x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Bani mai mulţi pentru Bechtel

Bani mai mulţi pentru Bechtel

de Elena Stan    |    12 Ian 2008   •   00:00
Bani mai mulţi pentru Bechtel
Sursa foto: Rompres/

Suma alocată anul acesta de Ministerul Transporturilor pentru lucrările la Autostrada Transilvania este de 520 de milioane de euro. Aceasta este de circa trei ori mai mare decât cea din 2007.

Suma alocată anul acesta de Ministerul Transporturilor pentru lucrările la Autostrada Transilvania este de 520 de milioane de euro. Aceasta este de circa trei ori mai mare decât cea din 2007.

Lucrările la Autostrada Transilvania se derulează pe repede înainte. Reprezentanţii companiei americane Bechtel au cerut o sumă de 2,5 ori mai mare decât cea alocată de Minis­terul Transporturilor anul trecut, ajungând la 480 de milioane de euro. Având în vedere ritmul în care s-a lucrat în 2007, Ministerul Transporturilor a considerat necesar să le dea mai mult decât au solicitat, suma alocată pentru 2008 ridicându-se la circa 520 de milioane de euro. În lunile august şi septembrie din 2007, ritmul cheltuielilor la Autostrada Transilvania a fost de peste un mi­lion de euro pe zi. “Iniţial, Bechtel a solicitat 480 de milioane de euro, dar noi vom aloca un buget de circa 520 de milioane de euro pentru acest an”, a declarat Dorin Debucean, directorul general adjunct al Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNANDR). Pentru lucrările realizate anul trecut, compania Bechtel a primit 185 de milioane de euro de la Ministerul Transporturilor.

 

LUCRĂRI. Suma alocată de autorităţi pentru Autostrada Transilvania este mai mare anul acesta, deoarece două tronsoane ale acesteia, respectiv Câmpia Turzii – Gilău (52 de kilometri) şi Suplacu de Barcău – Borş (64 de kilometri), urmează să fie finalizate anul acesta. Autostrada va avea 415 kilometri, din care peste 55 de kilometri de poduri şi viaducte, 94 de pasarele, 58 de pasaje peste autostradă şi 16 noduri rutiere, termenul de punere în funcţiune fiind anul 2012. Mai mult, tot anul acesta vor începe lucrările la încă două tronsoane ale autostrăzii, respectiv tronsonul Mihăileşti – Suplacu de Barcău şi tronsonul Gilău – Mihăileşti. “În luna martie vor începe lucrările la tronsonul 3B, între Mihăileşti şi Suplacu de Barcău (76 de kilometri), al treilea tronson pe care se va lucra. În decembrie, consultantul a început să lucreze pe teren, studiul de feza­bilitate a fost refăcut şi se lucrează la proiectul tehnic, astfel încât, în martie, Bechtel să înceapă lucrările”, a explicat Dorin Debucean. Tronsonul Mihăileşti – Suplacu de Barcău va costa 489 de milioane de euro şi urmează să fie dat în folosinţă la 31 decembrie 2011, iar lucrările la tronsonul 3 A, Gilău – Mihăileşti, cu o lungime de 24 de kilometri, vor costa 149 de milioane de euro, urmând ca lucrările să se finalizeze la 31 decembrie 2011. “Compania Search Corporation va reface studiul de fezabilitate, iar lucrările ar putea demara în septembrie 2008”, a explicat Dorin Debucean.

 

Costuri

Costurile de construcţie pentru Autostrada Transilvania s-ar putea dubla de la 2,2 mi­liarde de euro la peste 4 miliar­de de euro, asta deoarece materia­le­le de construcţii şi terenurile se achiziţionează la alt preţ decât era preconizat. Mai mult, în stu­diul de fezabilitate iniţial nu au fost incluse viaducte şi alte construcţii costisitoare. În plus, în contractul cu firma americană Bechtel există unele clauze ce vor afecta costurile finale. “Este posibilă o dublare a costurilor. Sigur este faptul că proiectul va costa mai mult, pentru că în stu­diul de fe­zabilitate nu au fost pre­văzute mai multe costuri. De exemplu, nu a fost prevăzut viaductul de 3 kilometri între Su­pla­cu de Barcău şi Borş, care va costa 60 de milioane de euro”, a spus Mihai Grecu, directorul ge­ne­ral al Companiei de Drumuri. Cei 415 km de autostradă ar trebui realizaţi în 2012.

elena.stan@jurnalul.ro

×