x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Consumovirus: Prețuri umflate de goana după „alimentele strategice”

Consumovirus: Prețuri umflate de goana după „alimentele strategice”

de Dan Straut    |    12 Mar 2020   •   09:54
Consumovirus: Prețuri umflate de goana după „alimentele strategice”
Sursa foto: Marin Raica/Intact Images

Media generală a scumpirilor - inflaţia - a fost de 0,25% în februarie faţă de ianuarie, însă anumite produse s-au scumpit mult peste acest prag. Este vorba exact de acele produse cu care, în luna de debut a crizei Coronavirus, românii şi-au umplut sacoşele, golind rafturile magazinelor. Iar comercianţii n-au ezitat să profite de această febră a „consumovirusului”. Astfel că produse precum pâinea, conservele, mălaiul, făina, condimentele, fructele şi compoturile, dar şi articolele de igienă şi de îngrijire medicală, s-au scumpit de peste trei ori mai mult decât media lunii februarie, arată calculele Jurnalul.

 

Pe fondul isteriei create de apariţia (şi) în România a noului virus, în a doua jumătate a lunii februarie, consumatorii au năvălit în magazine şi au cumpărat intensiv produse alimentare mai puţin perisabile şi, desigur, articole dezinfectante (cosmetice şi de igienă) plus celebrele măşti antigripale (de îngrijire medicală). Calculele noastre, bazate pe datele raportate ieri de Institutul Naţional de Statistică (INS), arată că un coş umplut numai cu 10 astfel de produse a avut o scumpire medie de 0,9%, faţă de media de 0,25% a întregului coş al inflaţiei din februarie.


Câteva exemple:
☛ Legumele şi conservele de legume au avut preţuri cu 2,19% mai mari;

☛ Fructele şi compoturile, cu 2,03%;

☛ Condimentele, cu 1,79%;

☛ Cartofii, cu 0,85%;

☛ Mezelurile, cu 0,77%;

☛ Brânzeturile şi carnea, cu 0,65%;

☛ Articolele de îngrijire medicală, cu 0,61%;

☛ Articolele de igienă şi cosmetice, 0,51%;

☛ Pâinea, cu 0,47%

☛ Făina şi mălaiul, cu 0,41%.


Desigur, în zilele când febra cumpărăturilor a atins cote paroxistice s-au întâlnit şi cazuri de speculă, cu scumpiri nejustificat de mari (mai ales la articolele de igienă şi de îngrijire medicală), dar statisticile oficiale citate mai sus au consemnat doar evoluţia pe medie a preţurilor la aceste produse.

Laptele şi mierea s-au ieftinit
Printre puţinele produse ale căror preţuri au scăzut în februarie faţă de luna anterioară se numără laptele, mierea, ouăle şi zahărul (cu mai puţin de 1%), dar şi carburanţii (-1,16%) şi biletele de avion (-21,5%).
Per ansamblu, rata anuală a inflaţiei a scăzut semnificativ în februarie 2020 (faţă de aceeaşi lună din 2019), la 3%, după ce în decembrie fusese de 4%, iar în ianuarie - de 3,6%. Faţă de luna decembrie 2019, în februarie 2020 inflaţia a fost de 0,66%. 
În primele două luni din acest an, media preţurilor la alimente a crescut cu 1,63%, media tarifelor pentru servicii a crescut cu 0,82%, iar preţurile mărfurilor nealimentare au scăzut cu 0,04%, mai arată statisticile oficiale.

×