x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
Jurnalul.ro Bani şi Afaceri Economie Partenerii de afaceri, scanaţi de computer

Partenerii de afaceri, scanaţi de computer

de Valentin Gros    |    06 Noi 2019   •   11:46
Partenerii de afaceri, scanaţi de computer

Companiile din România îşi vor putea evalua partenerii de afaceri din punctul de vedere al riscului fiscal. Conform legislației în vigoare, companiile plătitoare de TVA trebuie să facă dovada verificării potențialului de risc al furnizorilor pentru păstrarea dreptului de deducere în legătură cu achizițiile de la aceștia.

Aplicaţia PartnerSCAN prelucrează, cu ajutorul unui algoritm conceput de compania de servicii profesionale Deloitte, în baza deciziilor Curții de Justiție a Uniunii Europene și a numeroaselor exemple din practică, datele puse la dispoziție de platforma Termene.ro, care sunt preluate din bazele de date publice ale instituțiilor statului.

Algoritm cu 18 indicatori

Algoritmul alocă diverse punctaje unui număr de 18 indicatori relevanți pentru determinarea riscului fiscal, printre care se numără inactivitatea, codul de TVA anulat, calculul riscului de insolvență, datoriile către bugetul de stat, numărul de angajați, vechimea firmei. De asemenea, aplicația ia în calcul dacă asociații sau administratorii dețin aceeași calitate în firme aflate în insolvență sau lichidate, dacă sediul social este într-un apartament, alături de alte companii sau de câte ori s-a schimbat acesta pe parcursul unui an.

Utilizatorii introduc datele necesare pentru identificarea partenerilor de business ce urmează să fie evaluați și apoi primesc un raport ce sintetizează profilul de risc fiscal pentru fiecare dintre aceștia. Raportul include explicații în funcție de gradul de risc generat de un anumit indicator și recomandări generale pentru diminuarea riscurilor.

„În cazul unui control, contribuabilii trebuie să demonstreze că au acționat cu bună credință, că și-au verificat partenerii de afaceri, astfel încât să-și poată susține dreptul de deducere a TVA pentru achizițiile efectuate. Pe lângă faptul că această verificare a furnizorilor este un demers cronofag, companiile se confruntă deseori cu dificultatea de a face dovada bunei credințe”

Raluca Bâldea, director Taxe Indirecte, Deloitte România

Restanţe la buget de aproape 100 miliarde de lei

Companiile private şi de stat, persoanele fizice, întreprinderile individuale, PFA-urile etc. au datorii către bugetul de stat de circa 98,6 miliarde de lei, potrivit celor mai recente date ale Ministerului Finanţelor Publice (MFP). Instituţia a elaborat o procedură pentru anularea restanțelor accesorii (dobânzi şi penalităţi) aferente obligațiilor bugetare datorate la 31 decembrie 2018. Astfel, contribuabilii vor putea solicita facilitățile fiscale reglementate în Ordonanța Guvernului nr. 6 din 2019 până la 16 decembrie 2019. Notificarea privind intenția de accesare a facilității fiscale și cererea de acordare a facilității fiscale se pot depune inclusiv prin aplicația online „Spațiul privat virtual”.

 

×
Subiecte în articol: risc fiscal companii