x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Damen, o poveste de succes în România: “Suntem singurul şantier capabil să construiască nave militare”

0
Autor: Cristian Anton 07 Ian 2019 - 12:55
Damen, o poveste de succes în România: “Suntem singurul şantier capabil să construiască nave militare”
Vezi galeria foto


Șantierul Naval Damen din Galaţi este o poveste de succes care a început în anii 90. Privatizarea din 1999 a fost o reușită, a doua după Dacia Renault în România. S-a tecut rapid la retehnologizarea vechiului șantierul naval și sub managementul grupului olandez acesta este alocat diviziei „defense and security“, devenind centru de excelență pentru producția de nave militare și cu destinație specială. În cei 20 de ani, Damen a investit la Galaţi peste 100 de milioane de euro.

 

Şantierul naval a reuşit să schimbe faţa şi economia Galaţiului. Numai în 2017, profitul net a fost de 11 milioane de lei, de zece ori mai mare faţă de 2016, iar peste 2.200 de gălăţeni lucrează acum acolo şi culeg roadele muncii lor. Damen a construit la Galați peste 400 de nave, din care 29 de nave militare, la o cifră de afaceri cumulată de peste două miliarde de euro și o medie de profit anual de 30 milioane de euro. La Galați sunt livrate în fiecare an cel puţin 20 de nave noi, iar cea mai mare provocare de acum este o navă cu clasă de spărgător de gheaţă pentru guvernul australian.Această navă este, practice, pe lângă un laborator și o navă de aprovizionare a bazelor de acolo, dotată cu multe laboratoare pentru flora și fauna subacvatică și nu numai. Este o navă foarte complexă”, a explicat Laurenţiu Rugină, project manager. Construcţia acestei platforme navale, cu peste 500 de metri pătraţi de laboratoare, cu o autonomie de 90 de zile şi capacitatea de a sparge gheaţa cu o grosime de aproape doi metri, este estimată la 200 milioane de dolari, dar contractul este mult mai amplu şi ajunge la 1,2 miliarde de dolari, pentru că include toate treptele, de la proiectare până la mentenanţă.

 

La Mangalia se vor construi nave uriaşe de croazieră

Iar forţa Damen în România a devenit şi mai mare după ce compania olandeză a decis să investească şi în sudul litoralului. Astfel, în urma unor demersuri care au durat mai bine de doi ani, în iulie 2018 Damen a preluat, în parteneriat cu statul român, cel mai mare șantier naval din Europa, cel de la Mangalia. În ultimii ani, situaţia economică la Mangalia era incertă. Odată ce a ajuns în portofoliul statului român și al olandezilor, au început să curgă din nou comenzile. Aici vor fi construite și uriaşele nave de croazieră. “Ca să putem construi 4 sau 5 nave mari pe an trebuie să dublăm sau chiar să triplăm numărul de muncitori. Deci ţintim un plan de creştere în următorii ani până la 4-5.000 de angajaţi”, a spus Chris Groninger, managing director la Șantierul Naval Damen Mangalia. Şantierul din Mangalia va fi o investiţie majoră pentru piaţa forţei de muncă. Aici vor ajunge să lucreze specialişti înalt calificaţi, iar compania olandeză va deveni un angajator de prim rang pentru industria navală de la Marea Neagră. “Dacă vrem să ne ducem la împlinire ambiţiile trebuie să creştem rapid şi mult. Credem că este un potenţial mare în viitor şi vrem să continuăm să facem asta”, a completat Chris Groninger.

 

Centru special de mentenanţă

Prin crearea parteneriatului cu statul român, Damen poate asigura pe şantierul de la Mangalia o capabilitate suplimentară care vine în întâmpinarea cerinței marinei militare române de a avea un centru special pentru mentenanță, reparații și modernizări, în conformitate cu standardele NATO, denumit: “Integrated Logistic Support”. În cazul în care Damen va prelua contractul pentru dotarea și modernizarea forțelor navale române, în conformitate cu oferta depusă, Damen va colabora cu trei giganți ai industriei de apărare din SUA, care vor furniza și sistemele de armament: Boeing, Raytheon și General Dynamics. “Suntem în discuţii cu Boeing, compania americană, pentru tot felul de proiecte împreună cu ei. Poate fi o afacere interesantă pentru noi”, a precizat Chris Groninger, managing director al Şantierului Naval Damen Mangalia.

 

 “Suntem ca o comunitate la locul de muncă. Am echipa formată jumătate din femei și jumătate din bărbați. Până la ora actuală ne prezentam bine”, Viciu Gabriel, maistru

 

 “Acasă mai stăm două-trei ore cu familia, viața noastră este aici. Acasă prima cafea, a doua la locul de muncă și apoi ne apucăm de treburi”, Istudor Florin, sudor

 

Româna, cea mai vorbită limbă pe şantierele Damen

Centrul de excelență al Șantierului Naval Damen din Galați constituie o adevărată pepinieră de competențe pentru toate cele 35 de șantiere ale grupului care practică detașarea temporară a specialiștilor români în întreaga lume. Peste tot unde Damen construiește nave, românii sunt prezenți, participă la realizarea unor proiecte complexe, precum recenta experiență de lucru în comun cu US defense industry la proiectul de dotare al marinei militare mexicane. Succesul navaliștilor gălățeni, experiența internațională vastă a acestora, va fi transferată, bineînțeles, și Mangaliei.

 

 

Specialiștii gălățeni au căpătat o experiență internațională semnificativă, iar limba româna a devenit cea mai vorbită limbă pe șantierele Damen din întreaga lume.

 

Cei mai puternici parteneri din lume

Încă din momentul în care Guvernul României a anunțat că vrea să înzestreze armata, iar marina militară va fi prioritară prin construcția de patru noi corvete, olandezii de la Damen au fost printre primii care s-au arătat interesați să participe la licitație. Cu o prezență de peste 20 de ani în România, la Galați și o retehnologizare făcută acolo ca la carte, olandezii consideră ca sunt pregătiți pentru a începe imediat derularea contractului. “Suntem un şantier capabil să construiască nave militare complete. Grupul Damen are capacitatea să integreze toate sistemele. Lucrăm cu parteneri americani, avem cei mai puternici parteneri din lume alături de noi, Raytheon, Boeing şi General Dynamics, companii militare gigant din Statele Unite”, a declarat Rino Brugge, directorul general al Şantierului Naval Damen Galați. “De când Damen a preluat şantierul naval din Galaţi, s-au construit 29 de nave militare pentru clienţi internaţionali, țări membre NATO şi europene. Am construit toate navele de ultimă generaţie pentru Marina Regală Olandeză, chiar şi nava-amiral a Marinei Regale Olandeze”, a precizat Rino Brugge.

 

Experiența câștigată afară, adusă acasă

Subsidiara de specialitate a Damen, Marine Engineering din Galați, este cea care realizează întreaga proiectare a navelor militare la nivelul grupului şi se va implica în proiect. De asemenea, specialiştii români care lucrează acum în alte şantiere ale companiei, inclusiv în construcţia de corvete, sunt încântaţi de faptul că pot reveni în ţară, unde pot să pună la dispoziţia României experienţa lor. “Mă numesc Olaru Cătălin Alexandru, sunt coordonatorul mecanic al acestei corvete Damen tip Sigma și construim această navă pentru marina mexicană. Am proiecte executate pentru marina olandeză, marina indoneziană și pentru marina mexicană. În numele întregii echipe, vă transmit ca am fi mândri să construim astfel de bijuterii pentru România, mai ales că vom avea o dublă satisfactie, plăcerea de a sta alături de familie și mândria de a construi pentru România”, este mesajul unui român, dornic să se întoarcă acasă pentru a construi în România corvetele Armatei.

 

Damen: “Avem cea mai bună ofertă”

“Suntem singurul şantier din România capabil să construiască nave militare ”, spune directorul general Rino Brugge. El s-a arătat optimist în privinţa deciziei Guvernului Român cu privire la corvete şi consideră că Damen are cea mai bună ofertă posibilă. “Vă pot spune că propunerea noastră este una dintre cele mai adecvate şi potrivite pentru flota statului român. Şi asta din mai multe motive. Unul dintre ele ar fi că Guvernul României a precizat că ar dori ca navele să fie construite în România, iar dacă ţinem cont de acest criteriu noi suntem singurul şantier din România care este capabil să construiască nave militare şi a făcut-o cu succes în ultimii 20 de ani. În ultimii 20 de ani am livrat nave militare către 13 ţări diferite. În plus de asta, noi considerăm că avem un model şi un produs care este foarte potrivit pentru ceea ce doreşte Guvernul României. Chiar şi în procedură s-a specificat că trebuie să fie un design aprobat, iar Damen este un grup care şi-a dovedit până acum expertiza în nave stadardizate şi în proiecte deja dovedite, iar plaforma pe care noi am oferit-o şi care se numeşte Sigma, a fost construită până acum cu succes de 11 ori. Mai mult decât atât, noi ştim că Guvernul României nu îşi doreşte o navă care să se plimbe şi să navigheze de plăcere, ci doreşte o navă cu capacităţi superioare de apărare. Şi un al treilea criteriu ar fi că noi avem nişte parteneri foarte puternici. Este vorba de americani, de Boeing, Raytheon, General Dynamic, dar colaborăm şi cu partenerii noştri din Europa, de exemplu Thales, pentru sisteme integrate. Aşadar, dacă ţinem cont de toate aceste criterii, noi ne considerăm foarte siguri pe noi, pentru că avem produsul, avem şantierul care poate construi imediat acest tip de navă şi avem şi partenerii, care, fireşte, contează foarte mult pentru că sistemele de armament sunt destul de importante pentru capacitatea de apărare a navei”, a spus Rino Brugge.

 

Construcţia corvetelor la Galaţi, un motiv de mândrie

Şi, dincolo de afacerea în sine, construirea corvetelor la Galaţi ar însemna un motiv de mândrie naţională. “Ideea construcţiei acestor corvete ar însemna pe de o parte o mândrie, pentru că vă imaginaţi ce frumos ar fi să construim aceste nave pentru România, într-un şantier din România, cu forţă de muncă românească, cu tablă tot din România de la Arcelor Mittal, cu proiectarea asigurată tot de o firmă românească. Noi am construit până acum 29 de nave militare pentru 13 ţări din lumea asta, una singură în România, cu atât mai mult ne-am simţi mai mândri ca aceste corvete să fie construite în totalitate la noi. Noi suntem experţi în construcţia de nave militare. Acest transfer de cunoştinţe militare a început de prin anii 2000 şi, da, noi suntem în stare să construim nave militare, iar cei de la proiectare au această capacitate ca să înceapă imediat construcţia unor astfel de nave pe care, de altfel, le-am construit şi încă le avem în construcţie. Dacă e vorba de iahturi, de super-iahturi, acestea se construiesc aici, dacă e vorba de nave militare, aşijderea, tot aici, dacă e vorba de nave mai complexe, cum este spărgătorul de gheaţă, iarăşi aici le construim, şi asta se datorează experienţei şi tradiţiei pe care o avem de atâţia şi atâţia ani”, a precizat Brugge.

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Activele nete ale fondurilor de investiții au depășit 46 miliarde de lei

Activele nete ale fondurilor de investiții au depășit 46 miliarde de lei
Activele nete ale celor 207 fonduri deschise şi închise, locale şi străine, au crescut în luna septembrie cu 1,4%, până la nivelul de 46,5 miliarde de lei (9,8 miliarde de euro), înregistrând o creştere de 11%...

Curs valutar 18 octombrie 2019: Leul s-a depreciat în raport cu principalele valute

Curs valutar 18 octombrie 2019: Leul s-a depreciat în raport cu principalele valute
Banca Naţională a României (BNR) a afişat, vineri, un curs de 4,7556 lei pentru un euro, în creştere cu 0,06 bani (+0,01%) faţă de cotaţia anterioară, de 4,7550 lei/euro. De asemenea, leul s-a depreciat şi ...

Testele cu cărbune sărac în sulf la Termocentrala Mintia sunt bune. Vor fi respectate normele de mediu

Testele cu cărbune sărac în sulf la Termocentrala Mintia sunt bune. Vor fi respectate normele de mediu
Primele teste de la Termocentrala Mintia, în care a fost utilizat cărbune importat din Indonezia, cu un conţinut redus de sulf, sunt în parametrii normali în ceea ce priveşte arderea, susţin...

Locuri de muncă vacante în domeniul medical, în București (127 posturi)

Locuri de muncă vacante în domeniul medical, în București (127 posturi)
127 de locuri de muncă vacante în domeniul medical, în București (127 posturi). Află cum poți să aplici și care sunt condițiile de concurs. Asistent medical generalist debutant PL Spitalul Clinic de...

APIA a început plata ajutorului de stat pentru motorină

APIA a început plata ajutorului de stat pentru motorină
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură (APIA) a început plata ajutorului de stat pentru reducerea accizei la motorina utilizată în agricultură, aferent perioadei 1 aprilie - 30 iunie 2019...

CFR trebuie să semneze contractul pentru tronsonul București-Sighisoara, altfel pierde 800 milioane de euro

CFR trebuie să semneze contractul pentru tronsonul București-Sighisoara, altfel pierde 800 milioane de euro
CFR SA, ca autoritate contractantă, are dreptul să semneze contractul pentru modernizarea tronsonului Braşov-Sighişoara, loturile 1 (Braşov-Apaţa) şi 3 (Caţa-Sighişoara), în caz contrar se va pierde o...

Alertele cibernetice, în creştere

Alertele cibernetice, în creştere
Numărul alertelor de securitate colectate şi procesate de către Centrul Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică (CERT-RO) a ajuns la 1.805, în primele nouă luni ale anului, în timp ce...

Secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene: Puținii bani europeni pe care îi primim vor merge la autostrada Pitești-Sibiu

Secretar de stat în Ministerul Fondurilor Europene: Puținii bani europeni pe care îi primim vor merge la autostrada Pitești-Sibiu
Puţinii bani alocaţi pentru infrastructura României de către Comisia Europeană în viitorul exerciţiu bugetar vor fi direcţionaţi către proiectul autostrăzii Piteşti-Sibiu, a declarat...

Moneda naţională s-a depreciat în raport cu euro şi a câştigat teren în faţa dolarului

Moneda naţională s-a depreciat în raport cu euro şi a câştigat teren în faţa dolarului
Leul s-a depreciat, joi, în raport cu euro, cursul afişat de Banca Naţională a României (BNR) fiind de 4,7550 lei, mai mult cu 0,13 bani (+0,03%) faţă de cotaţia din şedinţa anterioară, când moneda unică...

Japonezii investesc în uzina pe care au năşit-o în 1969

Japonezii investesc în uzina pe care au năşit-o în 1969
Tradiţia colaborării dintre teleormăneni şi japonezi, veche de 50 de ani, se întăreşte cu o nouă infuzie de bani. Concernul nipon JTEKT, care deţine fabrica de rulmenţi Koyo România, fosta Rulmentul...

Românii, tot mai puţini şi bătrâni

Românii, tot mai puţini şi bătrâni
Politicile guvernamentale din ultimii ani pentru creşterea natalităţii şi de atrage înapoi acasă a românilor plecaţi peste hotare au eşuat. Migraţia se menţine la cote ridicate, România fiind ţara de unde...

Lipsa constructorilor transformată într-o afacere

Lipsa constructorilor transformată într-o afacere
Galerie Foto Piaţa construcţiilor în România este în continuă creştere. Conform INS, în perioada 1 ianuarie - 31 august 2019, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, volumul total al lucrărilor de construcţii a...

BCR va opri temporar sistemul informatic pentru carduri

BCR va opri temporar sistemul informatic pentru carduri
Banca Comercială Română (BCR) opreşte sistemul informatic care gestionează operaţiunile cu carduri, în noaptea de vineri spre sâmbătă, 18-19 octombrie 2019, potrivit unui comunicat al băncii. În intervalul...

Un român mănâncă 100 de kilograme de pâine pe an și 58 de kilograme de carne

Un român mănâncă 100 de kilograme de pâine pe an și 58 de kilograme de carne
Pâinea şi produsele de franzelărie reprezintă unul din alimentele de bază pentru români, anul trecut consumul mediu lunar fiind de 8 kilograme, ceea ce înseamnă 96,5 kilograme de persoană pe an, potrivit un...

Costică Mustaţă, ales preşedintele interimar al Camerei de Comerţ şi Industrie Bucureşti

Costică Mustaţă, ales preşedintele interimar al Camerei de Comerţ şi Industrie Bucureşti
Colegiul de Conducere al Camerei de Comerţ şi Industrie a Municipiului Bucureşti (CCIB), întrunit în data de 11 octombrie 2019, l-a ales în funcţia de preşedinte interimar al Camerei bucureştene pe Costică T....
Serviciul de email marketing furnizat de