x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Două afaceri și o poveste de dragoste

Două afaceri și o poveste de dragoste

de Luciana Cocoș    |    25 Ian 2019   •   11:38
Două afaceri și o poveste de dragoste

La o primă privire aruncată peste cifrele Registrului Comerțului, am putea spune că nu prea se mai fac afaceri în România. În primele 11 luni ale lui 2018, au dispărut din piață peste 32.000 de firme. Cu 14% mai mult față de anul precedent. Fie că este vorba de falimente, insolvențe sau suspendări de activitate, un lucru este cert: nu toți răzbesc în haosul fiscal românesc, care înăbușă chiar și cele mai îndrăznețe planuri și idei. Deși studiile arată apetitul tinerilor pentru business, în realitate însă, puțini se încumetă să-și pună ideile într-un plan de afaceri. Circa 39% din tinerii sub 35 de ani din România doresc să-şi pornească propria afacere, iar 43% din români spun că nu ar renunţa la visul lor de a-şi deschide un business, conform studiului Amway Global Enterpreneurship Report (AGER). Cercetarea mai relevă faptul că românii au încredere în forțele lor, vor să fie stăpânii propriului destin, dar se tem de începuturi și ar dori mai multe măsuri care să încurajeze mediul antreprenorial.

Majoritatea oamenilor de afaceri cred că cel mai mare obstacol în dezvoltarea unui business îl reprezintă fiscalitatea, și având în vedere faptul că aproape 90% dintre firmele înregistrate la noi în țară sunt IMM-uri, autoritățile ar trebui să ia măsuri de susținere. Nivelul taxelor, impredictibilitatea reglementărilor și complexitatea fiscalizării reprezintă cele mai mari probleme pentru micii întreprinzători interesați să creeze și să dezvolte o afacere în România. Există însă și începuturi de povești, exemple de urmat, sfaturi de ascultat de la cei care au pornit pe acest anevoios drum, mânați de pasiune și dorința de independență financiară.

Bianca și Alex sunt doi tineri care și-au unit destinele în viață și în business. Se cunoșteau demult până să-și declare iubirea, și fiecare în parte se ocupa, în paralel cu locul de muncă, amândoi fiind jurnaliști, de câte o mică afacere.

Bianca Voinea (35 de ani), pasionată de organizarea de evenimente, de lucrurile hand-made, a decis în urmă cu câțiva ani să ofere românilor povești frumoase în cadouri personalizate, sub denumirea de „Story Cake România”. Ingredientul principal al afacerii sale este imaginația. Bianca ambalează dorințele clienților săi și le așează în formă de torturi (necomestibile) ce pot fi oferite la diverse ocazii, cu precădere la evenimente legate de bebeluși: naștere, botez, moț sau turtă, aniversări. Dar „torturile”  Biancăi pot spune orice poveste și despre un adult căruia cineva vrea să-i facă o astfel de surpriză. „Am ales, în primul rând, să ofer zâmbete. Un astfel de «tort» nu face altceva decât să aducă zâmbete. De ce am ales tocmai nișa asta? Pentru că îmi plac copiii, îmi place frumosul și îmi place să îmi pun creativitatea la bătaie în tot ceea ce fac. În plus, la noi în țară nu prea este dezvoltat acest concept. Evident, ca orice antreprenor, m-am documentat și am vazut că sunt doar câțiva care au acest tip de produs: cadouri în formă de tort”, ne-a declarat Bianca. Torturile-cadou nu seamănă unul cu altul, ci sunt personalizate în funcție de tematică, de buget sau de hobby-urile copilului sau ale familiei. În mare parte ele conțin scutece, hăinuțe, jucării, suzete, biberoane sau orice altceva îi este necesar unui copil.

Cabina foto, sufletul petrecerii

La rândul său, Alexandru Cotoia (31 de ani), cameraman la același post tv unde lucrează și Bianca, și-a transpus calitățile de „om de imagine” într-un proiect ce oferă clienților amintiri și nu numai. Reflexii ale propriilor personalități, transpuse în fotografii și proiecte video. În urmă cu 5 ani s-a asociat cu mai mulți colegi de breaslă și împreună au pus bazele unui studio foto-video. Situația s-a schimbat însă, după ce a cunoscut-o pe Bianca și au decis că drumul lor este împreună. A fost momentul T0, spune el, atât în viața personală, cât și în afaceri. „Nu suntem doar un business, ci suntem doi oameni pe care pasiunea pentru zâmbete sincere, frumos și muncă i-a adus împreună atât în viața personală, cât și în cea profesională. Așa a pornit Ornati, proiectul nostru de suflet cu cabine foto, dar și studioul foto-video. Suntem amândoi jurnaliști și oameni de imagine, așa că stim cel mai bine să surprindem emoțiile și poveștile celor pe care îi întâlnim. Pentru că lucrăm și cu sufletul, știm ce înseamnă să vrei perfecțiune, de aceea ne ridicăm la nivelul așteptărilor indiferent de tematica evenimentului sau a momentului”.

Oglinda Magică Ornati

De doi ani s-au rebranduit, pentru că și-au dat seama cât de importantă este imaginea atunci când vrei să contezi, și nu doar să faci parte din mulțime. Apoi au făcut analize peste analize și studii de piață, pentru că au vrut să vină, evident, cu ceva unicat. Și așa a pornit aventura. S-au apucat să construiască propria cabină foto, pe lângă cea pe care o aveau deja. Le-a ieșit atât de bine încât la unul dintre târgurile la care au participat anul trecut li s-a propus să devenă producători. „A crescut inima în noi, dar suntem cu picioarele pe pământ și nu vrem să ne avântăm într-o altă ramificație a business-ului. Nu momentan, evident. Credem că nu e sănătos în antreprenoriat să te lași dus de val și să începi mai multe lucruri deodată”, spune Alexandru. A pornit cu o investiție de 5.000 de euro, iar de când sunt doi, au mai adăugat 5.000 în construcția noii cabine, a decorurilor, pentru site și promovare.

 

„Am fost nevoiți să reducem prețurile”

Investiția nu s-a amortizat deocamdată, pentru că mai tot ce au câștigat pe parcurs au reinvestit. Iar una dintre marile provocări a fost să stabilească prețul pentru serviciile oferite. De ce? Simplu, dar totodată trist, spune Bianca. „Sunt tot felul de fonduri europene sau guvernamentale pentru start-up-uri, iar acest tip de business nu face excepție. Mulți tineri și-au cumpărat cabine foto, pe banii altora practic, deci nu au avut presiunea unei investiții și au ieșit în piață cu pachete la niște prețuri de nimic. Și în acel moment piața a început să cadă. Nu spun că nu e bine că se finanțează și încurajează antreprenoriatul românesc, doar că… hai să-l încurajăm responsabil, adică să ne asigurăm că beneficiarii banilor chiar știu să îi folosească pentru a conta în economie, nu doar să facă bani de buzunar. Știu destule astfel de afaceri care au clacat și acum se vând la mica publicitate. Asta pentru că s-au aruncat, repet, să acapareze piața cu „oferte șoc” nesustenabile, uitând că au de plătit taxe la stat. Și cu statul nu te joci, mai ales când el ți-a dat banii. Și uite așa, până învață acești tineri antreprenori să facă business sau până găsesc niște cumpărători cu experiență, sectorul are de suferit. Am fost nevoiți să reducem prețurile, dar a trebuit să avem grijă să fie totuși corecte în raport cu munca noastră și cu calitatea oferită. Și s-a dovedit că nu am greșit”.

Calitate all-inclusive

Bianca și Alexandru mizează pe unicitatea produsului lor și oferă clienților pachete all-Inclusive. „Termenul nu l-am folosit metaforic. Avem printuri nelimitate, Gif-uri, Cinemagraph, Boomerang, mesaje video, avem fundaluri de lux, template personalizabil 100%, magneți pentru toate pozele, carte de amintiri, accesorii, inclusiv posibilitatea de încărcare imediată pe e-mail, Facebook, Twitter, plus un asistent la cabină pe toată durata evenimentului. Sunt servicii pentru care alte business-uri de profil au costuri suplimentare. Nu e greșită nici abordarea asta, doar că noi vrem să fim transparenți în totalitate și să nu amețim omul cu „n” variante de pachete. Pentru o sumă fixă, clientul primește tot,” mai spune Alexandru. Un alt element de unicitate în afacerea lor îl reprezintă fundalurile, realizate chiar de ei.

Amintiri în decoruri de poveste

Imaginația și creativitatea Biancăi și-au pus amprenta și asupra studioului foto - video din București, de la care clienții pleacă cu noi povești exprimate în fotografie sau film. Și pentru că, recent, în viața lor a apărut și primul copil, cei doi tineri se dedică acum serviciilor pentru cei mici. „Este extrem de important să rezonezi cu ei. Bine, și înainte lucram cu copii și o făceam foarte bine, dar acum e altceva. Acum nu doar că știm să ne purtăm cu un copil, ci îl și înțelegem și asta cred ca este elementul cheie pentru o ședință foto reușită. În plus, fiecare sesiune trebuie să fie unică, personalizată după copil. Sigur, la evenimentele mari, precum Crăciunul sau Paștele, decorul este același pentru toată lumea, dar garantez că nu există două fotografii care să fie la fel, deci tot unicat sunt. Schimbăm în fiecare an decorurile, mai ales că avem clienți fideli și nu poți să îi întâmpini cu același setup. Apropo de asta, e fantastic să vezi cum cresc și se schimbă micuții de la un an la altul”, mai spune Bianca. Și odată cu cei mici, cresc și planurile lor de viitor. Vor să mai construiască o cabină foto, să dezvolte și mai mult studioul și chiar să intre serios pe piața organizării de evenimente.

Bianca și Alexandru sunt, iată, doi tineri care și-au făcut curaj să intre în domeniul antreprenoriatului românesc și să facă, așa cum știu ei mai bine, diferența. Chiar dacă mică la început, pe piață este loc pentru toți aceia care au ceva de oferit.

Ce înseamnă Ornati:

– cabină foto și fundaluri unicat

– echipă de specialiști cu lungi cariere în televiziunile din România

– aparatură și consumabile originale

– accesorii curățate și verificate înainte de fiecare eveniment

– cabina Ornati  este întotdeauna asistată de personal calificat

– fără costuri ascunse

 

 

×