x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Estimare - Pastile revigoreaza vanzarea de oua

Estimare - Pastile revigoreaza vanzarea de oua

de Eugenia Mihalcea    |    Florina Zainescu    |    11 Apr 2006   •   00:00
Estimare - Pastile revigoreaza vanzarea de oua

Cozonaci, friptura de miel, un pahar cu vin rosu si traditionalele oua rosii. Crescatorii de pasari spera ca, in urma vanzarilor de Pasti, sa recupereze din pierderile produse de gripa aviara.

Avicolele vor livra pe piata, in aceasta luna, peste 100 milioane de oua. La acestea se adauga alte 40 de milioane de bucati aflate pe stoc in acest moment. "Cerere sa fie, ca avem oua suficiente", a declarat Ilie Van, presedintele Uniunii Crescatorilor de Pasari din Romania. Din experienta anilor trecuti, in saptamana de dinaintea Pastilor se vand circa 45 milioane de oua pentru vopsit sau pus la prajituri.

"Piata nu si-a revenit inca dupa criza provocata de aparitia gripei aviare. Nu ne putem plange, pentru ca, din punct de vedere cantitativ, in primele trei luni ale acestui an am avut vanzari mai bune decat in aceeasi perioada a anului trecut. Insa am fost obligati sa reducem foarte mult preturile, sub costurile de productie", sustine Gheorghe Antochi, presedintele Agricola Bacau. Totusi, daca la poarta fermei un ou se vinde acum cu 1.500 de lei vechi, pretul practicat in piete si alimentare este acelasi ca anul trecut, adica 3.000 - 3.500 de lei vechi. Deci romanii vor cheltui circa 3,85 milioane de euro pe ouale pascale. Asta daca nu tinem cont de ouale pe care taranii le obtin de la gainile din ograda si pe care le impart si cu rudele de la oras sau le vand.

MIEI. Producatorii din domeniu vor scoate la vanzare, in preajma Sarbatorilor de Pasti, circa trei milioane de miei. Daca la poarta fermei kilogramul de carne de carlan va costa cam 140.000 de lei vechi, in comertul cu amanuntul pretul va fi de 170.000 - 200.000 de lei vechi pe kilogram. Daca consideram ca un miel are in jur de 8 kilograme, un calcul simplu releva ca mieii de Pasti ne vor scoate din buzunar peste 123 de milioane de euro.

DISCOUNT LA CARNE.Vestea buna este ca de Pasti carnea s-ar putea ieftini, spune Sorin Minea, presedintele ROMALIMENTA. Anul 2006 este, conform lui Minea, un an atipic, dominat de invazia pietei negre. "De obicei, de Pasti creste consumul cu 30% - 40%", adauga presedintele ROMALIMENTA. Dar, in conditiile in care kilogramul de miel este estimat la 15 RON, in saptamana dinaintea Pastilor ar putea sa apara discounturi la carne, mai ales ca aceasta perioada nu este renumita decat pentru consumul de carne de miel. "Oferta este mai mare decat cererea pe piata", spune Minea - un motiv pentru producatori si procesatori sa reduca preturile intr-o perioada in care se anunta o usoara crestere a acestora. "In cel mai fericit caz vom egala vanzarile din 2005." Insa sunt si producatori optimisti. "Pentru perioada urmatoare estimam o crestere a vanzarilor cu 25%, comparativ cu anul trecut", ne-au declarat reprezentantii Transavia. Preturile vor scadea usor in perioada urmatoare, datorita promotiilor din magazinele marilor lanturi de retail.

PENTRU SPRIT. Romanii cumpara, de obicei, pentru Sarbatorile de Pasti mai multa apa minerala carbogazoasa, pentru sprit. Daca in luna martie oamenii au cumparat 70 de milioane de litri de apa minerala, conform lui Mihai Ianos, director executiv al Patronatului Apelor Minerale, estimarile pentru aprilie sunt de 80 de milioane de litri. Dintre acestia, 87%-90% reprezinta apa minerala carbogazoasa, pentru ca romanii nu sunt obisnuiti sa consume apa minerala necarbogazoasa. "Apa plata nu se bea decat la oras, multi o confunda cu apa de la robinet sau cu cea de fantana", a adaugat Mihai Ianos.

VENITURILE DIN CIOCOLATA SE TRIPLEAZA DE PASTI
GASELNITA. Ciocolata cu jucarii de plus
De Pasti, vanzarile de ciocolata se tripleaza. "In ianuarie am importat ciocolata de 10.000 de euro, iar acum, pentru Pasti, am importat de 32.000 de euro. Ne asteptam ca vanzarile la produsele din ciocolata sa se tripleze", a declarat Mihai Nita, manager al firmei Lerida International. "Speram ca vanzarile sa creasca insa cu 300% in perioada Pastilor", a spus Alina Cucorada, manager la firma Klasse. Oamenii cauta oua din ciocolata, figurine cu iepurasi, dar si praline belgiene si ciocolata fina. "Un ou din ciocolata din import, care are 50 de grame, costa 7 lei, iar unul care cantareste 3 kilograme, montat pe un picior special, costa 150 de lei", a explicat Alina Cucorada. Multe firme s-au orientat si catre zona cadourilor de lux pe care firmele le comanda pentru angajati sau parteneri de afaceri. "Un cos cu 100 de grame de praline belgiene, o sticla cu vin rosu si un cozonac costa in jur de 50 de lei", a explicat Maia Degeratul, director general la Klasse. "Cadourile pentru Pasti contin ceva dulce si o amintire, adica o jucarioara din plus", a spus Gabriela Borcioiu, promotor la firma Algexim Com Serv. (D.I.)

COZONACI DE PESTE 41 DE MILIOANE DE EURO
CONCURENTA. Cozonacul de import, langa cel autohton
Cozonacul este produsul care nu va lipsi de pe masa nici unui roman de Pasti. "Producatorii romani vor scoate pe piata anul acesta 18 milioane de cozonaci", a declarat Aurel Popescu, presedintele Patronatului Roman din Industria de Morarit si Panificatie si Produse Fainoase - Rompan. Pe langa acestia mai sunt cateva milioane de cozonaci din import si cei realizati de gospodine in casa. Preturile cozonacilor variaza in functie de continut, de gramaj, de producator si de locul de unde sunt achizitionati. "Un cozonac de 900 de grame costa 15 lei. Anul acesta speram sa vindem in jur de 5.000 de cozonaci", a spus Demonte Dumitru, patronul patiseriei Piticot. In timp ce un cozonacel de Pasti din import, de 100 de grame, costa 22 de lei, unul autohton cu umplutura de nuca, de 400 de grame, costa 4,5 lei, iar unul de 800 de grame, cu fructe, costa 12 lei. Greutatea medie a unui cozonac este de 600 de grame, iar pretul mediu este de 8 lei. Veniturile realizate de producatori vor depasi 41 de milioane de euro. (E.S.)

VIN SI BERE
Si vanzarile de licoare bahica cresc cu 30%-40%. Sunt preferate vinurile rosii, consumul acestora crescand de doua ori mai mult decat intr-o luna normala, a spus Ovidiu Gheorghe, directorul general al Patronatului National al Viei si Vinului (PNVV). Din pacate, vinul se va scumpi chiar inainte de Pasti cu circa 10%. "Totusi, aceasta scumpire nu se va resimti de Sarbatori, pentru ca toti producatorii au promotii in aceasta perioada", a apreciat Ovidiu Gheorghe. In luna cu Pastile, in Romania se consuma ceva mai mult de 10 milioane de sticle cu vin de 75 de mililitri. Daca consideram un pret mediu de 100.000 de lei vechi sticla, rezulta ca pe vin se vor duce alte 28 de milioane de euro.

Dar sunt multi romani care prefera sa inlocuiasca vinul cu berea. "Un calcul estimativ ne indica un consum de 26 de milioane de litri de bere in cele trei zile de Pasti", apreciaza Vifor Versescu, reprezentant al micilor berari din Romania. Adica se vor mai duce alte 20-22 de milioane de euro, daca tinem cont de faptul ca statisticile arata ca aproximativ 75% din bere se va consuma la domiciliu, Pastii fiind o sarbatoare care se petrece in familie. (Florina Zainescu)
×