x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Ministerul secretelor

Ministerul secretelor

de Elena Stan    |    23 Iul 2009   •   00:00
Ministerul secretelor
Sursa foto: Marin Raica/Jurnalul Naţional

Ministerul Transporturilor, patronat de Radu Berceanu, îngrădeşte accesul Jurnalului Naţional la informaţie. După materialele despre trenul expres falimentar Gara de Nord - Otopeni şi cei Zero kilometri din Autostrada Soarelui construiţi în ultimii doi ani, Ministerul Transporturilor a suspendat comunicarea cu Jurnalul Naţional.



Solicitări fără răspuns, răspunsuri tardive şi foarte vagi şi probleme de comunicare cu cei de la Ministe­rul Transporturilor şi Infrastructurii. Cu asta se confruntă jurnaliştii care au în­drăz­nit să atragă atenţia ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, că a uitat să închidă linia feroviară ce face legătura între Gara de Nord şi Aeroportul Inter­na­ţi­onal "Henri Coandă" Otopeni. Berceanu se încăpăţânează să menţină această linie feroviară, în timp ce 7.000 de salariaţi ai CFR Marfă au fost trimişi în şomaj tehnic.

Mai grav este că Berceanu a tot declarat că din a do­ua parte a anului nu vor mai fi bani pen­tru plata salariilor ceferiştilor, de­oa­re­ce încasările au scăzut foarte mult. În ciu­da tuturor problemelor, a lipsei fondu­rilor, Berceanu "ţine cu dinţii" de trenul către Otopeni, care spera să de­ser­vească circa 4.000 de călători pe zi, care în realitate nu sunt nici măcăr 250. În mo­mentul în care ceferiştii au în­dră­z­nit să pro­tes­te­ze pentru că nu şi-au pri­mit salariile, Ber­ceanu le-a recomandat, pe un ton ironic, să se uite pe fereastra tre­nului şi să vadă că e criză. Oare pierderile în­re­gistrate cu menţinerea trenului că­tre Oto­peni nu ar acoperi o parte din "eco­no­mi­ile" care se fac cu trimiterea în şo­maj teh­nic a celor 7.000 de salariaţi ai CFR Marfă?

MĂRUL DISCORDIEI
Jurnalul Naţional a solicitat informaţii financiare cu privire la trenul Henri Coandă Expres la circa trei luni de la introducerea acestei curse. Măsura a de­ranjat conducerea ministerului, deoarece Berceanu nu a fost de acord ca răspunsul pentru ziar, care conţinea toate cifrele primite de la CFR Călători cu privire la veniturile şi cheltuielile ministerului cu privire la trenul către Otopeni, să fie transmis redacţiei Jurnalului Naţional.

Suspiciunea redactorului a apărut în momentul în care Postelnicu Theodor, consilier personal al ministrului, confirmase că are toate cifrele cerute, acesta din urmă a revenit cu un telefon pentru a transmite că ministrul nu şi-a dat "ok-ul" pentru cifrele respective. În plus, acesta ne-a asigurat că va reveni în momentul în care va avea răspunsul aprobat de minis­tru.

Răspunsul ce avea "ok-ul" ministrului a fost şocant: "datele respective fac parte dintr-o ana­liză in­ter­nă". Potrivit specialiştilor, se cheltuiesc lu­nar 300.000 de euro doar pentru plimbarea câtorva călători către şi dinspre Otopeni. Dacă în primele două luni pierderile înregistrate se ridicau la circa 2,5 milioane de lei, estimăm că acum acestea depăşesc circa 7 milioane de lei (1,6 milioane de euro).


ZERO KM CĂTRE SOARE
O altă iritare a ministrului Berceanu, dar şi a apropiatului sau Adrian Ionescu a apărut în momentul în care Jurnalul Na­ţi­onal a solicitat informaţii despre stadiul lucrărilor la Autostrada Soarelui. În ciuda faptului că în ultimii doi ani nu s-a construit nici un kilometru de autostradă, Adrian Ionescu a comunicat redactorului Jurnalului Naţional că "proiectul a avansat foarte mult la nivelul obţinerii auto­ri­za­ţi­i­lor şi avizelor de execuţie".

În urma celor două materiale, Te­o­dor Postelnicu a considerat că nu este necesar să mai invite marţi la conferinţa de presă pe redactorul Jurnalului Naţional, care este acreditat pe ministerul Transporturilor de mai bine de patru ani. Contactat telefonic pentru explicaţii, Postelnicu a închis telefonul. Culmea este că accesul redactorului nostru a fost blocat tocmai la confe­rin­ţa de presă în care Berceanu a făcut publice date despre realizarea ultimelor două tronsoane din Autostrada Soarelui.

Dacă am fi fost invitaţi la acea conferinţă, am fi putut transmite cititorilor noştri informaţiile îmbucurătoare că lucrările la cele două tronsoane se vor finaliza pâ­nă în anul 2011, iar finanţarea în valoare de 125 de milioane de euro a fost deja obţinută de la UE. Îl anunţăm pe această cale pe ministrul Radu Berceanu că atât el, cât şi angajaţii din subordinea sa sunt funcţi­o­nari publici care îşi iau salariul din im­po­zi­tele pe care le plătesc contribuabilii. Ac­cesul presei la informaţii este asigurat prin lege.

×
Subiecte în articol: economic Berceanu