x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie De ce se închide la non-stop

De ce se închide la non-stop

de Dan Straut    |    08 Ian 2020   •   12:13
De ce se închide la non-stop
Sursa foto: Diana Oros

Buticurile şi alimentarele mici, din categoria ”Comerţ cu amănuntul în magazine specializate“, au mers în pierdere în fiecare din primele 11 luni ale anului trecut, arată datele raportate ieri de Institutul Naţional de Statistică (INS). Lipsa de personal, incapacitatea de a atrage finanţări şi invazia până la nivel de cartier/comună a marilor reţele de retail au fost principalele motive pentru care, în 2019, practic s-a închis la non-stop.

 

Cele mai mari scăderi ale cifrelor de afaceri (care exprimă vânzările) din 2019 au fost înregistrate în lunile de primăvară (martie -22.9% faţă de aceeaşi lună din 2018, aprilie -14,4% şi mai -22,4%) şi la sfârşitul toamnei (octombrie -14,1% şi noiembrie -19,5%). De fapt, în niciuna din primele 11 luni ale anului trecut afacerile micilor alimentare nu au crescut, acest gen de magazine consemnând pierderi după pierderi. De cealaltă parte însă, marilor reţele de retail modern le-a mers din plin, vânzările acestora consemnând creşteri în fiecare lună din 2019, cuprinse între 4% şi 12%, mai arată datele INS.

 

Angajările nu mai sunt posibile

Primele semne ale crizei s-au arătat încă de la începutul anului trecut, când salariul minim pe economie a crescut brusc şi micii comercianţi nu şi-au mai permis să-şi ţină angajaţii. Anunţul ”Angajăm personal/vânzătoare” apare pe uşa fiecărui butic de cartier, dar cine să vină să stea 12 ore pentru un salariu la limita minimumului pe economie? Mai ales că alături, la hipermarket, media salariului a trecut de 3.000 de lei, se dau şi produse, şi bonuri de masă, se decontează şi transportul. Patronii micilor alimentare au ajuns să stea ei înşişi la tejghea (dacă nu cumva au tras obloanele), pentru că vânzările scad de la lună la lună, marjele de profit se subţiază continuu şi concurenţa este sufocantă. S-a îngălbenit de vechime hârtia aia cu ”Angajăm”, de pe uşă, nu atât pentru că vin tot mai puţini clienţi, ademeniţi de hipermarketul de alături, cât pentru că salariul unui eventual angajat ar fi prea mic faţă de orele lucrate. Angajările au devenit, practic, imposibile.

 

 

Comerţul cu amănuntul a crescut, ca medie naţională, cu 7% în primele 11 luni din 2019, pe fondul creşterilor cu 5,6% a vânzărilor la alimente, cu 8,5% la produsele nealimentare şi cu 6,6% la carburanţi, arată datele INS.

 

Vânzările online au explodat în luna lui Black Friday

În luna noiembrie 2019, când marii retaileri au operat reducerile deja tradiţionale de Black Friday, vânzările pe internet au crescut cu 82,8% faţă de octombrie. Faţă de noiembrie 2018, vânzările online au rămas la aceeaşi valoare, în condiţiile în care la ediţia din acel an se dublaseră faţă de 2017. Potrivit INS, în primele 11 luni vânzările online au crescut cu 6,3%, în decelerare uşoară faţă de perioadele anterioare (+9,8% în trimestrul I, respectiv +8% în semestrul I şi +7,5% în primele 9 luni din 2019).

Ovidiu Gheorghe, preşedintele Asociaţiei Companiilor de Distribuţie de Bunuri din România (organizaţie care înglobează şi proprietarii de magazine mici), ne explică de ce afacerile din acest sector de comerţ s-au prăbuşit în 2019. ”Ne confruntăm cu lipsa lucrătorilor comerciali și cu extinderea nejustificată economic și insuficient controlată de către autorități a marilor rețele comerciale. De 15, ani România este supusă unei campanii de cucerire a spațiilor comerciale, iar victimele acestui război al supermarketurilor sunt micii antreprenori români”, afirmă Ovidiu Gheorghe.

 

Concurenţa hipermarketurilor nu mai lasă nicio şansă pentru magazinele mici de cartier

 

×