x close
Click Accept pentru a primi notificări cu cele mai importante știri! Nu, multumesc Accept
×
Acest site utilizează fișiere de tip cookie pentru a vă oferi o experiență cât mai plăcută și personalizată. Îți aducem la cunoștință faptul că ne-am actualizat politicile pentru a ne conforma cu modificările propuse aduse de Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea pe www.jurnalul.ro, te rugăm să citești și să înțelegi conținutul Politicii de Cookie și Politica de Confidențialitate.

Prin continuarea navigării pe www.jurnalul.ro confirmi acceptarea utilizării fișierelor de tip cookie. Poți modifica în orice moment setările acestor fișiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.

DA, ACCEPT

Preşedintele Consiliului Fiscal recomandă amânarea unor noi creşteri de venituri şi renunţarea la alte reduceri de taxe

0
17 Sep 2019 - 17:37
Preşedintele Consiliului Fiscal recomandă amânarea unor noi creşteri de venituri şi renunţarea la alte reduceri de taxe


Preşedintele Consiliului Fiscal, Daniel Dăianu, recomandă amânarea unor noi creşteri de venituri/salarii, stoparea promisiunilor ce creează aşteptări nerealiste cetăţenilor şi restructurarea aparatului de stat în condiţiile în care, potrivit acestuia, deficitul acut de spaţiu fiscal este tot mai periculos.

Daniel Dăianu susţine, într-un articol publicat pe site-ul instituţiei, că a avut loc o ajustare bugetară majoră în intervalul 2012-2015, costisitoare din punct de vedere social şi nu numai (a alimentat probabil înclinaţia de plecare din ţară), deficitul bugetului consolidat ajungând la sub 1% din PIB în 2015. Potrivit sursei citate, această corecţie s-a văzut în deficitul de cont curent ce a gravitat în jur de 1% din PIB către finele perioadei. Tendinţa a fost însă inversată după 2015, când s-a intrat într-o suită de reduceri de taxe şi impozite, care a adus veniturile fiscale la minim istoric, la sub 26% din PIB în 2018 (cu CAS nivelul se menţine peste 26%), subliniază preşedintele Consiliului Fiscal. Astfel, fără a fi un 'paradis fiscal' precum Irlanda, România a ajuns penultima în UE ca nivel al veniturilor fiscale, explică sursa citată care arată, de asemenea, că în UE media veniturilor fiscale este de 39-40% din PIB, în timp ce în economii emergente din Est trece de 34-35% din PIB.

"Veniturile fiscale au mers în jos prin omisiune şi comisiune. Prin decizii publice care au schimbat regimul fiscal, o poziţie îmbrăţişată de cam tot spectrul politic; unele partide fiindcă au văzut astfel o reparaţie socială pentru austeritatea aplicată după 2010; alte partide deoarece cred în încasări superioare la impozite inferioare (teză adesea invalidată de realitate). Prin omisiune, afirm, întrucât s-a neglijat nevoia de a spori transparenţa, gradul de conformare la plăţi, astfel încât să se colecteze mai mult. Nu numai că s-a renunţat în mod inexplicabil la o reformă serioasă a ANAF, dar nu au existat preocupări sistematice de creştere a colectării. Datele Eurostat arată, de pildă, că în ce priveşte TVA, România are cel mai înalt grad de neconformare - 36% în 2018. În Polonia şi Bulgaria, două ţări în care a avut loc o reformă a administraţiilor fiscale, gradul de conformare s-a ameliorat în mod remarcabil; în Bulgaria neconformarea a ajuns la 12% în 2018, de la 22% în 2014; în Polonia a ajuns la 14% în 2018, de la 24% în 2014", arată Daniel Dăianu.

Potrivit preşedintelui Consiliului Fiscal, în timp ce s-a acceptat o scădere a veniturilor fiscale, numai parţial compensată de absorbţie de fonduri europene, au crescut presiunile pe buget prin creşterea veniturilor/salariilor. De aici a rezultat un spaţiu fiscal tot mai mic, o "încordare teribilă" a bugetului public.

Dăianu menţionează, însă, că o creştere de venituri (salarii) era inevitabilă pentru a atenua exodul de capital uman, emigraţia, însă o asemenea politică, dacă nu este însoţită de grija pentru creşterea veniturilor fiscale, primejduieşte echilibre macro.

"Iar creşterea veniturilor în sectorul bugetar a dezechilibrat relaţia cu salariile în sectorul privat; a devenit tot mai atractiv pentru numeroşi cetăţeni să se angajeze la stat, în pofida accentuării deficitului de forţă de muncă în arii largi din economie", arată Daniel Dăianu.

El menţionează că în ultimii ani deficitul bugetar (cash sau ESA) nu a trecut de 3% din PIB, cel structural fiind ceva
mai mare, cifre realizate printr-o amputare severă a cheltuielilor cu investiţii publice care au ajuns în 2018 la 2,6% din PIB.

"Am ajuns în eşalonul ţărilor cu cele mai mici investiţii publice ca pondere în PIB. Dar acest eşalon este format din state cu economii dezvoltate, care au infrastructură bună. Economiile emergente cu care are sens să ne comparăm (ţările baltice, Ungaria, Polonia, Cehia) alocă în medie pentru investiţii publice circa 4% din PIB. Nu numai că nivelul de 2,6% indică subfinanţarea cronică a infrastructurii în România, dar şi modul în care s-a ieşit la liman pentru a se evita intrarea în procedura de deficit excesiv: prin tăiere de invesţii publice în ultimii ani. Este un mare semn de întrebare dacă se poate continua cu acest pattern de ajustare a structurii cheltuielilor pentru respectarea nivelului de 3%; fiindcă suntem la un 'prag de suferinţă' pentru economie", precizează Dăianu.

Potrivit preşedintelui CF, noua lege a pensiilor ar avea un impact mai mult decât sever asupra bugetului public în condiţiile în care aplicarea ei ar însemna plusuri de 0,7% din PIB în 2020, 2,7% din PIB în 2021 şi 3,7% din PIB în 2022.

"Nu puţini (mai ales politicieni) notează nivelul relativ scăzut al cheltuielilor sociale în România ca pondere în PIB faţă de alte state din UE, ceea ce este adevărat. Dar se omite aici să se spună că nivelul veniturilor fiscale la noi este penultimul în UE. Nevoile sunt mari social şi economic, dar pentru a le acoperi ai nevoie de venituri adecvate la buget", explică economistul.

Daniel Dăianu spune că din această perspectivă este de judecat deficitul acut de spaţiu fiscal şi atrage atenţia că fără corecţii în următorii ani, deficitul ar exploda spre 7% din PIB.

"Din această perspectivă este de judecat deficitul acut de spaţiu fiscal; adică: scădere sensibilă de venituri fiscale în ultimii ani, care au ajuns la sub 26% din PIB; creştere de venituri/salarii care a mărit deficitul bugetar după 2015 la circa 3% din PIB; presiuni în plus, noua lege a pensiilor, care adaugă procente bune de PIB la deficitul bugetar de 3% din 2018; fără corecţii în următorii ani, deficitul ar exploda spre 7% din PIB. Dar nu se poate ajunge practic la un asemenea deficit fiindcă pieţele nu vor accepta aşa ceva", menţionează acesta.

Conform lui Daniel Dăianu, economia autohtonă va încetini în mod inevitabil. Pe de o parte, se epuizează pistoane de
creştere economică prevalent prin consum, pe de altă parte are loc o deteriorare a mediului internaţional, care afectează exporturile României şi poate complica mult finanţarea deficitelor.

Preşedintele Consiliul Fiscal concluzionează că deteriorarea mediului economic internaţional ne prinde descoperiţi, în sensul unui deficit mare de spaţiu fiscal.

"Deficitul de spaţiu fiscal este interpretabil şi prin prisma policy-mix-ului suboptim, a posibilităţii de a amortiza şocuri adverse. Efecte ale încetinirii economice pot fi combătute dacă există spaţiu fiscal, ce pune la lucru stabilizatorii automaţi; nu este cazul la noi. Lipsa spaţiului fiscal combinată cu dezechilibre externe formează o situaţie şi mai complicată. Pentru a combate efecte recesioniste, BNR nu ar putea relaxa politica monetară (cum fac alte bănci centrale) fiindcă ar invita atacuri pe leu; ar fi inflamată inflaţia şi pe canalul cursului. Nici nu are sens să întărească politica monetară acum, având în vedere posibile intrări de hotmoney şi accentuarea dezechilibrului extern. Politici monetare mai acomodative în Europa (peste Ocean) ne ajută prin prisma diferenţialelor de rate pe pieţe, dar nu ne rezolvă problemele. Avem nevoie de consolidare a bugetului public fiindcă nori cenuşii se înmulţesc în economia globală. Că această consolidare trebuia să aibă loc sub auspicii nefavorabile (efecte ale războiului valutar, conflictelor comerciale, slowdown-ului global) nu este o neşansă 'venită din cer'; plătim pentru miopie şi unilateralism în construcţia politicilor macro, chiar dacă exodul de capital uman a obligat la creşteri de salarii", spune Dăianu.

El afirmă că în această situaţie sunt câteva trasee de acţiune posibile, care trec dincolo de filosofii de politică economică. Astfel, Dăianu afirmă că nu se poate merge la nesfârşit cu reducerea investiţiilor publice ca pondere în PIB şi trebuie să fie crescute veniturile fiscale/bugetare. Acesta pledează, totodată, pentru o transparenţă mai mare, redemararea reformei ANAF, pedepse severe pentru cei care evită fiscul prin tot felul de tertipuri şi renunţarea la noi reduceri de taxe şi impozite.

Totodată, preşedintele Consiliului Fiscal recomandă evitarea de 'experimente' precum OUG nr. 114 şi stoparea promisiunilor ce creează aşteptări nerealiste cetăţenilor.

De asemenea, Dăianu arată că aplicarea noii legi a pensiilor să ţină cont de spaţiul fiscal existent şi trebuie amânate noi creşteri de venituri/salarii. În opinia sa este necesară restructurarea aparatului de stat şi trebuie încercată aplicarea 'regulii de aur' (golden rule) care poate scuti de co-finanţare proiecte finanţate din resurse ale bugetului comun şi validate de Comisia Europeană ca servind concomitent nevoi naţionale şi nevoi ale UE.

El menţionează că unii ar putea invoca datoria publică de circa 35% din PIB (faţă de o medie de circa 80%) însă această datorie poate creşte rapid dacă pieţele pierd încrederea în capacitatea de a controla deficitele. Proiectul bugetului pentru 2020 trebuie să semnalizeze înţelegerea situaţiei interne, a contextului internaţional, subliniază sursa.

"Celor ce neagă realitatea să li se reamintească experienţa corecţiei macroeconomice de acum câţiva ani. În 2008, nu nivelul datoriei publice era problema, ci cel al deficitului bugetar structural, al deficitelor externe. Este drept că în lumea experţilor se discută despre faptul că 'deficitul structural' pe baza căruia se estimează gap-ul de producţie (output gap) este o mărime neobservabilă, că regulile fiscale au nevoie de simplificări şi corecţii pentru a se evita prociclicitatea şi a concilia sustenabilitatea finanţelor publice cu stabilitatea economică, dar problema bugetară în cazul României nu este legată de rafinamente tehnice; lucrurile sunt evidente. Pentru o economie emergentă, ce prin definiţie nu poate practica politici neconvenţionale (banca sa centrală nefiind emitent de monedă de rezervă) deficite mari/excesive invită necazuri mari! Deficitul acut de spaţiu fiscal devine tot mai periculos şi este o urgenţă a politicii fiscal/bugetare în România; nu este ideea fixă a cuiva!!", mai spune Daniel Dăianu.

AGERPRES

Citeşte mai multe despre:   presedintele consiliului fiscal,   daniel daianu,   venituri,   salarii,   reduceri de taxe

 

Ştiri din .ro















PUBLICITATE
 





Mai multe titluri din categorie

Ministerul Finanţelor a atras joi 500 de milioane de lei de la bănci

Ministerul Finanţelor a atras joi 500 de milioane de lei de la bănci
Ministerul Finanţelor Publice (MFP) a împrumutat, joi, 500 de milioane de lei de la bănci, printr-o emisiune de obligaţiuni de stat tip benchmark cu o maturitate reziduală de 45 de luni, la un randament mediu de...

Buget pe 2020. Ce ministere primesc mai mulți bani în noul an

Buget pe 2020. Ce ministere primesc mai mulți bani în noul an
Proiecţia bugetară pentru anul 2020 este construită pe un produs intern brut de 1.123 miliarde lei, o ţintă de creştere economică de 4,1%, o rată a inflaţiei de 3,81 şi un deficit bugetar pe cash estimat la...

Termoenergetica: Radet nu putea plăti datoria istorică de 3,7 miliarde de lei

Termoenergetica: Radet nu putea plăti datoria istorică de 3,7 miliarde de lei
Falimentul RADET era iminent, întrucât regia de termoficare nu avea nicio sursă din care să poată plăti datoria istorică de 3,7 miliarde de lei pe care o are către Elcen, a declarat Alexandru Burghiu,...

Județul Alba campion la fonduri europene. Peste 531 milioane de euro atrase prin mii de contracte de finanțare

Județul Alba campion la fonduri europene. Peste 531 milioane de euro atrase prin mii de contracte de finanțare
Fonduri europene în valoare de 233,4 milioane de euro, prin cele 164 de contracte de finanțare derulate prin POR, şi de 298 milioane de euro, prin 9.366 de contracte de finanțare derulate prin AFIR, au fost...

România, printre statele UE cu cel mai mare declin al producției industriale, în octombrie

România, printre statele UE cu cel mai mare declin al producției industriale, în octombrie
Producţia industrială a scăzut cu 2,2% în zona euro şi cu 1,7% în Uniunea Europeană în octombrie, comparativ cu perioada similară din 2018, Germania, Estonia, Slovacia şi România înregistrând cel mai...

Curs valutar 12 decembrie 2019: Moneda naţională s-a apreciat în raport cu principalele valute

Curs valutar 12 decembrie 2019: Moneda naţională  s-a apreciat  în raport cu principalele valute
Leul s-a apreciat, joi, cu 0,03 bani în raport cu euro (-0,01%), moneda europeană fiind cotată la 4,7791 lei, faţă de 4,7794 lei miercuri. De asemenea, leul a câştigat teren şi în faţa dolarului american,...

24 milioane de euro pentru modernizarea transportului în comun din Târgu Jiu

24 milioane de euro pentru modernizarea transportului în comun din Târgu Jiu
Primarul municipiului Târgu Jiu, Marcel Romanescu, a semnat, la sediul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională (ADR) Sud-Vest Oltenia, un contract în valoare de aproximativ 24 de milioane de euro pentru...

Au ales România. Doi francezi fac afacere cu hrana viitorului

Au ales România. Doi francezi fac afacere cu hrana viitorului
Galerie Foto În ultimii ani, românii și-au schimbat și adaptat preferințele culinare, iar interesul pentru alimentația sănătoasă este tot mai mare. Un motiv suficient de puternic pentru doi tineri francezi care s-au...

Factura se plăteşte greu, deşi atârnă uşor

Factura se plăteşte greu, deşi atârnă uşor
Românii întâmpină mari dificultăţi la achitarea facturilor, comparativ cu locuitorii din celelalte state europene. Totuşi, noi rămânem, după plată, cu o mai mare parte din venituri, aceasta însă în...

Peste 5.000 de locuri de muncă sunt disponibile în București

Peste 5.000 de locuri de muncă sunt disponibile în București
Bucureştenii aflaţi în căutarea unui loc de muncă pot alege dintre cele 5.088 de posturi vacante aflate în evidenţele Agenţiei Municipale pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bucureşti (AMOFM),...

1,8 milioane de români au făcut afaceri în acest an

1,8 milioane de români au făcut afaceri în acest an
Peste 1,8 milioane de români au făcut afaceri, în 2019, în creştere cu 63.000 faţă de anul trecut, iar mai mult de 1,4 milioane dintre aceştia sunt acţionari la companii active, arată un studiu realizat de o...

Indicele ROBOR a urcat la 3,09% pe an

Indicele ROBOR a urcat la 3,09% pe an
Indicele ROBOR la 3 luni a urcat joi la 3,09% pe an, după ce miercuri a crescut la 3,07%, conform datelor publicate de Banca Naţională a României (BNR). La începutul acestui an, indicele ROBOR la 3 luni era 2,99%,...

Investițiile Hidroelectrica au fost blocate în 2019 de majorările salariale din construcții

Investițiile Hidroelectrica au fost blocate în 2019 de majorările salariale din construcții
Investiţiile Hidroelectrica au fost blocate în acest an, după ce salariul minim în construcţii a fost majorat, ca urmare a OUG 114/2018, iar contractorii au cerut preţuri mai mari, a declarat directorul genera...

25% dintre noi fac economii la energie

25% dintre noi fac economii la energie
Un sfert din populație spune că face economii maxime la consumul de energie, în contextul în care aproape 90% dintre români consideră că risipa de resurse energetice contribuie la accelerarea schimbărilor...

Explozia datoriilor. Liberalii desăvârșesc opera lui Dăncilă

Explozia datoriilor. Liberalii desăvârșesc opera lui Dăncilă
Bugetul pe anul 2020 va fi fost construit pe o țintă de deficit bugetar cash estimată la 3,6 % din PIB și deficit ESA estimat la 3,58 % din PIB, conform proiectului de lege pentru aprobarea plafoanelor unor indicator...
Serviciul de email marketing furnizat de