x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Învăţământ de stat transformat în SRL

0
Autor: Cristian Anton 22 Apr 2016 - 20:49
Învăţământ de stat transformat în SRL
Vezi galeria foto


România nu mai are flotă, dar se poate lăuda cu o breaslă numeroasă de marinari, bine pregătiţi şi apreciaţi în străinătate. E o meserie frumoasă, atractivă, dar şi foarte grea, de multe ori periculoasă, din cauza piraţilor, a războaielor sau a bolilor. Tocmai de aceea, marinăria este şi foarte bine plătită.

Un cadet câştigă între 400 şi 900 de euro pe lună, iar după practica obligatorie, de 12 luni, sare la un salariu de 2.500-3.000 de euro. În timp, navigatorii ajung să câştige şi 5.000 de euro pe lună, iar un comandant de navă poate încasa şi 12.000 de euro. An de an, marinarii români aduc acasă salarii de un sfert de miliard de euro. Cu toate acestea, statul nu face nimic pentru ei.

Meserie doar pentru bogaţi

„Nu este o meserie pentru cei săraci. Un tânăr care vrea să ajungă marinar trebuie să plătească tot, statul nu se implică în niciun fel. Doar le ia banii”, spune Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. „La Universitatea Maritimă Constanţa (UMC), sunt doar vreo 20 de locuri subvenţionate de stat, pe fiecare specializare. În rest, fiecare îşi plăteşte singur studiile, care costă cam 4.000 de euro. Apoi, trebui să-şi găsească singur de lucru. Statul ştie doar să ia bani, dar nu face nimic pentru marinarii români”, continuă Mihălcioiu.

60% din leafă merge la stat

Câştigurile băneşti sunt considerabile, mai ales pentru o ţară săracă precum România. Evident, şi riscurile sunt pe măsură, fără să mai vorbim că nouă luni din 12 sunt la mii de kilometri de casă şi familie. În plus, marinarul trebui să plătească şi obolul statului. „O dată la 5 ani, trebuie să plătească cel puţin 3.000 de euro pentru cursuri de pregătire la Centrul Român pentru Pregătirea şi Perfecţionarea Personalului din Transporturi Navale (CERONAV). Acte de la căpitănie, brevet, examene, îmbarcări şi debarcări, toate se plătesc. O simplă foaie matricolă eliberată de ANR (Autoritatea Navală Română) costă 100 de lei. Statul nu oferă nicio facilitate, nu se implică deloc, dar se dovedeşte mai catolic decât Papa, astfel încât a stabilit obligativitatea vizitei medicale în fiecare an, deşi acest lucru nu se întâmplă în restul Europei. Vizita medicală costă. Şi acele cursuri obligatorii se întind pe 2-3 luni. Dacă nu eşti din Constanţa, trebuie să-ţi plăteşti cazare şi masa pentru trei luni, că doar nu o să faci naveta. La un venit mediu de 25.000 de euro pe an, un marinar plăteşte peste 60% pe taxe, cursuri etc.”, apreciază Adrian Mihălcioiu. Asta fără a mai pune la socoteală şpăgile pe care fiecare marinar român le-a plătit cel puţin măcar o dată în viaţă.    

Naufragiaţi pe uscat la 50 de ani

Doar jumătate din absolvenţi reuşesc să se angajeze pe vapoare. „În 2015, aveam 33.000 de marinari în România, dar nu toţi navigă. Din aceştia, 14.000 sunt ofiţeri şi 13.000 personal auxiliar (bucătar, ospătar, cameristă etc.), la care se adaugă 6.000 de nebrevetaţi. Un fel de seminavigatori, care îşi găsesc mai rar angajamente sau îşi reînnoiesc brevetul să-l aibă acasă, cum e Traian Băsescu. În total, anul trecut au fost 9.624 de marinari care au avut permanent de lucru”, a mai spus liderul sindicatului navigatorilor. Pe lângă faptul că trebuie să se descurce singuri, „lupii de mare” mai au o problemă. „La vârste de peste 50 de ani nu-şi mai găsesc de lucru decât pe funcţii superioare. Practic, până la 65 de ani, când au vârsta de ieşire la pensie, marinarii români nu au niciun venit. Consumă din ce au strâns până atunci, iar dacă nu sunt cumpătaţi, ajung pe stradă. Sunt multe cazuri în care, după o viaţă de om pe mare, să aibă pensie de 1.000 de lei”.

 

Şpaga cea de toate zilele

Pe lângă plata şcolarizării, trebuie să adăugăm şi şpăgile. La agenţiile de crewing din Constanţa „cotizaţiile” pentru angajarea pe un vapor pornesc de la 300-400 de euro, dar pot ajunge şi până la 1.500 de euro. „Ofiţerii cu experienţă nu mai plătesc şpăgi, fenomenul s-a mai restrâns în ultimul timp, poate şi cu DNA-ul ăsta. Dar se mai practică asta cu nou-veniţii sau la agenţiile-fantomă”, susţine liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor. 

 

250 mil.euro este suma pe care o aduc în ţară, an de an, marinarii români

Termină o şcoală, dar e ca şi cum n-a făcut-o. Trebuie cadeţie de cel puţin 12 luni pe o navă. Sunt deja foarte mulţi marinari cu experienţă disponibili pe piaţă, cine să-şi mai bată capul cu începători? Măcar aici ar trebui să se implice şi statul,  Adrian Mihălcioiu, liderul Sindicatului Liber al Navigatorilor.

Toţi navigatorii aduc banii în ţară, foarte rar se stabileşte vreunul în străinătate. An de an, ei aduc acasă salarii de un sfert de miliard de euro. Sunt plecaţi 8-9 luni pe an pe mare, timp în care nu beneficiază de absolut nimic din partea României. Tot ce au nevoie, ţară şi casă le este nava. Peste tot în lume, marinarii au statut special, sunt apreciaţi. Nu şi în România. În Filipine, de exemplu, există chiar şi un minister al navigatorilor.

 

Universitatea Maritimă Constanţa, Academia Navală din Constanţa şi Colegiul Nautic Român de la Mogoşoaia scot circa 1.500 de marinari pe an.


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Fondurile de investiţii dau randamente superioare inflaţiei

Fondurile de investiţii dau randamente superioare inflaţiei
Asociaţia Administratorilor de Fonduri (AAF) a prezentat ieri mai multe statistici potrivit cărora randamentele diverselor plasamente în unităţi de fond oscilează între 5% şi 20%, cu o medie a performanţei de pe...

Bugetul de stat, pe deficit încă din prima lună din 2020. Explicaţiile Finanţelor

Bugetul de stat, pe deficit încă din prima lună din 2020. Explicaţiile Finanţelor
Execuția bugetului general consolidat în luna ianuarie 2020 s-a încheiat cu un deficit de 0,46 miliarde de lei (0,04% din PIB), arată datele publicate marţi pe site-ul Ministerului Finanţelor. Anul trecut,...

CNAIR are un nou director general. Iata cine i-a luat locul lui Sorin Scarlat

CNAIR are un nou director general. Iata cine i-a luat locul lui Sorin Scarlat
Consiliul de Administrație al CNAIR a desemnat-o marți, în funcția de director general provizoriu al companiei, pe o perioadă de 4 luni, începând cu data de 26 februarie, pe Mariana Ioniță, care deținea...

Angajatorii români vor să aducă lucrători din alte țări. Care sunt joburile pentru care se caută străini

Angajatorii români vor să aducă lucrători din alte țări. Care sunt joburile pentru care se caută străini
Lipsa de muncă specializată i-a determinat în ultimii ani pe angajatorii români să se orienteze spre forța de muncă din alte țări. Așa se face că în prezent circa un sfert dintre companii vor să aducă ...

Şoc pe piaţa valutară: Euro a atins un nou maxim istoric

Şoc pe piaţa valutară: Euro a atins un nou maxim istoric
Euro a atins un nou nivel record, marți, potrivit cursului valutar anunțat de Banca Naţională a României (BNR). Marţi, euro a crescut la 4,8079 lei, cel mai mare nivel anunţat vreodată de Banca...

Ultima strigare pentru gazele de la Marea Neagră

Ultima strigare pentru gazele de la Marea Neagră
Galerie Foto România mai are la dispoziţie doar anul 2020 pentru a lua o decizie politică favorabilă extracţiei gazelor de la Marea Neagră. Legislaţia trebuie adaptată în aşa fel încât să câştige şi investitorii, şi...

Un proiect imobiliar de amploare pe platforma Teba din Iași

Un proiect imobiliar de amploare pe platforma Teba din Iași
Dezvoltatorul imobiliar Prime Kapital a primit autorizația de demolare a platformei Teba din Iași. În același loc se va construi Silk District, un proiect în valoare de circa 200 de milioane de euro. Data...

Economia Terrei strănută. Frisoane în România

Economia Terrei strănută. Frisoane în România
Coronavirus pune în pericol nu numai vieţi omeneşti, ci şi evoluţiile economice pe plan mondial. România pare ferită de şocuri, cel puţin pentru moment, după cum ne spun specialiştii, care semnalează însă...

Un celebru start-up britanic și-a triplat valoarea. Evaluat la 5,5 miliarde de dolari

Un celebru start-up britanic și-a triplat valoarea. Evaluat la 5,5 miliarde de dolari
Ca urmare a unei finanțări de 500 de milioane de dolari, start-up-ul britanic Revolut este acum evaluat la 5,5 miliarde  de dolari, triplându-și astfel valoarea față de primăvara anului...

Falimentul vine după ce pleacă angajații cei mai buni

Falimentul vine după ce pleacă angajații cei mai buni
Galerie Foto Reducerea costurilor și a consumului, în general, este esențială pentru supraviețuirea unei companii pe timp de criză economică, doar că cel mai important lucru este să se aplice inteligent. Cele mai grave...

Vești bune pentru investitori. Profitul Romgaz a crescut în 2019

Vești bune pentru investitori. Profitul Romgaz a crescut în 2019
Cel mai mare producător autohton de gaze naturale, Romgaz a înregistrat anul trecut un profit net de 1,43 miliarde de lei, cu 4,55% mai mare față de perioada anterioară.  Cifra de afaceri a crescut cu 1,52%...

Studiu: Mai mult de jumătate dintre români au avut certuri în cuplu din cauza banilor

Studiu: Mai mult de jumătate dintre români au avut certuri în cuplu din cauza banilor
Printre subiectele cele mai frecvente de ceartă în cuplu se numără obiceiurile financiare – cheltuieli prea mari, zgârcenie, cheltuieli uzuale, plan  de economii și decizii  majore de achiziții,...

Majoritatea companiilor estimează creșterea salariilor. Cu cât vor crește veniturile angajaților

Majoritatea companiilor estimează creșterea salariilor. Cu cât vor crește veniturile angajaților
Majoritatea societăților din România, respectiv 71% dintre companii, vor să crească salariile angajaților în acest an, potrivit unui studiu realizat de hipo.ro. Deși vestea pare îmbucurătoare la prima vedere,...

ANAF a prelungit termenul de depunere a declarației unice

ANAF a prelungit termenul de depunere a declarației unice
Termenul pentru depunerea declarației unice la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) de către persoanele fizice s-a prelungit până la 25 mai 2020. Formularul se completează pentru declararea...

Ajutor de stat pentru Tarom din partea Comisiei Europene

Ajutor de stat pentru Tarom din partea Comisiei Europene
Comisia Europeană a aprobat un împrumut companiei Tarom, în valoare de 36,7 milioane de euro, pe o perioadă de maximum șase luni. În acest timp, operatorul aerian român trebuie să pună la punct...
Serviciul de email marketing furnizat de