x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Exclusiv / Miliardarii, recesiunea şi vânătoarea - Soluţia Porsche anticriză

Exclusiv / Miliardarii, recesiunea şi vânătoarea - Soluţia Porsche anticriză

de Mircea Opris    |    20 Ian 2009   •   00:00
Exclusiv / Miliardarii, recesiunea şi vânătoarea - Soluţia Porsche anticriză

Domeniul Balc, 18 ianuarie 2008. Pauza partidei de vânătoare organizată de Ion Ţiriac. O ţuică fiartă şi-o răcitură, un minut de odihnă, dezmorţirea oaselor. Doi dintre greii economiei europene ne-au vorbit despre recesiune şi despre ieşirea din criză. Wolfgang Porsche e preşedintele companiei fondate de bunicul său. Klaus Mangold, fost preşedinte al Daimler Crysler, negociator al relaţiilor economice între UE şi Rusia. Ambii, legaţi de amfitrion printr-o prietenie trainică, şi de România, prin afaceri de anvergură.



Porsche, despre maşini: "Primul lucru pe care trebuie să îl facă fabricanţii de automobile este să reducă producţia, pentru că nu poţi face previziuni clare despre câte maşini vei vinde în acest an şi nici în anul viitor. Pe piaţă vor rămâne doar cei mai buni. Nu doar cei care fac maşini multe şi ieftine, ci doar producătorii care, prin bani alocaţi în proiectare, vor face maşini mai eficiente şi mai economice. Dacia va supravieţui crizei. Dar trebuie neapărat să facă ceva, să «umble» la produsul pe care îl vinde. Ieftin nu este destul."

Mangold, despre România: "Creşterea economică va fi de cel mult jumătate faţă de cea pe care a avut-o România anul trecut. Va fi foarte dificil să obţineţi finanţări externe, iar criza s-a adâncit pentru că nimeni nu este dispus să investească bani în acest moment, iar refinanţările şi recreditările vor afecta şi ele economia românescă pe termen mai lung. 2010 ar putea însemna o revenire pentru că există încă multe proiecte economice între România şi ţările din vestul Europei, multe companii străine vor continua să investească în România"


Wolfgang Porsche, despre viitorul industriei auto:"Pentru Dacia, ieftin nu este destul!"
Nepotul legendarului Ferdinand Porsche, fondatorul celebrei companii de maşini sport cu acelaşi nume, Wolfgang Porsche, 65 de ani, este preşedintele Porsche Automobil Holding SE şi al Porsche AG. Pe lângă funcţiile din cadrul grupului auto şi bancar Porsche, el este şi membru al consiliului de conducere al Volkswagen AG.

Într-un an în care producătorii şi vânzătorii de automobile se văd ameninţaţi de spectrul falimentului, Wolfgang Porsche se declară optimist. Optimist doar pentru cei care vor face maşini de calitate şi cât mai ecologice. În opinia sa, chiar şi Dacia va supravieţui, cu condiţia ca şi aici calitatea să îşi spună cuvântul. Porsche crede că ieftin nu e destul, iar pe piaţă vor rămâne doar "campionii".

  • Jurnalul Naţional: Cum resimte Porsche, producător de maşini sportive de lux, actuala criză economică mondială?
Wolfgang Porsche: Este una dintre cele mai mari crize, poate cea mai acută după cea din anii ’30 ai secolului trecut. Primul lucru care trebuie să îl facă fabricanţii de automobile este să reducă producţia, pentru că nu poţi face previziuni clare despre câte maşini vei vinde în acest an şi nici în anul viitor. Este o criză de mari proporţii care a cuprins întreaga lume, prima de acest fel pentru industria auto, care a lovit nu doar Statele Unite şi Uniunea Europeană ci şi Asia, Rusia şi chiar Japonia. Trebuie redusă producţia iar planificarea trebuie făcută cu paşi mici. Până acum ne uitam la cifre pe un an sau pe cinci ani, acum trebuie să fii atent ce produci, ce consumi şi ce vinzi în fiecare săptămână.

  • Producătorii de maşini sunt printre cei mai afectaţi de criza globală. Cum vedeţi viitorul apropiat al industriei auto?
O maşină nu este ca şi o sticlă de vin. Vinul, dacă nu îl vinzi, îl ţii pentru un an sau chiar mai mulţi în cramă. Mai mult, un vin bun, cu cât este mai vechi cu atât îl vinzi mai scump.
O maşină care rămâne nevândută, pe stoc, îşi pierde rapid valoarea. Industria auto este una dinamică sau cel puţin a fost aşa. Modelele se schimbă de la un an la altul. De aceea va trebui să producem mai puţine maşini, indiferent că vorbim de producători germani, americani sau asiatici.

  • Proveniţi dintr-o familie celebră. Sunteţi nepotul legendarului Ferdinand Porsche, părintele automobilului german. Cum credeţi că vor trece peste criză producătorii europeni de maşini?
Maşini europene înseamnă şi Germania şi Italia şi Franţa şi Marea Britanie şi chiar ţările din estul Europei. Sunt optimist şi trebuie să fiu optimist. Despre grupul Volkswagen ştiu că este destul de puternic şi va rezista pentru că face multe maşini, de foarte bună calitate, face şi maşini de mic litraj şi vine în fiecare an cu modele noi şi îmbunătăţiri. Nu am nici o îndoială că grupul Volkswagen va face faţă crizei. Şi alte companii vor reuşi să depăşească actuala criză. Francezii de la Renault sau Citröen vor rezista pentru că sunt companii puternice şi primesc ajutor din partea statului, în cazul lor, statul deţine acţiuni la aceşti fabricanţi.

  • Care ar fi "soluţia germană pentru a depăşi criza din industria auto"?
Cred că toţi producătorii, indiferent de ţară, trebuie să reducă producţia pentru moment, să conceapă modele noi, soluţii tehnice noi. Este esenţial pentru cei care vor să supravieţuiască, să investească mai mult în cercetare, pentru a face maşini mai bune, mai economice şi mai puţin poluante. Viitorul automobilului nu se încheie cu această criză. Sunt încă foarte multe posibilităţi de a face economie, de a construi maşini mai bune, fabrici mai eficiente.
Nu am nici un dubiu că vom trece peste această criză şi că pe piaţă vor rămâne doar cei mai buni. Nu doar cei care fac maşini multe şi ieftine, ci doar producătorii care, prin bani alocaţi în proiectare, vor face maşini mai eficiente şi mai economice. Mai economic nu înseamnă un rabat de la calitate. La maşini, calitatea este cheia succesului, lucru care s-a dovedit în timp.

  • Suntem în România. Ce şanse daţi producătorului autohton, Dacia, de a supravieţui acestui declin rapid şi fără precedent pentru domeniul auto?
Cred că şi Dacia va supravieţui. Dar trebuie, neapărat să facă ceva, să "umble" la produsul pe care îl vând. Ieftin nu este destul. Nu destul pentru a supravieţui crizei actuale. Trebuie să lucreze la calitate dar şi la eficienţa motoarelor şi la tehnică. E nevoie de ceva nou şi eficient pentru ca oamenii să cumpere din nou Dacia. În România cred că se mai greşeşte undeva. Se cumpără maşini vechi, de şapte-opt sau chiar 12 ani vechime aduse din Occident. România face parte din UE şi nu înţeleg de ce autorităţile permit importul unor maşini atât de vechi. Nemţii se scapă de maşinile lor vechi şi le vând în Europa de Est. Ele sunt vechi şi poluante. Doar o vopsea nouă şi câteva reparaţii nu înseamnă o maşină nouă, cu care să circuli în sigurnaţă şi să nu poluezi. Nu e bine. Să cumperi ieftin o maşină veche pare o afacere bună, dar pe termen lung, e greşit. Cred că românii trebuie să se reorienteze către maşini noi, aşa cum au făcut în ultimii cinci-şase ani. Statul trebuie să clarifice toate aceste neînţelegeri cu taxele de înmatriculare şi să îi încurajeze pe români să cumpere maşini noi şi nu second-hand, indiferent din ce ţară sunt aduse.

×
Subiecte în articol: economic masini romania porsche