x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Vreți trenuri? CFR are nevoie de o sumă colosală să întreacă trotineta

0
Autor: Adrian Stoica 01 Iun 2020 - 08:35
Vreți trenuri? CFR are nevoie de o sumă colosală să întreacă trotineta Victor Stroe


Pentru români, trenurile de mare viteză rămân un proiect science fiction pentru mult timp de acum înainte. Noi trebuie să ne mulţumim cu trenurile care înregistreză printre cele mai mici viteze medii din Europa şi întârzieri record. Chiar şi aşa, pentru a păstra viteza actuală, care pe 27% din reţeaua de cale ferată este mai mică de 50 km/h, CFR SA ar trebui să investească 2,14 miliarde de lei. Dacă luăm în calcul revenirea la viteza proiectată, cea cu care se circula acum 50-60 de ani, ar fi necesare investiţii de 95,14 miliarde de lei, echivalentul a circa 20 miliarde de euro. Vorbim astfel despre o cifră imensă, care se apropie de 10% din Produsul Intern Brut estimat pe 2020.

 

Lungimea totală a rețelei feroviare din România este de 10.621 km, iar viteza medie proiectată a rețelei este de 86,30 km/oră. O viteză care pe multe tronsoane este de neatins, fapt ce arată starea de degradare a infrustructurii feroviare. Potrivit actului adiţional pentru anul 2020 la Contractul de activitate al Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA pentru perioada 2016 - 2020, pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor, în prezent viteza medie este de numai 69 km/oră, în scădere faţă de cea din 2019, care a fost de 70,45 km/h.

 

Cu peste 120 km/h, doar pe 4% din reţeaua feroviară

Segmentele de cale ferată sunt împărțite în patru categorii, în funcție de viteza de circulație: în clasa A sunt incluse tronsoanele de linie pe care se poate circula cu viteze cuprinse între 121-160 km/oră, în clasa B între 91-120 km/oră, în clasa C între 51-90 km/oră și în clasa D, sub 50 km/oră. În clasa A sunt incluşi doar 456,8 km, circa 4,3% din totalul rețelei, în timp ce clasa D însumează 2.868,7 km, ceea ce reprezintă 27% din rețea.

 

4.891 km de cale ferată sunt incluşi în clasa C, pe aceste tronsoane putându-se circula cu viteze cuprinse între 51-90 km/oră. Aceste tronsoane reprezină 46,05% din lungimea căii ferate, fiind cele mai lungi.

Pentru revenirea la viteza proiectată, ar fi necesare investiţii de 95,14 miliarde de lei. Atingerea acestui obiectiv înseamnă însă reparaţii capitale la infrastructura feroviară publică pentru recuperarea  restanţelor la 9.921 km de linii și 8.974 km de terasamente. Anul trecut, calculele celor de la CFR SA arătau că pentru a atinge viteza de proiectare iniţială era nevoie de 113 miliarde de lei. Apelând la un calcul empiric, am putea spune că, păstrând actuala evoluţie a lucrărilor de reparaţii, am avea nevoie de aproape şase ani pentru a reveni la viteza de proiectare, în condiţiile în care nu mai expiră ale elemente de infrastructură.

 

 

Se alocă puţin şi se consumă şi mai puţin

În intervalul 2017-2019, fondurile alocate pentru reînnoirea elementelor infrastructurii feroviare publice au fost foarte mici, ele variind între 27,16% și 39,75% din bugetul solicitat de CFR SA. Chiar şi aşa, programele de investiții aferente acestor lucrări se execută în procente sub nivelul bugetelor aprobate. Astfel, la finele anului 2017, s-a raportat o execuție bugetară a reînnoirilor de 78,97% din aprobat, la 2018 de 82,32%, iar la data de 30.06.2019 de 2,82%, potrivit unui raport recent al Corpului de Control al premierului.

 

Constanţa, campioană la viteză cu 54,59 km/h

Potrivit datelor disponibile, în 2018, viteza medie comercială a trenurilor a fost de 55,7 km/h pentru trenurile InterRegio şi de 39,2 km/h pentru cele Regio, iar întârzierile au fost socotite în milioane de minute. Cele “mai mari viteze” s-a înregistrat în cadrul Sucursalei Regionale de Căi Ferate Constanţa (viteză medie comercială de 54,59 km/h), urmată de cea de la Bucureşti şi Iaşi. Cele mai mici au fost în Sucursala Regională de căi ferate Braşov, aici viteza medie comercială a trenurilor de călători scăzând la 38,06 km/h, potrivit unui raport al Consiliului Feroviar de la sfârşitul anului trecut.

 

34 de ani pentru eliminarea restricţiilor

La începutul anului 2017 erau pe rețeaua CFR SA 1.206 puncte periculoase, însumând o lungime de circa 604 km. Până la data de 30.08.2019, fuseseră scoase din evidență un număr de 74 puncte periculoase, dar apăruseră altele 39. În aproape doi ani s-a reuşit eliminarea doar a 35 de puncte periculoase, ceea ce înseamnă că în acest ritm ar fi nevoie de 34 de ani pentru eliminarea lor.

 


 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Pactul pentru muncă: În 30 de ani, România a pierdut peste 1,5 milioane de școlari, la toate nivelurile, ceea ce ne determină să gândim un plan de măsuri imediate

Pactul pentru muncă: În 30 de ani, România a pierdut peste 1,5 milioane de școlari, la toate nivelurile, ceea ce ne determină să gândim un plan de măsuri imediate
PACTUL PENTRU MUNCĂ. ÎMPREUNĂ RECONSTRUIM ROMÂNIA ajunge la Constanţa, acolo unde va avea loc ultima ediție a seriei de dezbateri organizate pe parcursul ultimilor doi ani de Confederaţia Naţională pentru...

Reguli noi pentru firmele înființate acasă

Reguli noi pentru firmele înființate acasă
Începând din 5 iulie sunt în vigoare câteva reglementări noi privind înființarea de societăți comerciale cu sediul social într-un ansamblu rezidențial cu destinația de locuințe. Principalele norme,...

Gheorghe Flutur s-a declarat jignit de retragerea fabricilor LaDorna din județ

Gheorghe Flutur s-a declarat jignit de retragerea fabricilor LaDorna din județ
Preşedintele Consiliului Judeţean (CJ) Suceava, Gheorghe Flutur, s-a declarat jignit de închiderea producției de lactate LaDorna din județ. Compania franceză Lactalis a decis închiderea fabricilor de la Floreni...

Va fi înființat un comparator online al prețurilor RCA

Va fi înființat un comparator online al prețurilor RCA
Proiectul de implementare a unui comparator online pentru primele RCA va fi demarat de Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România (BAAR).  Prin intermediul acestuia, asiguraţii vor obţine online...

Curs valutar. Leul rămâne stabil în raport cu euro. ROBOR se menține. Aurul se ieftinește

Banca Naţională a României (BNR) a anunţat astăzi un curs de referinţă de 4,8365 lei/euro, 4,2843 lei/dolar, 5,3551 lei/liră sterlină, 4,5467 lei/franc elveţian. Cursul de referinţă anunțat vineri...

Neînțelegeri pe piața spațiilor de birouri. NEPI Rockcastle a început arbitrajul cu AFI Europe

Neînțelegeri pe piața spațiilor de birouri. NEPI Rockcastle a început arbitrajul cu AFI Europe
Fondul de investiţii sud-african NEPI Rockcastle a început procedurile de arbitraj cu AFI Europe privind vânzarea portofoliului său de spaţii de birouri din România. Vânzătorul îi solicită...

Comerțul cu amănuntul a crescut cu peste 18% în luna mai 2020

Comerțul cu amănuntul a crescut cu peste 18% în luna mai 2020
Volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul a crescut, în luna mai 2020, faţă de perioada anterioară, atât ca serie brută cu 18,5%, cât şi ca serie ajustată în funcţie de numărul de zile...

Importurile de lactate, ouă și miere au crescut cu 25% în primul trimestru din 2020

Importurile de lactate, ouă și miere au crescut cu 25% în primul trimestru din 2020
Importurile de produse lactate, ouă şi miere au ajuns la 174,98 de milioane de euro în primul trimestru, cu 25% mai mult faţă de perioada similară din 2019, când acestea au totalizat 140,1 de...

Avertismentele de vară ale Bruxelles-ului

Avertismentele de vară ale Bruxelles-ului
La începutul acestei luni, Comisia Europeană a transmis României mai multe solicitări pentru punerea în acord a legislaţiei interne cu cea comunitară. În cazul în care nu ne vom conforma în termenul solicitat,...

Pandemia a lovit tranzacţiile cu terenuri arabile

Pandemia a lovit tranzacţiile cu terenuri arabile
Restricţiile impuse din cauza pandemiei de coronavirus au frânat apetitul investitorilor pentru achiziţionarea de terenuri arabile. În primul semestru al acestui an, Ministerul Agriculturii avizase vânzarea unor...

Semestru păgubos: declin de 30% la autoturismele noi

Semestru păgubos: declin de 30% la autoturismele noi
În iunie 2020 au fost înmatriculate în România 10.161 autoturisme noi, cu 27,8% mai puţine decât în luna similară a anului trecut, informează Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor Auto (APIA), citând da...

În zonele afectate de inundații prețurile fructelor și legumelor românești cresc cu 10%

În zonele afectate de inundații prețurile fructelor și legumelor românești cresc cu 10%
 În zonele afectate de inundații, preţurile din pieţe ale fructelorși legumelor românești au crescut cu 10%, după ce apele au înghițit terenurile agricole. Alina Moşoarcă este la a patra generaţie...

Index imobiliar ZF: Preţurile apartamentelor vechi cu 3 camere din Ca­pitală au crescut în luna iunie

Index imobiliar ZF: Preţurile apartamentelor vechi cu 3 camere din Ca­pitală au crescut în luna iunie
Preţurile apartamentelor vechi cu trei camere din Ca­pitală au crescut la nivelul lunii iunie, faţă de mai la 97.900 de euro, fiind în medie cu 1.400 de euro sub cele de luna anterioară, potrivit datelor...

Regulile bugetare stricte vor fi reimpuse după depăşirea fazei critice, avertizează Comisia Europeană

Regulile bugetare stricte vor fi reimpuse după depăşirea fazei critice, avertizează Comisia Europeană
Regulile bugetare stricte stabilite de Uniunea Europeană vor fi impuse din nou după depăşirea etapei critice a crizei generate de pandemie, afirmă Valdis Dombrovskis, vicepreşedinte executiv al Comisiei Europene...

Skiathos (Grecia) – prima destinaţie charter Tarom din Cluj

Skiathos (Grecia) – prima destinaţie charter Tarom din Cluj
De pe Aeroportul Internaţional „Avram Iancu” Cluj a pornit sâmbătă primul zbor charter turistic al companiei TAROM, din sezonul de vară 2020, spre Skiathos (Grecia). Zborurile spre Skiathos vor fi operate...
Serviciul de email marketing furnizat de