x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Bulgaria 5 – România 0. Succesul bulgăresc şi eşecul românesc

Bulgaria 5 – România 0. Succesul bulgăresc şi eşecul românesc

de IncomeMagazine    |    07 Mar 2013   •   08:35
Bulgaria 5 – România 0. Succesul bulgăresc şi eşecul românesc
Sursa foto: Marin Raica/Intact Images

În primii ani după aderarea la Uniunea Europeană, ne consolam cu gândul că nu eram codaşii Europei, pentru că ultimul loc, în mai toate clasamentele, îi revenea Bulgariei. Între timp, vecinii de la Sud au făcut progrese, iar România a regresat. Concurenţa „veşnică” în unele domenii pare să se apropie de sfârşit. Pentru că vecinii noştri sunt cu mult înaintea noastră. Cum au reuşit să ne depăşească şi ce se mai poate face pentru recuperarea terenului pierdut?

Citeste si LOCURI DE MUNCĂ in banci. BCR, Bancpost și ING Bank, printre angajatori

Aproape 40% dintre români sunt expuşi riscului de sărăcie şi excluziune socială. Este rezultatul celui mai recent studiu Eurostat. Acelaşi procentaj îl au letonii, iar mai rău decât noi stau doar bulgarii, unde procentul săracilor ajunge la 49%. Tot un studiu Eurostat arată că românii sunt printre cel mai prost plătiţi europeni. Doar bulgarii ne sunt inferiori la valoarea salariului minim pe economie. Şi la competitivitate, chiar dacă suntem în picaj, stăm ceva mai bine decât vecinii noştri. Probabil că nu sunt singurele zone în care ne putem lăuda că suntem cu o treaptă deasupra veşnicului nostru concurent, Bulgaria. Diferenţa este că în timp ce noi continuăm să cădem sau, în cel mai bun caz, să rămânem pe loc, vecinii noştri fac progrese în câteva domenii cu care noi ne luptăm de ani buni: turism, fiscalitate, infrastructură, atragerea de bani europeni. Până şi investitorii străini par să prefere mai mult ţara vecină. Bulgaria - cu o populaţie de 7,3 milioane de locuitori, de aproape trei ori mai mică decât a României, cu un PIB de 54 de miliarde de dolari, de peste trei ori mai redus, şi o suprafaţă de 110.000 de kilometri pătraţi, de peste două ori mai restrânsă - pare să fi găsit reţeta succesului. Cel puţin în aceste domenii cheie.

Citeste si Companiile care nu-i pot despăgubi pe români în caz de calamitate

TURISMUL SALVATOR

Unul din câmpurile de bătălie unde Bulgaria a invins indiscutabil România este cel al turismului. Deşi este o ţară de două ori mai mică şi fără la fel de multe obiective turistice, Bulgaria reuşeşte să atragă mai mulţi vizitatori străini decât România. Evoluţia pozitivă a acestui sector în ţara vecină a stârnit şi interesul unor companii de la noi. „Dorim să dezvoltăm divizia HoReCa în Bulgaria şi ne aşteptăm să meargă la fel ca piaţa din România”, spune Daniel Mocanu, acţionar majoritar al firmei DAAS, care furnizează, printre altele, produse pentru industria HoReCa (hoteluri, restaurante, catering).
Compania românească, cu afaceri de peste 23 de milioane de euro în 2012, păşeşte pe urmele altor firme care au luat în vizor ţara vecină, precum Siveco, Arabesque şi Rompetrol. „Mergem în Bulgaria pentru că urmărim anumiţi clienţi care se extind şi pe această piaţă”, adaugă Mocanu. Pe lângă clienţii actuali, pe care îi urmează la sud de Dunăre, furnizorul român speră să câştige contracte şi cu firme din Bulgaria.

Citeste si Industria bancară din Romania şi scheletele din dulap

Magnetul lor

Motivul pentru care ţara vecină a devenit interesantă pentru furnizorii români din HoReCa este lesne de înţeles. În timp ce în hotelurile şi pensiunile din România se cazau anul trecut 1,6 milioane de turişti străini, în Bulgaria ajungeau de două ori mai mulţi. Cheia succesului: colaborarea cu touroperatorii străini, în special cei germani, spune consultantul în turism Traian Bădulescu. „Înainte de Revoluţie, aveam mai mulţi turişti străini decât bulgarii. După aceea, noi nu am mai ţinut legătura cu touroperatorii germani, spre deosebire de bulgari, care au fost ajutaţi cu credite şi consultanţă”, explică Bădulescu de ce pe litoralul românesc mai vin până la 10.000 de turişti străini, iar pe cel bulgăresc sunt peste un milion. În schimbul beneficiilor acordate, touroperatorii străini le-au cerut bulgarilor tarife mai mici pentru turişti. Aşa se explică TVA-ul de doar 10% la mâncare pentru turiştii care vin prin agenţii în Bulgaria.

Facilităţile fiscale acordate în ţara vecină au făcut ca şi costurile hotelierilor bulgari să fie mai reduse decât ale celor din România, unde, deşi TVA-ul pentru cazare este de 9%, cel pentru mâncare este de 24%, arată Bădulescu.

Citeste si de ce sunt bulgarii mai atractivi pentru investitorii straini


Citeste si Rusia revine la SUBMARINELE nucleare din TITAN, unice in felul lor

×
Subiecte în articol: bulgaria Investitii