x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Compensaţiile pentru întârzierea trenurilor, amânate încă 5 ani

0
Autor: Adrian Stoica1 04 Mar 2019 - 11:59
Compensaţiile pentru întârzierea trenurilor, amânate încă 5 ani Lucian Alecu
Vezi galeria foto


Acordarea despăgubirilor pentru întârzierea trenurilor va rămâne un vis pentru călătorii CFR şi în următorii cinci ani. Acestea ar fi trebuit acordate începând cu acest an, dar Ministerul Transporturilor a pregătit un proiect de Hotărâre de Guvern prin care se amână introducerea lor până în 2024. La cum merg trenurile de călători astăzi în România, despăgubirile ar fi imense, iar pentru cel mai mare operator, compania CFR Călători, acest lucru ar fi cauzat serioase probleme financiare. Numai în 2017, trenurile de călători au totalizat întârzieri de peste 4,96 de milioane de minute, ceea ce înseamnă aproape 10 ani.

 

În decembrie 2009, intrau în vigoare dispoziţiile Regulamentului (CE) nr. 1371/2007 prin care acordarea compensaţiilor devenea obligatorie în cazul întârzierilor. Regulamentul prevedea însă că statele membre UE pot obţine maximum trei derogări de la aceste dispoziţii, de câte cinci ani fiecare. Guvernul se pregăteşte acum să uziteze de cea de a treia derogare pentru a salva compania CFR Călători.

 

Întârzieri tot mai mari

Deşi a evitat până acum timp de 10 ani să acorde compensaţii financiare pentru întârzierea trenurilor de călători, situaţia nu este prea mult schimbată, numărul minutelor de întârziere crescând constant. De exemplu, în 2012 întârzierile trenurilor de călători au totalizat 4,1 milioane de minute, iar în 2017 ajunseseră la 4,96 milioane de minute, conform ultimului raport de activitate publicat de CFR Infrastructură. În acelaşi timp, numărul minutelor de întârziere provocate de starea precară a infrastructurii feroviare a crescut de la 1,53 milioane în 2012, la 2,08 milioane în 2017, potrivit aceluiaşi document.

 

Total minute de întârziere (mil. minute)

2017        4,96

2016        4,76

2015        3,12

2014        3,24

2013        2,55

2012        4,1

       

Minute de întârziere generate de infrastructura precară (mil. minute)

2017        2,08

2016        2,63

2015        1,36

2014        1,07

2013        1,37

2012        1,53

 

Ce prevăd reglementările UE

Odată cu intrarea în vigoare a Regulamentului (CE) nr. 1371/2007, în Uniunea Europeană călătorii primesc despăgubiri de 25% din preţul biletului dacă trenurile întârzie între 60 şi 119 minute sau de 50% pentru întârzieri de peste 120 de minute. Mai mult, în cazul în care întârzierea trenului a provocat pierderea ultimei legături feroviare din acea zi, despăgubirea poate ajunge la 100% din preţul biletului, la care se adaugă o noapte de cazare la un hotel de trei stele, cameră single. La sfârşitul anului trecut, Parlamentul European a propus majorarea despăgubirilor la 50% din valoarea biletului  pentru întârzieri cuprinse între 60 şi 90 de minute, la 75% pentru întârzierile cuprinse între 90 şi 119 de minute, iar pentru întârzierile mai mari de 120 de minute despăgubirea să urce la 100%. În plus, parlamentarii europeni vor ca statele UE să renunţe la scutiri în termen de cel mult un an de la intrarea în vigoare a noilor propuneri.


 

Acordarea acestor derogări pentru următorii 5 ani este imperios necesară, devenind foarte dificil de asigurat nivelul de regularitate impus de art. 15-17 din Regulamentul (CE) nr. 1371/2007, despăgubirile şi compensaţiile pentru întârzieri producând pagube financiare semnificative operatorilor feroviari ca urmare a stării deficitare a infrastructurii feroviare, pentru care gestionarul de infrastructură nu poate fi tras la răspundere.

Proiect de Hotărâre de Guvern.

 

Liberalizarea aşteaptă după colţ

Începând cu data de 16 iunie 2019, vor intra în vigoare prevederile Pachetului IV Feroviar, care vor impune conceptul de spaţiu feroviar unic european, ceea ce implică încurajarea concurenţei în zona transportului feroviar de călători şi marfă. Acest lucru va duce la asigurarea unui acces liber şi nediscriminatoriu pe piaţă pentru orice companie. Referindu-ne la România, acest lucru va afecta poziţia societăţii de stat CFR Călători, care se va vedea pusă în poziţia să concureze cu societăţi din vest, mult mai bine dotate. O astfel de concurenţă este greu de suportat de către CFR Călători, în condiţiile în care în ultimii ani investiţiile în achiziţionarea de material rulant modern au fost zero. Pe de altă parte, şi operatorii privaţi autohtoni ar putea fi afectaţi de viitoarea liberalizare. Fiind companii mici, cu o cotă de piaţă redusă, ei ar putea fi obligaţi să-şi înceteze activitatea sau să fie absorbiţi de companii mai mari.

 

La alţii se poate, la noi, nu

În urmă cu ceva timp, în Japonia, trenurile au întârziat trei minute într-un an, iar acest lucru a fost un mare subiect în Ţara Soarelui Răsare. Şeful căilor ferate a demisionat atunci, iar ministrul Transporturilor s-a simţit obligat să-şi ceară public scuze pentru acest incident. La nivelul anului trecut, compensaţiile plătite clienţilor pentru întârzierea trenurilor de către principalii operatori feroviari din Germania au crescut cu aproape 20 de milioane de euro comparativ cu 2017. Nivelul compensaţiilor a urcat de la 34,6 milioane de euro în 2017, la 53,6 milioane de euro, în 2018.

 

În raportul World Economic Forum, publicat anul trecut, România se situează pe locul 78 la capitolul calității infrastructurii feroviare, având mai puţin de 40% din reţea electrificată, iar trenurile de călători au o viteză comercială de 45 kilometri pe oră


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Profilul angajatului care a lucrat remote în timpul Covid-19

Profilul angajatului care a lucrat remote în timpul Covid-19
Angajatul care a lucrat remote în timpul Covid-19 are sub 45 de ani, cel mult 5 ani de experiență, lucrează în servicii și e îngrijorat privind perspectivele, arată BestJobs. Mai bine de jumătate (58%)...

Violeta Alexandru: Guvernului îi va fi greu să plătească șomajul tehnic dacă revenim la starea de urgență

Violeta Alexandru: Guvernului îi va fi greu să plătească șomajul tehnic dacă revenim la starea de urgență
În cazul în care România ar reveni la starea de urgenţă, guvernului îi va fi greu să plătească şomajul tehnic, conform declarațiilor ministrului Muncii și Protecției Sociale, Violeta...

Curs valutar. Euro rămâne la 4,84 lei. ROBOR se menține stabil. Prețul aurului stagnează

Curs valutar. Euro rămâne la 4,84 lei. ROBOR se menține stabil. Prețul aurului stagnează
Banca Naţională a României (BNR) a anunţat un curs de referinţă de 4,8418 lei/euro, 4,2893716 lei/dolar, 5,4092 lei/liră sterlină, 4,5555 lei/franc elveţian. Curs de referinţă anunțat, ieri, de BNR a ...

Care au fost veniturile lunare pe gospodărie în primul trimestru din 2020. La cât au ajuns cheltuielile

Care au fost veniturile lunare pe gospodărie în primul trimestru din 2020. La cât au ajuns cheltuielile
Veniturile medii lunare pe gospodărie au fost de 5.119 lei în primul trimestru din 2020, din care s-au cheltuit 4.269 de lei, transmite Institutul Naţional de Statistică (INS). În intervalul...

Deficitul comercial a atins cote alarmante. Peste 7,3 miliarde de euro în primele cinci luni ale anului 2020

Deficitul comercial a atins cote alarmante.  Peste 7,3 miliarde de euro în primele cinci luni ale anului 2020
Deficitul comercial al României a ajuns la 7,34 miliarde de euro în primele cinci luni ale anului, în creştere cu 742,3 milioane de euro, față de aceeaşi perioadă din 2019, arată...

Inflația a crescut la 2,6% în luna iunie 2020

Inflația a crescut la 2,6% în luna iunie 2020
Rata anuală a inflaţiei a crescut la 2,6% în luna iunie 2020, de la 2,3% în perioada precedentă. Produsele alimentare s-au scumpit cu 5,35%, serviciile cu 2,78%, iar produsele nealimentare cu 0,68%,...

Fermierii pot depune deconturile pentru măsura "Bunăstarea animalelor" până la 31 iulie

Fermierii pot depune deconturile pentru măsura "Bunăstarea animalelor" până la 31 iulie
Deconturile și documentele justificative pentru Măsura 14 - "Bunăstarea animalelor" pot fi depuse până la 31 iulie, transmite APIA. Este vorba de pachetul pentru trimestrul al II-lea a) - plăţi în...

Tinerii care se mută la țară pot primi 50.000 de euro

Tinerii care se mută la țară pot primi 50.000 de euro
Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a publicat Ghidul Solicitantului aferent programului de finanțări europene nerambursabile „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri” - Submăsura 6.1...

Cum a ajuns România campioana europeană a dobânzilor

Cum a ajuns România campioana europeană a dobânzilor
Cu dobânzi de peste 4,5% pe care trebuie să le plătească pentru împrumuturile pe termen lung, România este, de departe, țara cu cele mai mari costuri de finanțare din Uniunea Europeană, arată datele Eurostat an...

România atipică! Costul caselor și chiriilor: comparație primele trimestre 2007/2020

România atipică! Costul caselor și chiriilor: comparație primele trimestre 2007/2020
Din 2007 până în 2020, prețul caselor și chiriilor au avut pe ansamblul UE evoluții asemănătoare,  crescând cu 20,8%, respectiv 20,5%. O ușoară scădere la prețul caselor s-a înregistrat în...

Ghidului Solicitantului pentru submăsura 6.1 – Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri

Ghidului Solicitantului pentru submăsura 6.1 – Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri
Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) anunță publicarea versiunii finale a Ghidului Solicitantului pentru submăsura 6.1 „Sprijin pentru instalarea tinerilor fermieri” din Programul...

Despăgubiri pentru secetă

Despăgubiri pentru secetă
Guvernul va institui o schemă de ajutor de stat în valoare de 1,088 miliarde de lei pentru despăgubirea producătorilor agricoli din sectorul vegetal, ale căror culturi din toamna anului 2019 au fost afectate de...

Agricultura cu mobilul

Agricultura cu mobilul
În zilele noaste este aproape imposibil să găsiţi pe cineva care să nu aibă un smartphone sau o tabletă. Aceste tehnologii de ultimă generaţie vin în ajutorul utilizatorilor datorită multiplelor funcţii pe ca...

Modificări de legislație privind beneficiarii reali ai companiilor

Modificări de legislație privind beneficiarii reali ai companiilor
Din 9 iulie  2020 intră în vigoare o serie de modificări la legislația pentru translarea Directivei UE  în materia spălării banilor și finanțării terorismului. Astfel, NU mai este impusă...
Serviciul de email marketing furnizat de