x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie FEROVIAR - Vagoane expirate şi linii învechite

FEROVIAR - Vagoane expirate şi linii învechite

de Elena Stan    |    08 Oct 2008   •   00:00

Banii alocaţi pentru reparaţiile capitale ale infrastructurii feroviare şi pentru modernizarea sau cumpărarea de vagoane noi sunt insuficienţi, deoarece din totalul sumelor necesare autorităţile aprobă circa 10% din valoare.



Banii alocaţi pentru reparaţiile capitale ale infrastructurii feroviare şi pentru modernizarea sau cumpărarea de vagoane noi sunt insuficienţi, deoarece din totalul sumelor necesare autorităţile aprobă circa 10% din valoare.

CFR infrastructură are nevoie anual de 500 de milioane de lei (128 de milioane de euro) pentru reparaţii capitale ale infrastructurii feroviare, însă a primit doar 10% din suma necesară. Astfel, anul acesta, din totalul necesar compania a primit 80 de milioane de lei, sumă din care jumătate a fost alocată pentru plata restanţelor din 2007. "CFR SA are nevoie în fiecare an de 500 de milioane de lei pentru reparaţiile capitale. La începutul acestui an am primit 80 de milioane de lei, dar am avut de cheltuit efectiv doar 39 de milioane de lei, pentru că din diferenţa de sumă s-au efectuat plăţile restante din 2007", a spus Constantin Manea, directorul general al CFR Infrastructură.

CFR Călători
Cu aceeaşi situaţie jalnică se confruntă şi CFR Călători, care din 4.000 de unităţi, cât are parcul companiei, 3.500 au durata de viaţă depăşită. Vestea bună este că în următorii cinci ani CFR Călători va moderniza 120 de vagoane şi va cumpăra 60 de vagoane noi. "În următorii cinci ani, CFR Călători va moderniza 120 de vagoane şi va cumpăra 60 de vagoane noi, fondurile fiind asigurate de la bugetul de stat", a spus directorul general al companiei, Alexandru Noapteş.  Parcul CFR Călători este compus din 4.000 de vagoane, în cea mai mare parte cu o vechime de peste 30 de ani, faţă de 15 ani, cât prevede legislaţia europeană în domeniu. Pentru a asigura condiţii europene de transport cu trenul, CFR Călători ar trebui să achiziţioneze 2.600 de vagoane noi. "În prezent, 90% din parcul de vagoane are durata de funcţionare depăşită, astfel încât este necesară achiziţionarea a 2.600 de vagoane nou-construite, la o valoare de circa 900.000 de euro bucata", potrivit Ministerului Transporturilor. Investiţia totală în noile vagoane ar ajunge la 2,34 miliarde de euro. "Costul pentru modernizarea unui vagon se situează între 400.000 de euro şi 600.000 de euro, iar preţul unui vagon nou variază între 850.000 de euro şi un milion de euro", potrivit lui Noapteş. CFR Călători va avea concurenţă străină abia din 2012, când piaţa transportului feroviar va fi liberalizată. "Liberalizarea transportului de călători va avea loc în 2012. Iniţial, termenul era pentru anul 2010, însă am cerut o amânare la Bruxelles, pentru că România nu ar fi fost pregătită", a afirmat Noapteş.

CFR Marfă, privatizată anul viitor

Ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, a declarat că anul viitor va fi privatizată compania CFR Marfă şi că de mai bine de trei luni aşteaptă răspunsul celor de la Comisia Europeană în legătură cu strategia de privatizare transmisă. "Privatizarea CFR Marfă va fi poate cea mai importantă privatizare a anului 2009. Am avut o întârziere şi aşteptăm de trei luni şi jumătate răspunsul CE. Am ales consultantul, care a finalizat strategia de privatizare pe care am transmis-o Comisiei Europene", a afirmat Orban. Cu câteva luni în urmă, oficialul declara că privatizarea CFR Marfă se va face prin licitaţie deschisă, metodă prin care va vinde integral participaţia statului la compania de transport feroviar de marfă, reprezentând 100% din capital, şi se aşteaptă ca preţul obţinut să fie de peste un miliard de euro. Potrivit instituţiei, procesul de privatizare va fi oprit dacă ofertele primite vor fi sub valoarea de un miliard de euro. Piaţa transportului feroviar de marfă va fi liberalizată în 2010, potrivit directorului general al CFR SA, Constantin Manea. El a adăugat că operatorii străini vor fi interesaţi să circule pe Coridorul IV Paneuropean, care trebuie modernizat.

PROIECTE MĂREŢE

Un alt proiect important pentru transportul feroviar va fi demarat anul viitor. "Contractul de construcţie a liniei feroviare de mare viteză Constanţa ­ Bucureşti ­ Budapesta va fi semnat în 2009, proiectul fiind în stadiul de pregătire a caietului de sarcini pentru realizarea studiului de fezabilitate. Cel mai probabil nu voi apuca să semnez contractul, dar acesta se va semna anul viitor. Este totuşi nevoie de voinţă politică pentru realizarea acestei linii", a explicat Orban. Autorităţile române şi ungare vor solicita, cu sprijinul Austriei, finanţare comunitară pentru studiul de prefezabilitate aferent proiectului, costurile investiţiei, cu termen de finalizare anul 2015, fiind de câteva miliarde de euro. Linie feroviară va continua traseul Paris ­ Strasburg ­ Stuttgart ­ Viena ­ Bratislava ­ Budapesta.

×
Subiecte în articol: economic anul calatori vagoane