x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Lipsa brandului de ţară trimite vinurile româneşti la export cu pipeta

0
Autor: Adrian Stoica 29 Mai 2018 - 11:41
Lipsa brandului de ţară trimite vinurile româneşti la export cu pipeta
Vezi galeria foto


România se clasează pe locul cinci în Uniunea Europeană în ceea ce priveşte suprafaţa cultivată cu viţă-de-vie, însă exportăm mai puţin de 10% din producţia de vin. Deja piaţa a ajuns la un nivel de saturaţie şi doar creşterea exporturilor ar mai putea stimula dezvoltarea sectorului viticol românesc. Avem circa 180.000 de hectare cu viţă-de-vie, dar numai jumătate din suprafaţă este cultivată cu soiuri de vii superioare, o pondere mult mai mică în raport cu media europeană.

 

 

La nivelul anului trecut, România a reuşit să exporte doar 14,7 mii tone de vin, în condiţiile în care importurile au fost triple. Deficitul balanţei comerciale generat de comerţul cu vin a fost în 2017 de 26,2 milioane de euro, el fiind în scădere comparativ cu cel din 2016, când a fost de 37,6 milioane de euro. Deşi am avut producţii foarte bune în ultimii ani, producătorii noştri nu reuşesc să-şi facă un nume afară. În ciuda investiţiilor foarte mari din acest sector, ne lipseşte o promovare agresivă pe pieţele externe şi un brand de ţară producătoare de vin. În lipsa acestora, străinii continuă să ne considere un producător de vin ieftin.

 

Legislaţia greoaie creează probleme

 

De la un grad de absorbţie de 100% al fondurilor europene nerambursabile alocate acestui sector pentru exerciţiul financiar 2009-2013, acum, România a ajuns să atragă mai puţin de 14%, în condiţiile în care pentru perioada 2014-2018 beneficiază de o alocare financiară mărită, în cuantum de 47,7 milioane de euro anual. “Lipsa de discernământ a autorităţilor publice cu rol de reglementare generală în legislaţia naţională privind fondurile europene şi a Ministerului Agriculturii, în particular, în ceea ce priveşte Programul Naţional Suport (PNS) pentru sectorul vitivinicol, creează probleme. Mă refer aici la creşterea birocraţiei în mod excesiv şi la recomandările Curţii de Conturi a României, care au generat lipsa apetenţei producătorilor pentru accesarea acestor fonduri”, susţine Ovidiu Gheorghe, directorul Patronatului Naţional al Viei şi Vinului (PNVV). Ca urmare a întârzierilor în absorbţia fondurilor, Comisia Europeană a stabilit o nouă perioadă de cinci ani de programare a sprijinului acordat sectorului vitivinicol care vizează perioada 2019-2023.

 

Micii producători nu atrag fonduri UE

O explicaţie pentru dezinteresul faţă de această oportunitate o constituie şi faptul că marii producători au accesat deja fondurile pentru dezvoltare şi în viticultură (reconversiunea plantaţiilor viticole), şi în vinificaţie (construirea de crame noi şi achiziţionarea de echipamente specifice). Calificaţi pentru obţinerea acestor fonduri ar fi acum, în general, micii producători, dar în cazul lor obţinerea de fonduri nerambursabile este greu de realizat în condiţiile în care nu se asociază. Pe de altă parte, lipsa cooperativelor de producţie şi a caselor de comerţ şi-a pus o amprentă negativă asupra sectorului de-a lungul anilor. Acest lucru este amplificat şi de faptul că României încă îi lipseşte un brand de ţară producătoare de vinuri, spune reprezentantul PNVV.

 

Conform Legii Viei şi Vinului, există obligativitatea producătorilor să facă declaraţii de recoltă (cantitatea de struguri - n.red) şi de vin produs la Direcţiile Agricole. Dar prea puţini sunt cei care fac acest lucru.

 

Forţa de muncă, o problemă

Ca şi în alte domenii de activitate, lipsa forţei de muncă, în special a celei calificate, se face simţită şi în acest sector. O soluţie este liberalizarea pieţei muncii pentru persoanele din ţări terţe, dar şi modificarea legislaţiei. Conform Ordonanţei de Urgenţă nr. 194/2002 privind regimul străinilor în România, pentru aceştia se plătesc impozite la nivelul salariului mediu brut, indiferent de cuantumul salariului real plătit, iar acest lucru îi transformă într-o mână de lucru foarte scumpă.

 

Una în scripte, alta pe teren

Din statistica Ministerului Agriculturii reiese că viţa-de-vie se cultivă pe circa 180.000 de hectare, dar această suprafaţă nu se regăseşte şi la Agenţia de Plăţi şi Intervenţii în Agricultură (APIA), unde figurează aproximativ 50.000 de hectare pentru care se plătesc subvenţii. “Noi am solicitat ministerului clarificarea acestei probleme de anul trecut, dar încă aşteptăm răspunsul”, ne-a declarat Ovidiu Gheorghe. De fapt, aici vorbim despre micii producători, care au, în general, plantaţii mici, de până la 0,5 hectare.  Ei nu cer subvenţii, dar nici nu-şi declară producţiile, intrând în zona gri a economiei. „Aproximativ 60% din vinul consumat în România este nefiscalizat. Valoarea pieţei gri poate fi între 100-150 milioane de euro pe an. Este o sumă foarte mare, care face ca bugetul statului să piardă an de an sute de milioane de lei.

 

300.000 de hectare erau plantate cu viţă-de-vie în 1972, aceasta fiind cea mai mare suprafaţă.

 

Micilor producători le este greu să acceseze fonduri europene. Ei mai întâi ar trebui să se asocieze, dar cum mulţi dintre micii producători îşi vând producţia la negru, nu au niciun interes să ceară bani europeni, pentru că atunci ar trebui să-şi declare producţiile şi să plătească taxe şi impozite. Dargoş Frumosu, preşedinte FSIA

 

În sectorul vitivinicol s-au făcut investiţii foarte mari de-a lungul anilor, ceea ce a dus la creşterea calităţii vinurilor, dar încă ne lipseşte brandul de ţară producătoare de vin, în lipsa unei promovări externe. Ovidiu Gheorghe, directorul PNVV

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Jurnalul bursier. Cum poți să economiseşti timp de cel puţin 18 ani

Jurnalul bursier. Cum poți să economiseşti timp de cel puţin 18 ani
Scriam în Jurnalul bursier din data de 15 aprilie despre faptul că în 20 de ani poți face minuni cu 100 de lei investiți în fiecare lună. Arătam atunci faptul că după 20 de ani suma investită în indicele...

Ministrul Transporturilor anunţă lansarea licitaţiei pentru drumul expres Brăila - Galaţi

Ministrul Transporturilor anunţă lansarea licitaţiei pentru drumul expres Brăila - Galaţi
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a declarat duminică, în judeţul Galaţi, că în luna august vor fi scoase la licitaţie lucrările de proiectare şi execuţie a două obiective majore de infrastructură,...

Producătorii români de mobilă își expun produsele pe piața americană

Producătorii români de mobilă își expun produsele pe piața americană
Producătorii de mobilă din România se vor afla, pentru al doilea an consecutiv,  la unul dintre cele mai importante târguri de mobilă din lume, International Contemporary Furniture New York (ICFF),...

Subvenţii alocate administraţiilor locale s-au majorat cu aproape 41% în 2018

Subvenţii alocate administraţiilor locale s-au majorat cu aproape 41% în 2018
Subvenţiile alocate anul trecut administraţiilor publice locale de către Guvern au fost majorate la 9,89 miliarde de lei, în condiţiile în care la sfârşitul lui 2017 acestea au totalizat doar 5,87 miliarde de...

Ministerul pentru Mediul de Afaceri: Producători români, prezenți la prestigiosul târg de vinuri de la Londra

Ministerul pentru Mediul de Afaceri: Producători români, prezenți la prestigiosul târg de vinuri de la Londra
Un număr de unsprezece companii care produc şi exportă vin românesc participă, începând de luni, la Târgul de Vinuri de la Londra (London Wine Fair), informează Ministerul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi...

Guvernul va majora bugetul alocat vizitei Papei în România

Guvernul va majora bugetul alocat vizitei Papei în România
La solicitarea Prefecturii Judeţului Alba, Guvernul va aloca din fondul de rezervă aflat la dispoziţia sa 4.634 mii lei pentru finalizarea lucrărilor de investiții, reparații și dotări necesare pentru...

Ministerul Dezvoltării vrea să investească la Bistriţa 96 milioane de lei într-o sală de sport

Ministerul Dezvoltării vrea să investească la Bistriţa 96 milioane de lei într-o sală de sport
Ministerul Dezvoltării a aprobat indicatorii tehnici ai proiectului pentru construirea unui complex sportiv, în localitatea Unirea, lângă oraşul Bistriţa. Proiectul, care a fost pus vineri în dezbatere public,...

Importurile de legume: scumpe, proaste, multe- „legumesc” inflația

Importurile de legume: scumpe, proaste, multe- „legumesc” inflația
România a depășit în februarie 2019 nivelul de 80 de mii de tone de legume importate, cu 20 de mii tone mai mult față de luna similară a anului trecut. Din cauza condițiilor climaterice nefavorabile, s-au...

Chinezii de la “Liting Universal” au deschis la Brăila o fabrică specializată în producţia corpurilor de iluminat

Chinezii de la “Liting Universal” au deschis la Brăila o fabrică specializată în producţia corpurilor de iluminat
Grupul “Liting Universal” din China a deschis la Braila o fabrică specializată în producţia de corpuri de iluminat, după ce a primit în 2017 un ajutor de stat în valoare de 1,3 milioane de euro. Noua unitate...

Tranzacţii de 84,81 milioane de lei, vineri, pe Bursa de la Bucureşti

Tranzacţii de 84,81 milioane de lei, vineri, pe Bursa de la Bucureşti
Bursa de la Bucureşti a închis în creştere şedinţa de vineri iar valoarea totală a tranzacţiilor a crescut la 84,81 milioane de lei (17,81 milioane de euro), pe fondul unei tranzacţii cu acţiuni Cemacon în...

AFM: Aproape 130 de noi dosare aprobate în programul Rabla

AFM: Aproape 130 de noi dosare aprobate în programul Rabla
Comitetul de Avizare din cadrul Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM) a aprobat, vineri, 127 de dosare în cadrul Programelor ”Rabla” şi ”Rabla Plus” pentru persoane juridice, iar listele sunt disponibile...

Ministrul Transporturilor: Anul acesta vom avea încă 180 de kilometri de autostradă

Ministrul Transporturilor: Anul acesta vom avea încă 180 de kilometri de autostradă
În ultimii doi ani, 2017-2019, au fost construiți 115 kilometri de autostradă, iar valoarea proiectelor lansate de Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii în această perioadă se ridică la 7...

Procuror european comercial pentru protecția intereselor UE

Procuror european comercial pentru protecția intereselor UE
Consiliul pentru Analiză Economică(CAE) recomandă Uniunii Europene să întărească protecția intereselor comerciale prin utilizarea unor instrumente de apărare. În acest sens CAE PROPUNE  NUMIREA UNUI...

Marii retaileri laudă decizia Guvernului de a reduce TVA-ul pentru produsele alimentare bio, montane și tradiționale

Marii retaileri laudă decizia Guvernului de a reduce TVA-ul pentru produsele alimentare bio, montane și tradiționale
Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) apreciază decizia Guvernului de a reduce TVA la produsele alimentare bio, montane și tradiționale de la 9% la 5%. Decizia a fost luată de Guvern în...

Ministerul Energiei cere companiilor proiecte pe care să le finanţeze prin sistemul EU-ETS

Ministerul Energiei cere companiilor proiecte pe care să le finanţeze prin sistemul EU-ETS
Ministerul Energiei cere companiilor din sectorul energetic să depună proiecte care se pot califica pentru a fi finanţate prin fonduri europene. În acest sens, ministerul a publicat un anunţ în care solicită...
Serviciul de email marketing furnizat de