x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Lege pentru dobînzi

Lege pentru dobînzi

02 Iul 2008   •   00:00
Lege pentru dobînzi

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va iniţia pînă în septembrie o lege care va stabili formule clare şi transparente de calcul al dobînzii variabile.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) va iniţia pînă în septembrie o lege care va stabili formule clare şi transparente de calcul al dobînzii variabile.


Dan Vlaicu, preşedintele ANPC, susţine că dobînzile practicate de bănci pentru fiecare credit în parte ar urma să fie formate din dobînda de bază a acelei bănci plus o marjă de profit şi risc care nu va putea fi modificată. Pentru modificarea dobînzii de bază, banca ar urma să fie obligată să notifice clientul prin extrasul de cont, iar clientul va avea opţiunea să accepte majorarea dobînzii sau să ramburseze integral creditul şi să îl transfere la o altă bancă.

“În momentul de faţă, băncile măresc dobînzile variabile după cum vor, percepînd dobînzi mici pentru noii clienţi, dar mărind dobînzile pentru clienţii vechi”, a declarat Dan Vlaicu. El a adăugat că, în momentul în care vor fi stabilite o dobîndă de bază a băncii şi o marjă fixă de profit şi risc, mărirea sau micşorarea dobîzii se va face atît pentru clienţii vechi, cît şi pentru cei noi. ANPC a iniţiat discuţii cu Asociaţia Română a Băncilor pentru a stabili forma finală a legii.


CONTROALE. Propunerea legislativă a ANPC vine ca urmare a unui control la peste 20 de instituţii bancare, din care 14 au fost sancţionate. Cuantumul total al amenzilor este de 150.000 de lei. Băncile sancţionate contravenţional pentru una sau alta dintre abaterile de mai sus sînt Banca Românească, ABN Amro Bank, Volksbank, Credit Europe Bank, UniCredit Ţiriac, Piraeus Bank, Raiffeisen Bank, BRD SocGen, Banca Comercială Română, CEC Bank, Bancpost, OTP Bank, Libra Bank şi Banca Comercială Carpatica.

În 2008, ANPC a primit aproape 700 de reclamaţii de la consumatori pentru deficienţe ale serviciilor financiar-bancare. Principalele abateri constatate de inspectorii ANPC sînt comisioanele introduse pe parcursul derulării contractelor, care nu erau menţionate la momentul încheierii acestora, tarifele mari pentru eliberarea unor adeverinţe, modificarea dobînzilor şi a comisioanelor fără notificare, tranzacţii bancare eronate, înregistrarea consumatorilor la biroul de credit pentru datorii pe care aceştia nu le aveau, deficienţe în funcţionarea cardurilor bancare, nerespectarea ofertelor publicitare şi comportamentul grosolan al angajaţilor băncii.

×
Subiecte în articol: economic bank