Incredibil, pentru un stat membru UE, noul guvern conservator polonez a pornit cruciada impotriva hipermarket-urilor straine (Tesco, Carrefour, Auchan), pe care le acuza ca sunt inutile pentru cresterea
economica a Poloniei si ca distrug comertul de proximitate!
Insusi premierul Kazimierz Marcinkiewicz s-a implicat in acest razboi pe fata, sprijinind declaratiile ministrului de Finante, Teresa Lubinska, facute intr-un interviu acordat cotidianului Financial Times. In acel interviu, doamna ministru a declarat ca "hipermarket-urile sunt tipul cel mai simplu de investitii", in timp ce "problema Poloniei este ca trebuie sa produca ea insasi".
BATALII LOCALE. Inainte de a deveni ministru, doamna Lubinska, economista si profesor universitar, a fost consilier municipal la Szczecin, unde s-a angajat intr-o cruciada locala contra construirii de hipermarket-uri.
Hipermarket-urile sunt deseori atacate de populistii polonezi. Unul dintre partide, al treilea ca putere in Parlament, tine chiar discursuri virulente pe tema lor, acuzandu-le ca nu platesc suficiente impozite in Polonia. Programul partidului prevede instituirea unui impozit de 2,5% din cifra lor de afaceri.
Maine, Cabinetul lui Marcinkiewicz va face obiectul unui vot de incredere in Dieta poloneza, iar pentru a fi investit, va avea nevoie taman de sustinerea deputatilor antiliberali, ultracatolici si populisti.
REACTIE. In replica, purtatorul de cuvant al Tesco in Polonia a declarat ca lantul sau de hipermarket-uri este cel mai important investitor britanic din aceasta tara, cu 6 miliarde de zloti (1,5 miliarde de euro) investiti pana acum.
De altfel, la ora actuala, in intreaga Polonie exista 207 hipermarket-uri, care au 160.000 de angajati in total. Cu vanzari ce depasesc 10 miliarde de euro pe an, acestea contribuie la PIB-ul tarii cu circa 8%.
(Marina Constantinoiu)