x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Benzina de 2 euro / litru

Benzina de 2 euro / litru

de Iohanna Onaca Purdea    |    13 Sep 2005   •   00:00
Benzina de 2 euro / litru

Autoritatile europene estimeaza ca titeiul va continua sa se scumpeasca, iar benzina ar putea ajunge la nu mai putin de doi euro pe litru. Cresterea pretului benzinei, un cosmar care pare a nu se mai termina, ii determina pe automobilisti sa se orienteze catre masini cu un consum mai redus de combustibil.

Autoritatile europene estimeaza ca titeiul va continua sa se scumpeasca, iar benzina ar putea ajunge la 2 euro pe litru. Cresterea pretului benzinei ii determina pe automobilisti sa se orienteze catre masini cu un consum mai redus de combustibil.

Comisarul european responsabil pentru domeniul energetic, Andris Piebalgs, estimeaza ca preturile petrolului si ale benzinei vor continua sa creasca. Potrivit declaratiilor lui Piebalgs, preluate de Deutsche Welle, motivul iminentei cresteri de preturi pe piata petroliera este apropierea sezonului rece, iar in aceasta perioada rezervele petroliere ale fiecarei tari vor fi completate. "Nu exclud ca pretul benzinei sa ajunga la 2 euro pe litru, pe termen lung", a precizat oficialul european. Aceasta ar insemna o dublare a pretului benzinei, care in prezent este de circa un euro pe litru. In Romania, benzina are un pret de 1,04 euro pe litru, in Marea Britanie si Franta un litru costa 1,19 euro, in Germania - 1,26 euro/litru, iar in Italia pretul este de 1,28 euro/litru. Ministrii de Finante din tarile membre ale Uniunii au decis, la intalnirea din Manchester, sa nu reactioneze la ultimele cresteri de pret prin modificarea taxelor.

PETROL. In prezent, pretul petrolului s-a mai calmat, un baril fiind cotat ieri la 62,20 dolari la Londra si la 63,93 dolari la New York. Recordul a fost inregistrat in urma cu doua saptamani, cand titeiul a atins un pret de 71 dolari pe baril, din cauza sistarii activitatii unor rafinarii americane, ca urmare a uraganului Katrina. Scumpirea combustibililor ii determina pe posesorii de autoturisme sa se orienteze catre masinile cu consum mai redus de carburant si cu o capacitate mai mica. Tot mai multi cumparatori din Germania prefera automobilele din clasa compacta, care consuma sub 5 litri de carburant la suta de kilometri, potrivit unui studiu dat publicitatii inaintea inceperii Salonului Auto International de la Frankfurt. Expertii in domeniu spun ca segmentul automobilelor de capacitate mica a fost neglijat in ultimii ani. In ultimele luni insa, germanii si-au indreptat atentia asupra autoturismelor mai ieftine de 10.000 de euro, astfel incat in prima jumatate a anului au fost inmatriculate peste 70.000 de unitati din acest segment. In aceasta categorie se incadreaza si Loganul romanesc, a carui varianta pe Diesel, de 1,5 dCi cu 65 de cai putere, este prezentata la editia din acest an a Salonului Auto de la Frankfurt, organizata in perioada 12-15 septembrie.

ALTERNATIVE. Tot pretul ridicat al benzinei ii determina pe marii producatori de autoturisme sa accelereze investitiile in motoarele care functioneaza cu combustibil alternativ. Volkswagen si partenerul sau chinez SAIC intentioneaza sa construiasca o masina cu motor hibrid. Conceptul motorului care functioneaza cu carburanti alternativi, precum gaz sau energie electrica, va fi dezvoltat paralel la Wolfsburg si la Shanghai, in colaborare cu Universitatea Tongji, potrivit Deutsche Welle. Expertii in domeniu estimeaza ca, datorita preturilor ridicate la benzina, masinile care functioneaza cu combustibil alternativ vor revigora piata automobilelor, atingand in 2010 peste un milion de masini vandute.

CONCEDIERI
Constructorul auto german Volkswagen AG a anuntat recent ca intentioneaza sa-si reduca personalul de la uzinele din Germania. In ciuda unei cresteri a vanzarilor, compania ar putea concedia, pe termen lung, in jur de 30.000 de angajati, deoarece are "supracapacitati de productie de ordinul mai multor mii de salariati". In prezent, Volkswagen are aproximativ 103.000 de salariati in Germania. Chiar daca vanzarile grupului au crescut, decizia de a renunta la un numar atat de mare de angajati pe termen lung ar putea avea la baza, intr-o oarecare masura, si motivul cresterii preturilor la combustibili.

×
Subiecte în articol: economic litru