x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Ne pleacă investitorii

0
01 Apr 2009 - 00:00
Ne pleacă investitorii ABDELHAK SENNA/AFP/MEDIAFAX


România nu mai este aşa de ieftină în privinţa costurilor cu forţa de muncă şi începe să îşi piardă din avantaje în faţa statelor din nordul Africii. Sectorul automotive, care a atras foarte mulţi investitori străini până la sosirea crizei, se zbate acum să supravieţuiască, după ce comenzile au scăzut considerabil.



Mai mulţi furnizori de componente auto îşi relochează fabricile din România în această zonă, în vreme ce alte companii din Occident prezente în ţara noastră se văd nevoite să crească salariile.

Criza face ca sectorul automotive să fie într-o permutare continuă în strădania de a reduce costurile, iar primele sunt cele cu salariile. "Leoni AG, cel mai mare producător german de cabluri electrice pentru autoturisme, se reorientează din Estul Europei pentru a beneficia de avantajul costului mai redus cu mâna de lucru din Africa", notează Bloomberg. Compania a anunţat la 13 ianuarie că va închide fabrica amplasată pe platforma de la Mioveni, una dintre cele patru unităţi deţinute în ţara noastră. Astfel, peste 230 de angajaţi îşi vor pierde locurile de muncă, în vre­me ce statul pierde un contribuitor la buget.

"Procesul de închidere a fabricii din Mioveni ar urma să fie finalizat cel târziu în iunie 2009. O dată cu închiderea fabricii, cei aproximativ 230 angajaţi ar urma să fie disponibilizaţi conform pla­nului de concediere colectivă", preciza Leoni în comunicat. "Creşterile de salarii în anumite state est-europene sunt clar peste 10% în fiecare an", a spus Uwe Lamann, membru în Consiliul de Admi­nistraţie al Leoni. Fără să numească exact, Lamann se referea la România.

SALARII INSTABILE
În primăvara anului trecut, Sindicatul Automobile Dacia a declanşat o grevă generală de 19 zile la Dacia. Angajaţii au obţinut o creştere eşalonată, de 300 lei brut de la 1 ianuarie 2008 şi de 60 lei brut din septembrie, precum şi acordarea unei prime pentru rezultatele din 2007, echivalentă cu un salariu brut, dar nu mai mică de 900 lei. Firmele Leoni şi Cortubi sunt şi ele prezente tot pe platforma de la Mioveni. Majoritatea angajaţilor de la aceşti doi furnizori sunt şi membri  ai Sindicatului Automobile Dacia şi au declanşat şi ei greva. Ulterior, salariaţii ambelor firme au obţinut atunci majorări. "Ne mutăm în state cu multă forţă de muncă şi salarii stabile", a completat Lamann, citat de Bloomberg.

Conform datelor prezentate, compania germană are deja mai mulţi salariaţi în nordul Africii decât în estul Europei. Grupul angajează 17.100 de oameni în Maroc, Tunisia şi Egipt, în vreme ce în cele 16 fabrici din Polonia, Slovacia, Ungaria, Cehia, Rusia, Ucraina şi România tota­lizează 16.800 de angajaţi.

Tot la Leoni, dar la fabrica din Arad, salariaţii au organizat un protest spontan în luna decembrie faţă de măsurile luate de companie pentru a combate criza. Angajaţii au prezentat jurnaliştilor un document intern prin care conducerea îi înştiinţează pe salariaţi de desfiinţarea rutelor de transport gratuite pentru angajaţi Lipova - Arad, Sântana - Arad şi Şimand - Zimand - Arad. Leoni Wiring Systems Arad are circa 2.700 de salariaţi.

RELOCARE JAPONEZĂ
Cotidianul japonez Nikkei relata recent şi că japonezii de la Fujikura vor reloca începând din acest an patru fabrici de componente auto din România în Maroc. Conform sursei citate, motivul relocării ar fi necesitatea reducerii costului cu forţa de muncă şi reducerea activităţii de pe plan local. Ulterior, compania a confirmat construcţia în Maroc, dar a precizat că nu intenţionează să relocheze întreaga producţie. "Această decizie nu implică în absolut închiderea fabricilor de producţie de cablaje din România. Fujikura nu intenţionează să-şi relocheze întreaga producţie din România în Maroc, nici să renunţe la afacerile din România", se arată în comunicat. Cele patru fabrici din ţara noastră sunt localizate la Dej, Turda, Câmpeni şi Jibou şi au 3.000 de angajaţi.

CONCEDIERI PE BANDĂ
Dacă nu se relochează, alţi furnizori automotive din ţară dau afară oameni. Producătorul de cablaje Sumitomo Electric Wiring Systems România urmează să concedieze 550 de salariaţi în luna aprilie, respectiv 12% din total, în urma scăderii comenzilor. La noi, Sumitomo deţine trei fabrici, la Deva - unde produce pentru Renault, la Orăştie - pentru Honda şi la Alba Iulia - care e furnizor al Toyota. Cele trei uzine contorizează 4.500 de oameni. Rolem Codlea, parte a grupului german Draexlmaier, care are în România 17.500 angajaţi, a anunţat şi ea în urmă cu câteva luni concedierea a 1.000 din cei 1.800 de angajaţi în perioada februarie-aprilie 2009. INA Schaeffler a decis şi ea în urmă cu câteva luni că nu mai prelungeşte contractele a 600 de muncitori care erau angajaţi pe o perioadă determinată. INA Schaeffler are la Braşov peste 2.000 de angajaţi.

UNII PLEACĂ, ALŢII VIN
Producătorul german de pneuri Continental recrutează angajaţi pentru uzina din Timişoara, potrivit France Info. Continental angajează la fabrica de la Timişoara muncitori operatori pentru producţie, ingineri în departamentul tehnic, şefi de echipă şi muncitori pentru întreţinerea pieselor metalice, potrivit unui anunţ într-un ziar local. Aceasta vine în contextul în care Continental va închide două fabrici în Europa, cea de la Clairoix, Franţa, unde lucrează 1.120 de persoane, şi una de la Hanovra, în nordul Germaniei, cu 780 de angajaţi. Compania a explicat angajările prin necesitatea fabricării în România a cauciucurilor pentru Dacia.

Citeşte mai multe despre:   economic,   romania,   angajati

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Vești bune pentru persoanele care au credite în lei. Indicele ROBOR a scăzut sub 3%

Vești bune pentru persoanele care au credite în lei. Indicele ROBOR a scăzut sub 3%
Indicele Robor la 3 luni a scăzut la 2,99%, cel mai mic nivel din ultimele două luni, potrivit datelor Băncii Naționale a României (BNR). Și Robor la 6 luni s-a micșorat la 3,11%. Robor este indicele...

Faliment pe piața asigurărilor. ASF a retras autorizația unei mari companii

Faliment pe piața asigurărilor. ASF a retras autorizația unei mari companii
Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) a retras autorizația de funcționare a societății de asigurare Certasig, ca urmare a constatării stării de insolvență a societății și urmează să...

Iancu Guda, despre deprecierea monedei naționale: „România înregistrează cele mai mari deficite gemene raportate la PIB din UE...”

Iancu Guda, despre deprecierea monedei naționale: „România înregistrează cele mai mari deficite gemene raportate la PIB din UE...”
Analistul economic Iancu Guda, services director al Coface, a explicat într-o postare pe Facebook care sunt adevăratele cauze ale deprecierii monedei naționale și aprecierii aurului.   ”Adâncirea...

Fabrica Nestle din Timișoara, scoasă la vânzare. Se caută investitori noi

Fabrica Nestle din Timișoara, scoasă la vânzare. Se caută investitori noi
Galerie Foto Compania de consultanţă imobiliară Colliers International a fost desemnată agentul exclusiv de vânzare al fostei fabrici deţinute de gigantul elveţian Nestlé la Timişoara. Proprietatea, care se desfăşoară pe...

Șoc pe piața valutară: Euro atinge, din nou, o valoare RECORD!

Șoc pe piața valutară: Euro atinge, din nou, o valoare RECORD!
Banca Naţională a României (BNR) a publicat, vineri, cursul valutar 21 februarie 2020, iar cotaţiile pentru Euro şi dolar au atins cele mai mari niveluri din istorie. Euro a urcat la 4,8026 lei, acesta fiind cel...

Nava Queen Hind, răsturnată în Portul Midia cu 14.000 de oi la bord, va fi scoasă din apă

Nava Queen Hind, răsturnată în Portul Midia cu 14.000 de oi la bord, va fi scoasă din apă
Nava Queen Hind, răsturnată în Portul Midia cu 14.000 de oi la bord, va fi adusă la cheu cu ajutorul a două barje, care vor stabiliza vasul din laterale pe timpul deplasării. Operațiunile vor începe la...

Evaluarea proiectului de retehnologizare a Reactorului 1 de la Cernavodă

Evaluarea proiectului de retehnologizare a Reactorului 1 de la Cernavodă
Agenția Internațională pentru Energie Atomică (AIEA) a trimis o echipă la Reactorul 1 al Centralei Nucleare de la Cernavodă pentru a evalua proiectul de retehnologizare a unității. Misiunea internațională a ven...

Profit peste așteptări al unui mare operator de telefonie mobilă

Profit peste așteptări al unui mare operator de telefonie mobilă
Digi Communications a înregistrat o creștere semnificativă a profitului net pe 2019, care a ajuns la 41,8 milioane de euro, față de numai 18 milioane de euro în anul anterior. Vânzările au ajuns...

Societățile private vor trebui să declare beneficiarul real al profiturilor

Societățile private vor trebui să declare beneficiarul real al profiturilor
Societățile cu capital privat din România vor fi obligate să depună anual o declarație în care să arate care este beneficiarul real al profiturilor. Teoretic, măsura vizează persoanele publice care au firme pe...

MedLife a depășit pragul de 200 milioane de euro. Crestere de 24,8% a cifrei de afaceri în 2019

MedLife a depășit pragul de 200 milioane de euro. Crestere de 24,8% a cifrei de afaceri în 2019
MedLife a încheiat anul 2019 cu o cifră de afaceri pro-forma, consolidată la nivel de grup, în valoare de 989 milioane de lei (208.5 milioane de euro), înregistrând astfel o creștere de 24.5% față de...

Iancu: Gazele se vor scumpi cu 45%

Preşedintele Comisiei pentru Industrie şi Servicii din Camera Deputaţilor, Iulian Iancu, a declarat ieri că în urma liberalizării complete a pieţei, gazele se vor scumpi în iulie cu 22% şi cu 45% în lunile de...

Când vor fi gata lucrările la primul tronson din Prelungirea Ghencea

Când vor fi gata lucrările la primul tronson din Prelungirea Ghencea
Lucrările la primul tronson de lărgire a carosabilului și a zonei pietonale din Prelungirea Ghencea vor fi gata în luna mai 2020. Acesta este cuprins între străzile Brașov și Râul Doamnei, potrivit companiei mun...

Numărul firmelor care și-au încetat activitatea în 2019, cele mai multe din ultimul deceniu

Numărul firmelor care și-au încetat activitatea în 2019, cele mai multe din ultimul deceniu
Numărul firmelor care au intrat în insolvență au scăzut cu 22% în 2019, față de anul precedent, și se află la minimul ultimului deceniu. Cu toate acestea, numărul companiilor care și-au încetat...

Ce spun economiștii despre deprecierea leului în faţa euro: Avem o situaţie de deficite gemene care dezechilibrează cursul

Ce spun economiștii despre deprecierea leului în faţa euro: Avem o situaţie de deficite gemene care dezechilibrează cursul
Deprecierea leului față de euro are loc pe fondul deteriorării factorilor care ţin de deficitul de balanţă comercială, anunță economiștii în ziua în care moneda europeană a atins un nou maxim istoric,...

Curs valutar 20 februarie 2020. Euro explodează pe piaţa valutară

Curs valutar 20 februarie 2020. Euro explodează pe piaţa valutară
Leul continuă să scadă în faţa Euro şi a dolarului, iar astăzi, s-au înregistrat recorduri absolute pentru cele două monede, potrivit curs valutar 20 februarie 2020. Astfel, valoarea Euro a atins...
Serviciul de email marketing furnizat de