea liniilor are în spate şi un operator privat de transport. Acesta din urmă nu mai plăteşte taxa pentru operarea liniilor pentru că lucrurile se aranjează în familie. În acelaşi timp însă, CFR Călători şi CFR Marfă sunt obligate să  plătească această taxă către CFR SA”, ne-a declarat Florin Dobrescu.  

 

Lungimea reţelei feroviare efective este de 10.700 km, din care infrastructura neinteroperabilă este de 3.754 km şi 189 de staţii şi halte.

 

Înainte făceam reparaţii capitale cam la 50 km de cale ferată pe an. Acum nu mai facem nici la 2 km. Restanţele s-au tot adunat, ca să nu mai vorbesc de restanţele înregistrate la restaurarea operelor de artă. Peste 50% din infrastructura feroviară este expirată.

Florin Dobrescu, preşedintele Federaţiei Drum de Fier

Profituri frumoase pe bani publici

Afacerea este completată cu subvenţiile masive primite din partea statului pentru operatorii privaţi de călători. Pachetele de compensaţii sunt acordate de stat pentru operatori pentru ca aceştia să opereze pe rute care, în condiţii normale, nu ar fi profitabile din cauza costurilor mari neacoperite de veniturile din bilete. La nivelul anului trecut, subvenţiile au asigurat companiilor private peste 75% din venituri. “Gestionarul infrastructurii lucrează împreună cu operatorul de transport călători. Nu mai plăteşte taxa de utilizare a infrastructurii feroviare, iar pe de altă parte, statul îl subvenţionează masiv şi, gata, devine profitabil”, spune şi Maxim Rodrigo, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România. De exemplu, pentru 2016, subvenţia primită de CFR Călători a fost de 1,22 miliarde de lei, reprezentând circa 55% din costurile pentru asigurarea curselor. În acelaşi timp, pentru Regiotrans, al doilea transportator feroviar de călători ca mărime, s-au prevăzut subvenţii totale de 144,9 milioane lei, ele acoperind 85% din volumul total al costurilor, pentru Transferoviar Călători acestea au fost de 75 milioane de lei, echivalent cu 79% din costurile totale cu prestaţiile, iar pentru Interregional Călători s-au stabilit subvenţii de 24 milioane de lei, ceea ce a reprezentat 87% din costuri.

Ministerul Transporturilor a acordat anul trecut subvenții totale de peste 1,33 miliarde lei companiilor feroviare de transport de călători, dintre care peste un miliard de lei au ajuns la CFR Călători. Subvenţiile primite au fost următoarele:

CFR Călători  1.092.194.128 lei;

REGIOTRANS Călători 126.001.386 lei;

TRANSFEROVIAR Călători 70.913.231 lei;

INTERREGIONAL Călători  26.063.295 lei;

SOFTRANS    10.808.874 lei;

REGIO CĂLĂTORI       6.869.398 lei;

Total:      1.332.850.312 lei.

 

CFR Călători, sărită de la investiţii

Ultimul an în care CFR Călători a mai achiziţionat material rulant a fost anul 2005. “Din 2013 am tot sesizat, începând cu Consiliul Concurenţei, Ministerul Finanţelor, Parlament, sau prin mişcările de protest pe care le-am organizat că parcul de material rulant se micşorează. Avem locomotive de acum 60, 70, 86 de ani în exploatare”, spune Maxim Rodrigo. Vestea bună este că Guvernul vrea să schimbe această situaţie, până la sfârşitul anului urmând să fie achiziţionate 120 de automotoare, mai spune acesta.

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Vine peste noi şi pesta ovinelor

Vine peste noi şi pesta ovinelor
România a interzis comerţul cu oi şi capre şi material seminal din două regiuni ale Bulgariei - Yambol şi Burgas - unde au fost confirmate primele focare de pestă a micilor rumegătoare din Uniunea Europeană, a...

Serbia mizează pe industria IT pentru salva economia

Serbia mizează pe industria IT pentru salva economia
Serbia, o ţară care se laudă cu inventatorul Nikola Tesla, vrea să profite de industria IT pentru a pune capăt mai multor decenii de stagnare economică după războaiele din anii 1990.    Chiar...

Transelectrica a dat în judecată ANRE

Transelectrica a dat în judecată ANRE
Transelectrica a dat în judecată Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) pentru diminuarea tarifului reglementat de transport al energiei electrice printr-un ordin din 2014, ceea ce ar fi a...

Turcia va solicita ajutorul FMI?

Turcia va solicita ajutorul FMI?
Turcia trebuie să urmeze politici macroeconomice sănătoase şi să reducă dezechilibrele într-o perioadă de volatilitate pe piaţă, a declarat miercuri un purtător de cuvânt al Fondului Monetar Internaţional,...

Salariile de nababi au topit bugetele de investiţii

Salariile de nababi au topit bugetele de investiţii
Dupa ce au primit libertatea de a-şi majora lefurile, multe primarii şi-au cheltuit bugetele pe salarii şi au rămas fără bani pentru investiţii, chiar şi pentru partea de cofinanţare din proiecte europene. Cum...

UE nu se mai poate ține după noi cu scumpirea carburanților

UE nu se mai poate ține după noi cu scumpirea carburanților
În prima jumătate a acestui an România a reuşit o nouă performanţă nedorită. A înregistrat cea mai mare scumpire a preţului carburanţilor. Cu o majorare de aproape 12% în şase luni, am reuşit să avem o...

România are mai puţine paturi în unităţile turistice decât Bulgaria

România are mai puţine paturi în unităţile turistice decât Bulgaria
În anul 2016, în unităţile de cazare turistică (hoteluri, campinguri şi parcuri de rulote) din România erau 326.098 paturi, în creştere uşoară faţă de 325.841 paturi în anul 2015, mai puţin decât în...

Trump crede ca tarifele sale vor salva industria americană

Trump crede ca tarifele sale vor salva industria americană
Preşedintele american Donald Trump a declarat miercuri că tarifele sale pentru oţelul străin salvează industria americană şi a prezis că în viitor producătorii americani de oţel se vor confrunta în mare parte...

Război comercial: China va trimite un negociator în SUA

Război comercial: China va trimite un negociator în SUA
China va trimite un înalt responsabil în SUA la sfârşitul lui august pentru a relua negocierile comerciale, primele după mai multe săptămâni, a anunţat Ministerul Comerţului de la Beijing, într-un moment în...

Lockheed Martin va construi pentru SUA sateliti antiracheta!

Lockheed Martin va construi pentru SUA sateliti antiracheta!
Compania Lockheed Martin a obtinut de la US Air Force un contract in valoare de 2,9 milioane de dolari pentru realizarea a trei sateliti dintr-o noua generatie, capabili sa anunte apropierea unor rachete, informeaza...

Danemarca vrea gard la granita cu Germania!

Danemarca vrea gard la granita cu Germania!
Danemarca intentioneaza sa ridice un gard de-a lungul frontierei sale cu Germania, pentru a preveni raspandirea pestei porcine africane, sustine Deutsche Welle.   Ministerul danez al mediului a emis aprobarea...

Financial Times: Trump exagereaza cu sanctiunile!

Financial Times: Trump exagereaza cu sanctiunile!
Presedintele Donald Trump foloseste sanctiunile exagerat de frivol, fara sa se consulte cu aliatii sai, este de parere Financial Times. In actuala drama a lirei turce, cel mai tensionat moment a avut legatura tot cu o po...

Productia de miere grav afectata de vremea capricioasă

Productia de miere grav afectata de vremea capricioasă
Vremea capricioasă din acest an reduce producţia de miere la 60% - 70% din ceea ce se obţine într-un an bun cu valori de 25.000 - 27.000 de tone, însă preţul mierii nu va creşte, susţine preşedintele Asociaţie...

Turcia dublează tarifele la unele importuri din SUA

Turcia dublează tarifele la unele importuri din SUA
Turcia a dublat tarifele la unele importuri din Statele Unite precum autoturisme, alcool şi tutun, în ceea ce, potrivit vicepreşedintelui turc, este un răspuns deliberat la "atacurile" americane asupra...

Numărul focarelor de pestă porcină africană a ajuns la 677;104.594 de porci ucişi şi despăgubiri plătite de 218.000 de lei

Numărul focarelor de pestă porcină africană a ajuns la 677;104.594 de porci ucişi şi despăgubiri plătite de 218.000 de lei
Numărul focarelor de pestă porcină africană a ajuns la 677 în 132 de localităţi din aceleaşi opt judeţe din zonele de nord-vest şi sud-est ale Românei, a declarat, marţi, pentru AGERPRES, preşedintele...
Serviciul de email marketing furnizat de