x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Brambureala taxei auto

Brambureala taxei auto

de Elena Stan    |    01 Apr 2008   •   00:00
Brambureala taxei auto
Sursa foto: Vlad Dumitrescu/

Românii au aşteptat în zadar eliminarea taxei de poluare auto. Ieri, Guvernul a discutat într-o primă lectură noua taxă, care se bucură de aprobarea CE, dar declaraţiile ambigue făcute de miniştri au bulversat şi mai tare populaţia.

Românii au aşteptat în zadar eliminarea taxei de poluare auto. Ieri, Guvernul a discutat într-o primă lectură noua taxă, care se bucură de aprobarea CE, dar declaraţiile ambigue făcute de miniştri au bulversat şi mai tare populaţia.

Autorităţile române au ame­ţit populaţia cu mo­da­litatea de calcul a taxei de poluare auto. După şedinţa de Guvern de ieri, oficialii au declarat că noua modalitate de calcul va fi stabilită în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon, de noxe, precum şi de emisiile de praf. Ministrul Mediului, Attila Korodi, a explicat că valoarea taxei scade o dată cu valoarea maşinii, astfel încât pentru înmatricularea unei maşini noi se va plăti mai mult decât pentru înmatricularea uneia vechi, care va mai polua o perioadă scurtă de timp. “Proporţia va fi de 30% dioxid de carbon şi 70% alte noxe, precum oxizi de azot, bioxizi de sulf sau praf, pentru maşinile Euro 4 şi Euro 3. Valoarea taxei scade pe măsură ce scade şi valoarea maşinii”, a spus Korodi. El a precizat că proiectul de ordonanţă are aprobarea Co­misiei Europene şi se elimină riscul continuării procedurii de infrigement.

 

CEAŢĂ. Imediat după ce Korodi şi-a terminat discursul, ministrul Economiei şi Finanţelor, Varujan Vos­ganian, a venit cu o altă abordare: taxa auto va creşte cu cât ma­şina poluează mai mult. “Principiul se păstrează. Maşinile, cu cât au o tehnologie mai veche şi în acest fel emit mai multe noxe, au o taxare mai mare, deci, cu cât poluează mai mult ca tehnologie, au o taxare mai mare”, a spus Vosganian, bulversând audienţa. Conform noii modalităţi de calcul, taxa de poluare auto va fi stabilită în funcţie de datele tehnice ale fiecărei maşini în parte, pe baza emisiilor de dioxid de carbon şi de noxe. Taxa pentru maşinile cu moto­rizări tip Euro 4 sau Euro 3 va fi calculată pe baza emisiei de CO2, exprimată în grame/km, înscrisă de constructor în documentele de identificare cu ocazia omologării, de taxa specifică exprimată în euro/1 gram CO2, de capacitatea cilindrică, de taxa specifică pe cilindree, la care se aplică o cotă de reducere în funcţie de vechime, conform proiectului de ordonanţă. Pentru maşini cu mo­toare Euro 5, hibride şi electrice nu se plăteşte taxă auto. “Pentru ma­şinile diesel care au filtru de praf se va aplica o reducere de 25% din va­loarea taxei”, a spus Korodi. Vosga­nian a precizat că taxa de poluare auto va reprezenta 2%-3% din va­loarea maşinii.

 

RESTITUIRE. Statul va da înapoi cetăţenilor diferenţa de bani dintre taxa de primă înmatriculare plătită până acum şi taxa de poluare auto, care va intra în vigoare la

1 iulie 2008. Procedurile de restituire vor fi stabilite de Ministerul Mediului şi Ministerul Economiei şi Finanţelor, în termen de 90 de zile de la data publicării ordonanţei de urgenţă în Monitorul Oficial.

 

Precizare

“Valoarea taxei scade şi nu scade pe măsură ce maşina este mai veche. Este foarte important coeficientul de depreciere a maşinii. Dacă iau un Logan de 1.400 de centimetri cubi, Euro4, plătesc mai puţin decât la un Logan nou cu aceiaşi parametri. Dacă iau o maşină non euro, cu o vechime de 15 ani şi o capacitate cilindrică de 1.400 de cmc, taxa de primă înmatriculare, adică cea care se aplică în prezent, este în valoare de 4.007 euro, iar conform noii modalităţi de calcul, care va intra în vigoare la 1 iulie 2008, valoarea taxei va fi de 735 de euro. Cert este faptul că taxa scade pentru maşinile vechi, dar nu scade sub valoarea taxei la maşinile noi. Astfel, dacă luăm o maşină veche de 15 ani valoarea taxei este de trei ori mai mare decât dacă am lua o maşină nouă, acelaşi model, cu aceiaşi parametri”, ne-a explicat Attila Korodi, Ministrul Mediului.

 

 

 “Valoarea taxei scade şi nu scade pe măsură ce maşina este mai veche. Este foarte important coeficientul de depreciere a maşinii. Dacă iau un Logan de 1.400 de centimetri cubi, Euro 4, plătesc mai puţin decât la un Logan nou cu aceeaşi parametri. Dacă iau o maşină non euro, cu o vechime de 15 ani şi o capacitate cilindrică de 1.400 cmc, taxa de primă înmatriculare, adică cea care se aplică în prezent, este în valoare de 4.007 euro, iar conform noii modalităţi de calcul, care va intra în vigoare la 1 iulie 2008, valoarea taxei va fi de 735 de euro. Cert este faptul că taxa scade pentru maşinile vechi, dar nu scade sub valoarea taxei la maşinile noi. Astfel, dacă luăm o maşină veche de 15 ani, valoarea taxei este de trei ori mai mare decât dacă am lua o maşină nouă, acelaşi model, cu aceeaşi parametri”, ne-a explicat Attila Korodi, ministrul Mediului.


Care sunt noile formule de calcul

Pentru o Dacie Logan cu motor de 1.400 centimetri cubi Euro 4 se va plăti o taxă de 246 de euro, iar pentru un Volkswagen Passat de 1.900 cmc din aceeaşi categorie se va plăti aproximativ 570 de euro.
“La Euro 3, faţă de formula iniţială în care la un Renault Clio de cinci ani aveam o taxă de 1.000 euro, acum vom avea 600 de euro”, a spus Vosganian.
O maşină nouă Renault Megane cu motor Euro 4 va fi taxată cu 385 de euro, iar o maşină de acelaşi tip, dar cu motor Euro 3, va fi taxată cu 756 de euro.
Noul sistem de clacul indică valori în scădere la jumătate pentru taxele aplicate autovehiculelor Euro 2 şi Euro 1 cu motoare de până la 2.000 de centrimetri cubi şi reduceri chiar mai mari la maşinile non-euro. În acelaşi timp, taxa pentru motoarele cu capacităţi de peste 2.000 cmc, din aceste categorii, se apropie sau chiar depăşeşte actualele valori.
La vehiculele Euro 2 cu motoare de 1.400 cmc şi o vechime de şase-şapte ani, noua taxă va fi de 1.213 euro, faţă de 2.604 euro în prezent, iar la vechime de opt-nouă ani, suma scade la 928 de euro. La aceeaşi categorie, motoarele de 1.600 cmc vor fi taxate cu 2.121 de euro, la o vechime de şase-şapte ani ( 2.976 de euro în prezent) şi cu 1.622 de euro la vechime de opt-nouă ani.
Pentru motoarele de 2.000 cmc, cu vechime de şase-şapte ani, taxa urcă la 3.300 de euro, dar sub valoarea actuală de plată, de 4.007 euro. Aceleaşi maşini Euro 2 cu vechime de opt-nouă ani vor fi taxate cu 2.574 de euro.

 

PUTERE.Taxa devine mai mare decât nivelul actual la autovehiculele cu motoare de 3.000 cmc, pentru cele cu vechime de şase-şapte ani urmând să fie plătiţi 10.710 euro, faţă de 6.868 de euro în prezent.
La categoria Euro 1, taxa coboară de aproape trei ori la maşinile cu vechime de 10-11 ani şi capacitate de 1.400 cmc, de la 3.606 euro la 1.323 de euro. Diferenţa dintre nivelurile actuale şi cele propuse de Guvern scade o dată cu creşterea capacităţii. Autoturismele de 1.600 cmc, vechi de 10-11 ani, vor fi taxate cu 2.376 de euro, faţă de 4.121 în prezent, cele de 1.900 cmc cu 3.591 euro, faţă de 4.894 de euro, iar cele de 2.000 cmc cu 3.780 de euro, comparativ cu 5.152 de euro.
Noua taxă va depăşi nivelurile actuale la maşinile Euro 1 de 2.500 cmc, pentru care se vor plăti 6.750 de euro, faţă de 6.439 de euro în prezent. Aceeaşi situaţie se regăseşte la motoarele Euro 1 de 3.000 cmc, unde taxa va creşte de la 7.727 de euro la 11.340 de euro.
La vehiculele non-euro, vechi de 15-16 ani, grila stabilită de Guvern indică taxe de 735 de euro pentru motoarele de 1.400 cmc (faţă de 4.007 euro în prezent), 1.320 de euro la motoare de 1.600 cmc (4.579 euro), 1.995 de euro la motoare 1.900 cmc (5.438 de euro) şi 6.300 euro la motoare de 3.000 cmc (8.586 de euro).


elena.stan@jurnalul.ro

×