x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie GFR, rege în Croaţia, cerşetor în România

GFR, rege în Croaţia, cerşetor în România

23 Iul 2013   •   19:56
GFR, rege în Croaţia, cerşetor în România

În timp ce Preşedintele Traian Băsescu suţine că GFR nu are bani, Grup Ferioviar Român a câştigat licitaţia pentru CFR Croaţia

Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român (GFR), a câştigat licitaţia pentru preluarea operatorului feroviar de marfă din Croaţia, HZ Cargo.

În urmă cu o lună, omul de afaceri declara: "Depunem vineri oferta pentru privatizarea operatorului naţional feroviar din Bulgaria şi în aceeaşi zi în Croaţia. Este vorba despre companii cu o cifră de afaceri de 90 milioane euro, respectiv 160 milioane euro, fiecare cu câte 5.000 de angajaţi şi cu o flotă de 5.000 de vagoane şi 140 de locomotive în Bulgaria şi 5.900 de vagoane şi 180 de locomotive în Croaţia. Dacă reuşim să câştigăm şi acolo, vom fi operatorul feroviar care acoperă aproape toată Europa de Sud-Est, după ce deja am legat Marea Nordului de Marea Neagră şi de Adriatica şi avem acord de colaborare la graniţa (transfer mărfuri) cu Turcia, deci trimitem mai departe spre Asia", a spus Stoica.
Între timp, statul bulgar a anulat licitaţia. În Croaţia însă, condiţiile guvernului au fost îndeplinite, respectiv, preluarea garanţiilor de credit ale Ministerului de Finanţe în valoare de 600 de milioane de kuna, dar şi să plata imediată către bugetul de stat a 210-230 de milioane de kuna, acoperirea în fondul de investiţii al companiei a sumei de 150 de milioane de kuna, iar alte 70 de milioane de kuna să fie distribuite către lichidităţile curente şi plata salariilor.

Informaţia privind câştigarea lictaţiei pentru compania feroviară croată a fost confirmată de Gruia Stoica pentru Q Magazine. “Oferta companiei româneşti este singura care se supune tuturor condiţiilor noastre” a declarat, săptămâna trecută, ministrul Transporturilor din Croaţia, Siniša Hajdaš, pentru publicaţia croată Globus.

Aceeaşi Companie Grup Feroviar Român a fost declarată câştigătoare a competiţiei pentru privatizarea CFR Marfă. Preţul oferit de GFR pentru 51% din acţiunile companiei CFR Marfă este de 202 milioane de euro. Contractul de privatizare nu a fost încă semnat. Statul aşteaptă încă încasarea celor 202 de milioane de euro pentru pachetul de 51% din acţiunile operatorului de transport de marfă.

CFR Marfă vs ministru

În România, privatizarea CFR Marfă a împiedicat numirea unui ministru la Transporturi. Traian Băsescu i-a cerut premierului Ponta să îşi asume politic privatizarea CFR Marfă. Preşedintele a declarat că firma care a câştigat licitaţia pentru a cumpăra CFR Marfă nu are banii necesari pentru a plăti suma convenită şi caută bani "pe la bănci", el întrebând de unde va mai avea compania bani de investiţii pentru modernizarea CFR Marfă.
"Dacă în momentul de faţă investitorul împrumută bani ca să poată plăti compania şi nu îi găseşte - în momentul de faţă nu sunt prea multe bănci dispuse să finanţeze - de unde o să găsească bani pentru modernizarea companiei? Are nevoie de locomotive moderne, de vagoane modernizate, de depouri modernizate, de multe altele", a arătat Traian Băsescu.

El a arătat că Grupul Feroviar Român - GFR, câştigătorul licitaţiei pentru CFR Marfă, are propriile credite şi trebuie să împrumute "circa 200 de milioane să plătească noua companie", nefiind prea multe bănci dispuse să finanţeze această sumă.
Lupta între Palate

Imediat după intervenţia preşedintelui Traian Băsescu, premierul Victor Ponta a explicat că, din datele de până în prezent, nu rezultă nimic în neregulă cu vânzarea CFR Marfă, dar că nu este exclus să fie întocmit un dosar penal la sugestia televizată a preşedintelui Băsescu pentru câştigătorul licitaţiei, deoarece aşa se întâmplă cu cine îl "supără" pe acesta.

"Preşedintele să îşi vadă de treaba lui, nu cred că intră în atribuţiile preşedintelui României să controleze ce fac firmele din România. faptul că are o gândire antiromânească, că spune tot timpul că nu vrea să câştige o companie din România, ci una din străinătate....de ce Băsescu îşi bagă nasul prin conturile firmelor ? Ca să apară la televizor, are legătură cu partidul ăla politic de doi bani pe care îl face la Cotroceni", a spus Ponta la RTV.
El a susţinut că, potrivit datelor de până în prezent, nu este nimic în neregulă cu privatizarea CFR Marfă, lucru confirmat de consultanţi şi parteneri internaţionali.

"Nu m-ar mira însă, în buna tradiţie a activităţii lui Băsescu, să se trezească firma sau proprietarul firmei cu ceva dosare penale, că cine în supără pe Băsescu, i se face câte un dosar penal. Ne-am obişnuit să avem dosare penale făcute la sugetia televizată a preşedintelui", a adăugat Ponta.


×