x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Bătaie pe întreţinerea drumurilor

Bătaie pe întreţinerea drumurilor

de Elena Stan    |    04 Noi 2008   •   00:00

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) pregăteşte pe ultima sută de metri un tun de sute de milioane de euro. Miza: întreţinerea drumurilor naţionale din ţară. Deoarece contractele vor fi încheiate pentru patru ani şi privesc deszăpezirea, repararea şi întreţinerea drumurilor, regii asflatului au uitat de pacea care a domnit între ei până acum şi au pornit un adevărat război fratricid.




Condiţia principală a desemnării firmelor câştigătoare la licitaţiile pentru operaţiunile de deszăpezire, întreţinere şi curăţenie a drumurilor este preţul cel mai mic. "Contractele de întreţinere multianuală pentru toate Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri (DRDP) din ţară trebuie încheiate până la data de 15 noiembrie. Unele licitaţii sunt blocate de firmele care se ceartă între ele. Spre deosebire de anii trecuţi, contractele vor fi încheiate pe următorii patru ani, nu pe un an, iar banii sunt şi ei pe măsură. Compania este în mijlocul certurilor şi va trage şi ponoasele dacă se întâmplă să ningă. CNADNR are posibilitatea ca în situaţii de urgenţă să încheie contractul cu firma care are cel mai mic preţ, chiar dacă licitaţia este contestată. Dacă instanţa emite o hotărâre definitivă şi irevocabilă prin care dă câştig de cauză firmei cu preţul mai mare, asta este, noi schimbăm contractul şi lucrăm cu firma respectivă", ne-a explicat Cristian Duică, director adjunct în cadrul CNADNR.

CONTRACTE
Cearta dintre regii asfaltului vizează contractele de întreţinere multianuală a drumurilor naţionale din Bacău, Botoşani, Focşani şi Iaşi. UMB Spedition, patronată de Dorinel Umbrărescu, a avut la licitaţie cel mai mic preţ, respectiv 116,9 milioane de euro, iar firma PA&CO, patronată de Costel Căşuneanu, în asociere cu Gecor şi Guard Security, a depus o ofertă de 179,14 milioane de euro. Diferenţa dintre cele două oferte este de 62,24 milioane de euro. Licitaţia a fost contestată de firma PA&CO, iar Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) a anulat două licitaţii câştigate de UMB Spedition, pe motiv că aceasta prezentase un preţ care nu reflectă realitatea.
Firmele care se prezintă la licitaţie trebuie să îndeplinească mai multe criterii stabilite de Compania de Drumuri. "La licitaţie contează cel mai mult preţul.
Cu cât preţul este mai mic, cu atât ai şanse mai mari să câştigi. De asemenea, trebuie să ai utilaje cu care să lucrezi. Dacă nu ai utilajele tale, trebuie să spui cu ce societate vei lucra, de unde le închiriezi şi la ce preţ. Toate aceste detalii contează la  atribuirea contractului", ne-a explicat Cristian Duică. Licitaţiile sunt contestate de firmele nemulţumite că au pierdut.
"Am 250 de utilaje echipate complet pentru întreţinerea drumurilor. Un singur utilaj din acesta costă 250.000 de euro", ne-a declarat Dorinel Umbrărescu, patronul UMB Spedition.  "Pa&Co are peste 500 de autovehicule şi peste 200 de utilaje. Nu se pune problema închirierii de utilaje pentru realizarea lucrărilor de întreţinere a sectoarelor câştigate în urma licitaţiilor", ne-a explicat Dan Balcanu.

SCANDAL
Firmele PA&CO şi UMB Spedition se ceartă pentru contractul de întreţinere multianuală a mai multor sucursale de drumuri naţionale (SND). În timp ce
Umbrărescu susţine că preţul mic cu care a venit la licitaţie conţine un profit de 5%, cei de la PA&CO îl acuză că preţul nu reflectă realitatea şi că există posibilitatea ca Umbrărescu să sară peste unele lucrări de întreţinere din vară.
"Am participat la cinci din cele nouă SDN-uri şi am contestat la CNSC decizia pentru toate cele cinci. Ni s-a dat câştig de cauză pentru toate contestaţiile depuse, însă numai la două dintre licitaţii ne-am clasat pe locul doi şi sperăm să obţinem şi contractul. La celelalte licitaţii, probabil vor fi desemnaţi câştigători cei care s-au clasat pe locul doi. Nu ştim exact ce se va întâmpla. Am contestat licitaţiile deoarece ni s-a părut că preţul, reprezentând 34% din valoarea de referinţă stabilită de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Iaşi, este mult prea mic. Probabil cei de la UMB Spedition s-au gândit că dacă vor cheltui mai mult pe timpul iernii vor putea renunţa la unele lucrări de întreţinere la vară", ne-a explicat Dan Balcanu, administratorul PA&CO.

PROCESE
De partea cealaltă, Umbrărescu spune că nu are nimic cu cei de la PA&CO, însă este supărat pe cei de la CNSC de decizia luată. "Eu nu am nimic cu cei de la PA&CO. Eu voi da în judecată Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor, deoarece nu este posibil ca această instituţie să dicteze Companiei de Drumuri să încheie contractul cu cineva anume, cum a făcut în cazul PA&CO.
Constat că vor să dea 62 de milioane de euro cadou celor de la PA&CO. Preţul cu care am venit la Iaşi este cel real, deoarece eu mă mulţumesc cu 5% profit, iar ceilalţi vor 200%. Asta este problema la Iaşi. Eu am demonstrat că pot face deszăpezire şi întreţinere de drumuri naţionale. Şi anul trecut tot eu m-am ocupat de deszăpezire în Moldova şi am demonstrat că pot. Anul trecut am făcut deszăpezirea cu 43% din valoarea de referinţă a DRDP Iaşi, iar anul acesta m-am gândit că pot face cu 57%", ne-a declarat Dorinel Umbrărescu, patronul UMB Spedition.


Licitaţii cu dedicaţiespecială pentru UMB Spedition

Acesta nu este primul conflict de acest tip al drumarilor. La Braşov, Societatea UMB Spedition a câştigat o licitaţie, deşi venise cu un preţ mai mare, dar primele două oferte au fost respinse, deşi aveau preţuri mai mici. "La Direcţiile Regionale de Drumuri şi Poduri Braşov, firmele care erau clasate pe primele două locuri la licitaţie au fost descalificate, deoarece au venit cu un preţ mult prea mic, care nu este «rezultatul liberei concurenţe şi nu pot fi justificate».
La SDN Târgu-Mureş au fost depuse trei oferte: Eurostrada – 94,6 milioane lei, Ancorad Oltenia – 244,7 milioane lei şi Spedition UMB – 346, 6 milioane lei. Prin eliminarea celor doi competitori, UMB a primit contractul, deşi preţul era triplu.
La Sucursala Drumuri Naţionale Miercurea-Ciuc, Eurostrada SRL a cerut 146,3 milioane lei şi a fost descalificată, astfel încât firma UMB, aflată pe locul doi, să câştige licitaţia, deşi ceruse 206 milioane lei. La Sucursală Drum Naţional Câmpulung, firma Gecor a fost descalificată deoarece ceruse 39 milioane de lei şi a fost desemnată câştigătoare UMB, care ceruse 43,9 milioane de lei", ne-a declarat Dan Balcanu, adiministratorul Societăţii PA&CO International.

×