x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Lumea în criză/Şomaj tehnic la Dacia şi la Ford

Lumea în criză/Şomaj tehnic la Dacia şi la Ford

de Elly Cristea    |    31 Oct 2008   •   00:00
Lumea în criză/Şomaj tehnic la Dacia şi la Ford

Mii de angajaţi de la Uzina Dacia Renault nu au lucrat ieri şi nu vor veni la muncă nici astăzi după ce administraţia a anunţat că va întrerupe producţia ca urmare a necesităţii de adaptare a programului de fabricaţie la cererea comercială.

Dacia, a patra companie românească după mărime şi cea de-a 64 din Europa Centrală şi de Est, şi-a întrerupt ieri activitatea. Măsura a fost anunţată în urmă cu o săptămână şi este luată la nivelul întregului grup Renault ca urmare a scăderii cererii de autoturisme pe plan internaţional. Activitatea va fi întreruptă şi în zilele de 13 şi 14 noiembrie.

Sindicaliştii estimează că va mai urma o perioadă de oprire a producţiei şi în luna decembrie din cauza crizei economice. “Situaţia este calmă, iar noi înţelegem situaţia obiectivă, probabil va mai urma şi în decembrie o situaţie asemănătoare cu cea din noiembrie, o înţelegem şi nu se pune problema unor proteste sindicale în niciun caz”, a declarat Nicolae Pavelescu, liderul Sindicatul Dacia. Sindicaliştii au anunţat că sunt gata să negocieze cu reprezentanţii conducerii măsurile economico-sociale ce derivă din această situaţie. Cele patru zile de oprire a producţiei înseamnă un minus de 5.200 de Loganuri nefabricate. În aceste zile, cei 10.000 de angajaţi de pe platformă vor fi plătiţi cu 85% din salariu. Conducerea Dacia a redus estimările de vânzări pentru acest an cu 15,4%, de la 320.000 de autoturisme, la 270.000 de unităţi. Deocamdată, în primele nouă luni ale anului, Dacia a vândut 194.165 de automobile.

CRAIOVA TRAGE PE DREAPTA
Criza de la General Motors trage pe drepta şi fabrica de la Craiova. Recent, angajaţii Ford de la fabrica de la Craiova s-au aflat în şomaj tehnic timp de trei zile. La momentul preluării, Ford a semnat cu GM un contract pentru furnizarea a 170.000 de motoare şi 200.000 de cutii de viteze. Dacă la Dacia lucrează 10.000 de oameni iar la Craiova 3.900, în România sectorul auto totalizează peste 200.000 de angajaţi, în ţara noastră existând fabrici care produc subansamble pentru Mercedes, Peugeot, Opel, Audi sau BMW. Potrivit lui Brent Valmar, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) industria auto reprezintă 9,5% din cât produce toată România cu afaceri totale estimate la 11,5 miliarde de euro. Exporturile au atins 121.934 unităţi, în creştere cu 50,5% faţă de primele nouă luni din 2007. Oprirea producţiei la Dacia deja îşi arată efectul de domino. Conducerea societăţii UAMT Oradea, a anunţat acum două zile că ia în considerare oprirea temporară a producţiei. Conducerea UAMT a anunţat că dacă efectele crizei vor fi mai puternice în industria auto va trimite 10-15% din cei 500 de salariaţi acasă pe o perioadă de timp mai mare.

BARĂ LA BARĂ PENTRU 89 DE MILIARDE DOLARI
Pe tot globul, producătorii au anunţat trimiterea muncitorilor acasă temporar. Renault va închide aproape toate fabricile din Franţa pentru perioade situate între una şi două săptămâni. De asemenea, va trimite în şomaj 5.500 de angajaţi ai uzinei din Valladolid, Spania. Asta după ce anunţase, în septembrie, că va da afară 6.000 de angajaţi ai unor uzine din Europa. Peugeot va scădea producţia pentru a contracara o scădere estimată a cererilor de 17% în ultimele trei luni ale lui 2008. În Germania, Mercedes a anunţat că va opri activitatea la două fabrici. Opel, BMW, Seat şi Skoda sunt alţi producători ce au anunţat reducerea producţiei. Drept urmare, CE are de gând să ofere producătorilor împrumuturi de 40 de miliarde de euro (circa 54 de miliarde de dolari) cu dobânzi foarte mici pentru a face tranziţia către tehnologii “verzi” pentru dezvoltarea de noi produse. Gunther Verheugen, comisarul pentru Industrie a anunţat că banii ar putea fi daţi prin Banca Europeană pentru Investiţii companiilor care vor să proiecteze maşini care să respecte standardele UE în privinţa emisiilor de carbon.

FED, ROATA DE REZERVĂ
În SUA, autorităţile au anunţat deja împrumuturi garantate de stat de 25 de miliarde de dolari în condiţii avantajoase pentru susţinerea General Motors, Ford şi Chrysler. Cu toate acestea, General Motors şi Chrysler, aflate în discuţii avansate pentru fuziune au mai cerut alte 10 miliarde de dolari de la guvernul american pentru a pune pe roţi noul colos auto. Vânzările Chrysler au scăzut cu 25% în septembrie, în vreme ce vânzările General Motors au picat 18%, iar analiştii aşteaptă o scădere de 30% în octombrie. Un rol esenţial în afacere îl are GMAC, fosta divizie de împrumuturi a General Motors, care are datorii de 20 de miliarde de dolari.

 


• Încrederea în economia zonei euro a căzut, în octombrie, la cel mai redus nivel din 1993, semn că recesiunea este iminentă în urma crizei financiare globale, potrivit unui studiu al Comisiei Europene.

• Economia americană a scăzut cu 0,3% în trimiestrul trei în urma scăderii cheltuielilor de consum, cea mai mare reducere de la recesiunea din 2001.

• Mugur Isărescu şi o serie de analişti economici merg azi la Guvern pentru a discuta cu premierul Tăriceanu despre criza financiară.

• Standard&Poor’s a revizuit perspectiva ratingului Transelectrica, de la “pozitivă” la “negativă” şi a coborât ratingul Transgaz la “BB+”, cu perspectivă “Negativă”.
 

Petrocraţii prosperă

În timp ce industria auto se zbate să supravieţuiască, cea petrolieră este înfloritoare. Deşi preţul petrolului s-a ieftinit până la nivelul de 68 de dolari pe baril de ieri, de la maximul de 147 de dolari din 11 iulie, companiile petroliere încep să arate profituri imense.

Royal Dutch Shell, unul din giganţii mondiali ai petrolului, a anunţat un profit de 10,9 miliarde de dolari pe trimestrul trei al acestui an, ca urmare a preţurilor ridicate şi a vânzării unor active ale grupului. Nici British Petroleum (BP) nu s-a lăsat mai prejos şi a anunţat 10 miliarde de dolari profit pe trimestrul al treilea, în creştere cu 148% faţă de trimestrul al treilea al anului trecut. Tony Hayward, directorul executiv al BP a precizat că performanţa a venit nu numai din preţurile mari, ci şi din reducerea costurilor de rafinare şi control riguros al cheltuielilor. Este al treilea trimestru consecutiv când compania afişează profituri mai mari decât aşteptările analiştilor. Dar aceste companii nu sunt singurele. Gigantul american Exxon, cea mai mare companie din lume după capitalizare a postat ieri cel mai mare profit trimestrial din toată istoria SUA: 14,8 miliarde de dolari. Compania a câştigat 2,59 dolari pe fiecare acţiune, în vreme ce analiştii estimau 2,38 dolari. În România Petrom este aşteptată să anunţe rezultate financiare foarte bune după ce pe primul semestru a înregistrat un profit net de 1,6 miliarde de lei, circa 435 de milioane de euro.

×