BUSINESS
TEXTILE - Eliminarea contingentelor da liber competitiei pe piata globala
Inceputul anului a adus o transformare fundamentala a pietei de textile si articole de imbracaminte. Principalii beneficiari vor fi producatorii de profil din China si India, dar si consumatorii din intreaga lume.
ELIZA POPA
COMPETITIE. Confectionerii asiatici sunt gata sa invadeze lumea cu produse ieftine
|
SUPEROFERTA. Analistii din domeniu estimeaza ca preturile practicate in magazine la jeansi, tricouri si alte articole de imbracaminte ar putea scadea cu pana la 20%-30%, avertizand insa ca acest lucru nu se va intampla chiar "peste noapte". La randul sau, Banca Mondiala anticipeaza o crestere anuala de aproximativ 20 de miliarde de dolari a volumului exporturilor de textile realizate de tarile in curs de dezvoltare. In acelasi timp, Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OCDE) apreciaza ca o familie cu patru membri, cu venituri medii, ar putea economisi anual pana la 270 de euro (335 de dolari) pe fondul eliminarii contingentelor si a reducerii preturilor de pe piata, ca urmare a intensificarii competitiei.
ANOMALII. Decizia Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) in privinta liberalizarii exporturilor de textile ale Chinei si Indiei pune capat unei "anomalii" existente in comertul international si plaseaza articolele de imbracaminte pe aceeasi treapta cu alte marfuri. Contingentele in cauza au fost introduse in 1995, o data cu infiintarea OMC, inlocuind un acord similar care data din urma cu circa 40 de ani si care restrictiona, la randul sau, exporturile producatorilor traditionali. Aceste limitari se pare ca au favorizat insa dezvoltarea industriei de textile in alte state in curs de dezvoltare, unde - in mod normal - o astfel de evolutie nu ar fi avut loc. O mare parte din aceste state sunt, de fapt, nevoite sa importe materie prima pentru a produce imbracaminte la un cost final mai ridicat. "Numerosii producatori sunt rezultatul acestui program de contingente", afirma Laura Jones, director executiv al Asociatiei americane de Importatori de Textile si Imbracaminte.
DOMINATIE. Un studiu realizat recent de OMC arata ca, dupa liberalizarea exporturilor, produsele Chinei vor ajunge sa reprezinte jumatate din importurile de textile si imbracaminte ale Statelor Unite, fata de o pondere de 16% in 2002. De asemenea, cota Indiei ar putea creste de la 4% la 15%. Potrivit acordului de aderare a Chinei la Organizatia Mondiala a Comertului, din 2001, statele membre pot introduce taxe de protectie fata de produsele chinezesti si pot limita rata anuala de crestere a importurilor la 7,5%, daca demonstreaza ca acestea le afecteaza semnificativ piata. Pe de alta parte, taxele vamale la produsele textile sunt, in general, mai mari decat la alte categorii de marfuri. In cazul exporturilor catre piata americana, China va trebui sa plateasca taxe de 14,6%, fata de o medie de 3,5% pentru ansamblul bunurilor industriale. In schimb, pentru producatorii europeni, solutia pentru a-si mentine pozitia ar putea fi concentrarea asupra produselor de calitate si dezvoltarea unor piete de nisa, asa cum a procedat Italia, al doilea mare exportator de imbracaminte, dupa China.
LOVITA
|
Presedintele Federatiei Patronatelor din Industria Usoara, Maria Grapini, a estimat recent ca exporturile romanesti de textile, confectii si incaltaminte ar putea sa scada anul viitor cu 10%-15%, ca urmare a concurentei reprezentate de produsele din tarile asiatice, in special din China. Ea a sugerat ca Romania ar trebui, in noile conditii, fie sa se orienteze catre alte piete (SUA sau Africa), fie sa continue colaborarea cu partenerii actuali din UE, insa productia sa se axeze pe livrarea de articole mai scumpe, realizate in cantitati mici.
|