x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie De post - Soia, carnea romanilor

De post - Soia, carnea romanilor

24 Noi 2004   •   00:00

ECONOMIC
Pateurile, crenvurstii, snitelele, branza si laptele de soia se afla la mare cautare in aceasta perioada. Firmele de profil au anuntat deja triplarea productiei. Romanii prin traditie respecta postul Craciunului, de aceea consumul produselor vegetale, al caror gust seamana cu carnea sau lactatele, se afla la mare cautare in aceasta perioada. Pateurile, crenvurstii, snitelele, chiftelutele din legume, branza si laptele de soia au devenit o sursa importanta de venit pentru producatori.

CATALIN BUDESCU, IOHANNA ONACA PURDEA

Click pentru a mari imaginea
ALTERNATIVA. Produsele vegetale au inceput sa inlocuiasca multe din produsele traditionale din carne sau lactatele
De la supermaketuri pana la magazinele mici, postul Craciunului isi face simtita prezenta pe rafturi prin gama tot mai mare de produse pe care producatorii le ofera in aceasta perioada. Potrivit producatorilor produselor de post, vanzarile sunt de la un an la altul tot mai mari. Producatorii au cresteri de productie de aproximativ trei ori mai mari in postul Craciunului in comparatie cu restul anului.

MEZELURI VEGETALE. Marii producatori de salamuri si pateuri au lansat carnati, parizer si crenvursti vegetali, produse din ce in ce mai cautate in perioada postului. "Noi producem aceste sortimente de patru ani si avem cresteri constante de la an la an. Premisa de la care am plecat cand ne-am gandit sa intram pe aceasta bresa a fost ca romanii sunt un popor religios, care respecta perioadele de post, si am vrut sa oferim o alternativa. Dupa care am observat ca s-a creat si un segment de consumatori care cumpara produsele de post tot timpul anului pentru un mod de viata sanatos", ne-a declarat Cristian Ungureanu, director de distributie la firma CrisTim. El afirma ca anul acesta au introdus pe piata doua noi produse, gama totala ajungand la sase: parizer, salam, crenvursti, carnati si doua sortimente de pateuri vegetale. "Este clar ca vindem mai mult ca anul trecut, productia noastra fiind acum, pentru aceasta perioada, la peste 100 de tone de produse de post vegetale", a concluzionat Ungureanu.

LAPTE DE POST. Romanii cauta insa si alte alimente care sa inlocuiasca produsele animale. "Cel mai bine se vinde branza tofu, unde am constatat o crestere continua a cererii", spune Aurelian Eremia, directorul general al Inedit SRL. Insa si laptele din soia a inceput sa castige increderea romanilor. El este de parere ca perceptia consumatorilor vizavi de laptele vegetal s-a schimbat, ceea ce se reflecta in cresterea vanzarilor in acest an. "Anul trecut am produs 150.000 de sticle, iar in 2004, productia a urcat la circa 230.000 de sticle", ne-a declarat Aurelian Eremia.

VANZARI. Consumul de produse vegetale si din soia este mult mai scazut in Romania comparativ cu alte tari, dupa cum spun producatorii. "Suntem cu mult in urma fata de Europa. In Romania, piata alimentelor de soia este ajutata mai mult de posturi, fara de care probabil producatorii nici macar nu ar exista", este de parere Aurelian Eremia. Cu toate acestea, in ultima perioada a inceput sa se contureze o piata constanta pentru aceste alimente si in afara perioadelor de post. Interesul romanilor pentru astfel de produse a inceput sa creasca, dovada fiind vanzarile in urcare. "Anul trecut am avut o cifra de vanzari de 30 miliarde de lei, iar anul acesta de circa 40 miliarde de lei", a spus managerul firmei Inedit.

La randul ei, Andreea Mihai, marketing manager la Carrefour Romania, este de acord ca vanzarea pentru aceste produse a crescut o data cu preocuparea pentru o alimentatie sanatoasa. "Cele mai bine bine vandute produse de post sunt soia si pateurile vegetale, dar branzeturile si mezelurile vegetale castiga tot mai mult teren", ne-a declarat Andreea Mihai. "In functie de produse, acum cresterea poate fi si de 20 de ori mai mare fata de o perioada normala", spune ea.
PRETURI ACCESIBILE
Preturile pentru astfel de produse sunt in general variabile. In functie de ingredientele folosite, costurile pot deveni uneori mari, dar in general pretul ramane acceptabil. Astfel, 250 de grame de tofu costa in jur de 30.000-35.000 de lei, chiftelutele din orez, aproximativ 200 de grame, circa 25.000 de lei, snitelul de legume poate fi cumparat cu circa 35.000 de lei. De asemenea, pateul vegetal, care are in compozitie soia, legume si alte ingrediente vegetale (250 de grame), are un pret de aproximativ 18.500-19.000 de lei, iar parizerul vegetal intre 13.000-14.000 de lei 100 de grame.
BUNA PENTRU SANATATE
Soia este o cultura foarte valoroasa din punct de vedere alimentar. Boabele de soia contin in medie 40% proteine, 22% lipide, 33% carbohidrati, 5% celuloza, precum si multe minerale si aminoacizi. Antioxidantii pe care ii contine au rol pentru inhibitia unor cancere, soia fiind indicata si femeilor aflate la menopauza. Aceasta planta are rol protector in dezvoltarea diabetului si obezitatii, prin lipsa colesterolului, fiind si un factor puternic de diminuare a riscurilor de imbolnavire.

.

×
Subiecte în articol: economic produse soia post vegetale