x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Calea ferată spre Otopeni, supervizată de o firmă acuzată de fraudarea CFR

0
Autor: Cristian Anton 21 Aug 2019 - 07:50
Calea ferată spre Otopeni, supervizată de o firmă acuzată de fraudarea CFR
Vezi galeria foto


Lucrările la calea ferată care va lega Bucureştiul de Aeroportul Henri Coandă vor fi supervizate de Baicons Impex SRL, firmă care primeşte majoritatea contractelor de consultanţă ale CFR. Societatea şi patronul său, Marin Baicu, sunt acuzaţi de DIICOT că ar fi prejudiciat tocmai CFR cu 34 de milioane de lei. Cu toate acestea, Baicons Impex primeşte în continuare bani grei de la compania de stat, inclusiv pentru studii de fezabilitate care nu au fost niciodată utilizate.

 

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a atribuit pe 4 iulie 2019 contractul de „consultanţă şi supervizare a proiectării şi execuţiei lucrărilor aferente obiectivului de investiţii „Modernizarea liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Aeroportul Internaţional Henri Coandă Bucureşti, Faza I: Racord cale ferată la Terminalul T1, Aeroport Internaţional Henri Coandă Bucureşti””. Durata contractului este de 76 de luni şi este finanţat din fonduri europene. Câştigătoare a fost desemnată Baicons Impex SRL, care va primi pentru serviciile sale 5.194.260 lei, fără TVA.

Bani pentru studii niciodată utilizate

Baicons Impex SRL are ca domeniu de activitate ingineria şi consultanţa tehnică şi a raportat pentru anul 2018 o cifră de afaceri de 12.990.120 lei şi un profit net de 996.215 lei, cu 57 de angajaţi, cu o creştere spectaculoasă faţă de anul anterior, când declara afaceri de 8,5 milioane lei şi pierderi de peste 2 milioane lei. Firma deţinută de Marin Baicu este una din principalele beneficiare ale banilor CFR destinaţi studiilor de fezabilitate, de multe refăcute şi mai mereu nefolosite niciodată. În ultimii ani, Baicons Impex a primit peste 40 de contracte de la stat şi în principal de la CFR, în valoare totală de circa 15 milioane de euro.

 

Un studiu de fezabilitate făcut de Baicons Impex SRL pentru reabilitarea căii ferate dintre Cluj Napoca şi Episcopia Bihorului a majorat preţul proiectului cu 100 de milioane de euro şi a devansat termenul de finalizare din 2020 în 2025

Practic, jumătate din contractele de consultanţă încheiate de CFR din 2012 până în prezent au fost câştigate de Baicons Impex SRL, singură sau în diferite asocieri. Pe lângă cel din iulie 2019, privind supervizarea lucrărilor la calea ferată spre Aeroportul Henri Coandă, firma a mai primit proiectarea unor lucrări la SRCF Galaţi (275.000 lei în mai 2019), expertiza unor modernizări la SRCF Timişoara (423.000 lei în mai 2019), actualizarea unui proiect la o linie ferată din Baia Mare (34.000 lei în ianuarie 2019), revizuirea studiului de fezabilitate a căii ferate Bucureşti Nord- Aeroportul Henri Coandă (2,5 milioane în iulie 2018) etc. Potrivit unui raport al Corpului de Control al premierului, din 2016, Baincons Impex este printre principalii beneficiari ai banilor CFR pentru studii de fezabilitate care nu au fost niciodată utilizate.

Grup infracţional organizat

Marin Baicu şi Baicons Impex SRL sunt achetaţi de DIICOT într-un dosar de evaziune fiscală, spălare de bani şi delapidare, deschis în 2014. Potrivit procurorilor, în perioada 2011 – 2014, Dragoş Nedelcu - administrator al Nuts Consulting SRL, Pathway Advisors SRL şi C&D Best Design Concept SRL, Marin Baicu- administrator al Baicons Impex SRL, LGB Transark SRL şi Vio Top SRL, Dan Besciu – asociat şi administrator al Euroconstruct 98 Trading SRL, Praher Peter şi Josep Horneger- administrator al Swietelsky Baugesselschaft Mbh Linz Sucursala Bucureşti şi Swietelsky Construcţii Feroviare SRL „au iniţiat şi constituit un grup infracţional organizat ce a avut drept scop obţinerea prin mijloace frauduloase a unor mari sume de bani, provenite din fonduri publice angajate de companii aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor (Compania Naţională de Căi Ferate şi CNADNR) pentru organizarea şi derularea unor achiziţii publice de lucrări de infrastructură feroviară şi rutieră”.

34 milioane de lei ar fi prejudiciul adus CFR de Marin Baicu şi complicii săi, potrivit DIICOT 

„Modalitatea de săvârşire a faptelor constă în obţinerea de către membrii grupului infracţional organizat a unor contracte de infrastructură rutieră şi feroviară şi derularea lor în condiţii păgubitoare pentru companiile de stat achizitoare, prin angajarea unor cheltuieli nereale, aparent necesare derulării proiectelor, operaţiuni urmate de transferul unor mari sume de bani, în mod succesiv din conturile companiilor de stat, în conturile societăţilor controlate de inculpaţi, pentru ca în final, aceste sume să fie retrase în numerar sau folosite de inculpaţi în interes personal, pentru achiziţia unor imobile în centrul Capitalei sau pentru plata unor vacanţe şi cumpărături de lux”, arăta DIICOT la acea vreme.

CFR a semnat în iunie 2019 contractul pentru proiectarea şi execuţia celor 3 kilometri de cale ferată şi staţia de la terminalul sosiri a Aeroportului Henri Coandă, proiect care cuprinde şi un viaduct lung de 1,5 kilometri peste DN1. Câştigătoarea contractului de 398,16 milioane lei, fără TVA, este asocierea Arcada – ISPCF SA- DB Engineering & Consulting GMBH, iar termenul de finalizare al lucrărilor este mai 2020, înaintea EURO 2020. Ideea de a conecta Bucureşti de Aeroportul Henri Coandă este vechi din 2008, când CFR a plătit un studiu de fezabilitate în acest sens, dar a abandonat proiectul din lipsa banilor.

 

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Guvernul ascunde sub preș marile probleme din agricultură. Analiza oficială, cosmetizată aiurea: pierdem bani de la Bruxelles

Guvernul ascunde sub preș marile probleme din agricultură. Analiza oficială, cosmetizată aiurea: pierdem bani de la Bruxelles
După o primă variantă a setului de analize tip SWOT asupra agriculturii, în care se semnalau punctele tari și slabe, respectiv oportunitățile și amenințările sectorului, Ministerul Agriculturii a ieșit cu o a ...

Cîţu: Investiţiile şi consumul vor atenua căderea economiei în 2020 şi vor pune bazele creşterii în 2021

Cîţu: Investiţiile şi consumul vor atenua căderea economiei în 2020 şi vor pune bazele creşterii în 2021
Guvernul a adus 16,1 miliarde lei în primele şase luni în economie, iar investiţiile plus consumul vor atenua căderea PIB în 2020 şi vor pune bazele creşterii în 2021, a spus Florin Cîţu, ministrul de...

BOMBA! Damen pierde recursul în procesul corvetelor

BOMBA! Damen pierde recursul în procesul corvetelor
Curtea de Apel București a publicat pronunțarea în recursul deschis de DAMEN în procesul corvetelor. MAGISTRAȚII AU RESPINS RECURSUL COMPANIEI OLANDEZE, CEEA CE DESCHIDE CALEA PENTRU SEMNAREA...

Video. Jurnalul de economie. Unde și cum mai putem pleca în vacanță

Video. Jurnalul de economie. Unde și cum mai putem pleca în vacanță
Deși veștile cu privire la pandemia Covid 19 nu sunt deloc în măsură să ne liniștească, oamenii au nevoie să-și ofere zile de repaos, zile de vacanță. Ce destinații mai putem, alege? La Jurnalul de...

Pandemia a costat, la CEZ, 1.000 de euro per angajat

Pandemia a costat, la CEZ, 1.000 de euro per angajat
Valoarea costurilor materialelor de protecție anti-COVID achiziționate pentru angajații Grupului CEZ în România în perioada martie-iunie 2020, a fost de aproximativ 8,5 milioane de lei, a transmis compania, pentru...

Programul IMM Invest a depăşit 10 miliarde de lei în două luni

Programul IMM Invest a depăşit 10 miliarde de lei în două luni
La aproape două luni de la startul programului IMM Invest, băncile înscrise în program au aprobat 11.589 de cereri din partea IMM-urilor, volumul total al finanţării garantate ridicându-se la 10,2 mld. lei, de 34...

Ce au cumpărat românii în perioada de pandemie

Ce au cumpărat românii în perioada de pandemie
Preferința pentru cumpărăturile online se află în creștere, grija pentru sănătate fizică și mentală a devenit la fel de mare ca cea pentru locul de muncă, în timp ce intențiile privind cheltuielile sunt...

Comerțul exterior, pagubă de 7 mld. euro

Comerțul exterior, pagubă de 7 mld. euro
Vindem în străinătate tot mai puține bunuri care înglobează fabricare calificată, și aceasta se observă dramatic în cifrele oficiale. Balanța comercială a înregistrat, în primele cinci luni ale acestui an,...

Viteza de tăiere a pădurilor din România, de 50 de ori mai mare decât a plantărilor

Viteza de tăiere a pădurilor din România, de 50 de ori mai mare decât a plantărilor
Deși România este o țară cu resurse forestiere reduse, preocupările pentru creșterea suprafeţelor împădurite pot fi considerate minore, relevă un studiu publicat pe site-ul Academiei Române. În timp ce...

Cum pot firmele mari să „fure” din banii de la stat pentru IMM

Cum pot firmele mari să „fure” din banii de la stat pentru IMM
Banii destinați întreprinderilor mici și mijlocii (IMM) în programele de sprijin anticriză pot fi foarte ușor „furați” de companiile mari, întrucât statul - care alocă sau gestionează aceste fonduri - nu...

România oferă cea mai slabă protecție anticriză

România oferă cea mai slabă protecție anticriză
Pachetul de măsuri economice oferit de România mediului de afaceri valorează doar 4,8% din Produsul Intern Brut (PIB), aceasta fiind cea mai mică alocare din Uniunea Europeană, a remarcat economistul-șef al...

Activele fondurilor de pensii din Pilonul III au depășit 2,56 miliarde de lei

Activele fondurilor de pensii din Pilonul III au depășit 2,56 miliarde de lei
Activele fondurilor de pensii facultative au ajuns la peste 2,56 miliarde de lei în data de 29 mai 2020, cu 15,9% mai mult față de aceeași dată din anul trecut, arată datele Autorităţii de...

Florin Cîțu: Pensiile vor fi majorate cu 10%. E o propunere pe care o facem noi, cu criză la nivel global

Florin Cîțu: Pensiile vor fi majorate cu 10%. E o propunere pe care o facem noi, cu criză la nivel global
Ministrul Finanțelor Publice, Florin Cîțu, a declarat că pensiile vor fi majorate cu 10% în acest an. „Este o propunere pe care o facem noi în contextul acesta, cu criză la nivel global. Cu...

Inspectorii de muncă vor face controale inopinate la agenții economici

Inspectorii de muncă vor face controale inopinate la agenții economici
Inspectorii de muncă trebuie să meargă inopinat la agenții economici, fără să-i anunțe în prealabil, a declarat ministrul Muncii și Protecției Sociale, Violeta Alexandru. Ea le-a cerut șefilor...
Serviciul de email marketing furnizat de