x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie EFECTE - Criza bagă companiile româneşti în şomaj

EFECTE - Criza bagă companiile româneşti în şomaj

de Diana Rucinschi    |    12 Noi 2008   •   00:00
EFECTE - Criza bagă companiile româneşti în şomaj

După anunţul făcut de Dacia privind o nouă sistare a activităţii, este rândul ArcelorMittal să oprească producţia ca urmare a scăderii comenzilor. Atunci când coloşii tuşesc companiile mici din amonte răcesc. Prin urmare, câţiva dintre furnizorii celor doi grupuri sunt nevoiţi să facă disponibilizări.



Din câte ştiu eu, ultima dată când acest combinat şi-a oprit producţia a fost la începutul anilor ’30, înainte de a mă naşte eu. Şi atunci, ca şi acum, cauza ce a determinat oprirea producţiei a fost legată de criza economică gravă prin care au trecut Statele Unite ale Americii, declara ieri directorul general al SC ArcelorMittal SA Hunedoara, Remus Păţan, exemplificând astfel gravitatea cadrului economic global prin prisma situaţiei în care a ajuns colosul siderurgic.

MĂSURĂ TEMPORARĂ
Oficialii de la Hunedoara susţin că măsura este temporară şi că până la sfârşitul anului nu vor fi făcute disponibilizări, cei 1.200 de angajaţi urmând să fie trimişi în concediu prin rotaţie. "Personalul va fi trimis, prin rotaţie, în concediu. Cei care şi-au efectuat tot concediul vor fi folosiţi pentru a executa unele lucrări de conservare. Am luat în calcul şi trimiterea acasă a unor angajaţi, cu o indemnizaţie de 75% din salariu, dar, deocamdată, această măsură nu a fost decisă, deoarece nu ştim cum vor evolua lucrurile în continuare. Repornirea producţiei siderurgice la Hunedoara se va produce în mod sigur anul viitor, în luna ianuarie", a afirmat Păţan. Dar cu toate că directorul general a dat asigurări că li se vor plăti toate drepturile băneşti, oamenii sunt cu atât mai speriaţi cu cât contractul colectiv de muncă, ce a expirat la 4 octombrie, nu a fost încă reînnoit. Şi ArcelorMittal Iaşi şi-a redus producţia la jumătate şi a trimis încă de la 15 octombrie 40% din cei 650 de angajaţi în şomaj tehnic. "Ca să vă spun cinstit, noi producem pe lună circa 9.000-10.000 de tone (ţevi sudate, ţevi laminate la rece etc. – n.r.), de când criza a ajuns la poarta noastră, producţia va fi de 4.500 de tone, din cauza lipsei de comenzi. Fiecare angajat stă acasă câte 10 zile şi încasează 75% din salariu plus sporul de vechime", a declarat liderul de sindicat Constantin Rotaru.

Motivul sistărilor efectuate de Arcelor este scăderea dimensiunilor pieţei internaţionale a produselor siderurgice. Astfel, ArcelorMittal, care este cel mai mare producător de oţel la nivel mondial, va reduce producţia cu 30% până la începutul anului 2009 atât la nivel de grup, cât şi în Europa. Informaţiile despre oprirea lucrului la fabrica din Hunedoara au fost preluate imediat de presa străină, AFP şi Les Echos alocând spaţii importante subiectului.  

Stoparea importurilor?

Şi Uzinele Dacia au anunţat o nouă întrerupere a activităţii între 20 noiembrie-7 decembrie din cauza scăderii brutale a pieţelor auto, perioadă în care salariaţii vor fi remuneraţi cu 85% din salariul total brut. Oficialii Dacia susţin că una din cauzele problemelor lor o constituie importurile de maşini second-hand şi cer chiar stoparea lor. "Noi, la Dacia, deocamdată ne ajustăm activitatea în funcţie de evoluţia pieţei auto, nu putem face previziuni în acest moment şi sperăm că activitatea nu va deveni mai îngrijorătoare decât este. Sperăm ca la nivel european să se relanseze piaţa creditelor şi cerem oprirea importurilor maşinilor de ocazie de mâna a doua, deoarece infuzia de astfel de autoturisme riscă să aducă societăţile producătoare de autovehicule în situaţia în care din cadrul lor vor dispărea locuri de muncă sau pot avea drept consecinţe chiar închiderea lorě, a declarat directorul general al Automobile Dacia, Francois Fourmont. Vânzările Dacia în România au scăzut în octombrie cu 26,7% faţă de luna anterioară, de la 9.094 de unităţi la 6.664 de autovehicule, cea mai mare scădere din Europa. Sistarea producţiei de către ArcelorMittal şi Dacia i-a forţat pe unii dintre furnizorii celor două companii să procedeze chiar la disponibilizări. Astfel, Întreprinderea de Construcţii, Montaj şi Reparaţii Siderurgice va concedia 100 de angajaţi. Disponibilizări au anunţat şi producătorul de cablaje auto Leoni Mioveni, Uzina Mecanică Plopeni, producătorul de mobilă Anteco Ploieşti şi combinatul Mechel Târgovişte.

Exporturi mai mici

Comenzile la export vor scădea cu 10%-30% la sfârşitul anului, din cauza crizei financiare. Consiliul de Export consideră că printre cele mai expuse domenii sunt cel textil, metalurgic, componente şi accesorii auto şi producţie de maşini. Alte domenii ce ar putea fi afectate de reducerea cererilor sunt cel al mobilei, al articolelor de sticlărie şi bunuri de consum. Unul dintre efectele asupra firmelor exportatoare este creşterea dobânzilor pentru creditele în derulare şi pentru împrumuturile destinate finanţării proiectelor de investiţii. Consiliul va propune Guvernului şi BNR asigurarea din fonduri de la stat pentru anul 2009 a unui buget de 55 de milioane de lei pentru programul de promovare a exportului.

Grevă la Bere Azuga

Cei aproape 200 de angajaţi ai fabricii Bere Azuga se află în grevă pe termen nelimitat, deoarece sunt nemulţumiţi de decizia conducerii potrivit căreia ziua de vineri să devină nelucrătoare şi diminuarea salariului cu 25%. "Membrii Consiliului de Administraţie au decis ca vinerea să devină zi neproductivă, consecinţa directă a acestei hotărâri fiind diminuarea salariilor cu 25%", a declarat Marinică Teleanu, liderul Sindicatului Bere Azuga. Sindicaliştii au dat în judecată conducerea fabricii, procesul urmând să intre pe rolul Tribunalului Prahova. Mai mult, muncitorii nu şi-au mai primit tichetele de masă de peste trei luni, iar salariile le-au fost acordate cu întârziere în ultima perioadă. (Elena Stan)

×
Subiecte în articol: economic