x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Bucuresti-Brasov, cu banii BERD

Bucuresti-Brasov, cu banii BERD

09 Mai 2005   •   00:00

Contractele de parteneriat public-privat incheiate de fostul Guvern pentru constructia Autostrazii Bucuresti-Brasov vor fi inlocuite de un proiect care va fi finantat de institutiile europene.

  • de IOHANNA ONACA PURDEA
  • ECONOMIC/BUSINESS
  • Click pentru a mari
    Premierul Calin Popescu Tariceanu spune ca realizarea Autostrazii Bucuresti-Brasov va avea alte surse de finantare decat bugetul de stat.

    "Solutia care se contureaza este de a renunta la aceasta formula de parteneriat si de a lucra cu Comisia Europeana, care este dispusa sa asigure finantare din Fondul de coeziune. Vrem sa avem costuri cat mai reduse pentru contribuabili, iar daca Uniunea Europeana este dispusa sa ne finanteze, pe mine nu ma intereseaza acest parteneriat public-privat, care este o sursa buna de venituri pentru anumiti contractori. Nu inteleg de ce trebuie sa platim noi cand putem avea sprijin de la UE. Vreau sa lucram corect, in folosul Romaniei", a spus Tariceanu.

    Proiectul ar urma sa fie finantat cu fonduri acordate de catre Uniunea Europeana, pe de-o parte, si de un grup de finantatori, condus, cel mai probabil, de Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare (BERD), pe de alta parte. Intrebat daca proiectul va fi derulat impreuna cu aceleasi firme, premierul a afirmat doar ca proiectul de constructie va fi separat de cel de finantare, fara a furniza detalii.

    REZILIERE. Cu doua zile in urma, premierul Calin Popescu Tariceanu afirma intr-o emisiune televizata ca este foarte posibil ca Guvernul sa decida anularea contractelor incheiate de fostul Executiv cu firmele Bechtel, Vinci, Strabag si EADS pentru construirea Autostrazilor Brasov-Bors, Bucuresti-Brasov, respectiv securizarea frontierelor nationale. "Cu tot regretul, pentru ca se va produce o intarziere, va trebui in final, mai mult ca sigur, sa luam decizia anularii acestor contracte si organizarii unor proceduri transparente, conform normelor europene", a spus premierul Tariceanu, anuland intr-o fraza negocierile purtate timp de trei ani.

    SE CAUTA ALTE FIRME?
    Tariceanu spune ca in acest moment este greu de precizat daca lucrarea va continua cu aceleasi firme cu care s-au negociat contractele. El a adaugat ca nu poate preciza, deocamdata, daca va fi organizata o noua licitatie pentru acest proiect. "Este greu de spus acum daca vor fi aceleasi firme. Mai intai trebuie finalizata analiza Ministerului Transporturilor", a spus Tariceanu.

    SCANDAL
    Negocierile pentru realizarea unei autostrazi in sistem de parteneriat public-privat pe traseul Bucuresti - Brasov au inceput in 2002. Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a lansat procedurile de achizitie prin acest sistem, iar in urma prezentarii scrisorilor de intentie au fost selectate trei societati pentru fiecare sector de autostrada: Strabag (Austria) pentru Bucuresti - Ploiesti, Vinci (Franta) pentru sectorul Comarnic - Predeal si consortiul format din firmele Ashtrom si Roichman pentru sectorul Predeal - Brasov. Compania Strabag a anuntat ca va utiliza "toate mijloacele legale" pentru a determina autoritatile romane sa respecte initierea contractului de parteneriat public-privat, incheiat in 2004, pentru constructia tronsonului de autostrada Bucuresti-Ploiesti. Si compania Vinci va lua in considerare aceasta varianta, aratandu-si nemultumirea fata de intreruperea negocierilor. "Suntem pregatiti sa aducem fondurile necesare constructiei fara garantii guvernamentale sau scrisori de confort, iar in calitate de investitor suntem obligati sa respectam durata scurta de constructie, de aproximativ 4 ani", a declarat Joel Petit, responsabil pentru megaproiecte al grupului Vinci in Europa de Est.
    ×
    Subiecte în articol: economic